رئیس جمهوری که برای چهارمین بار سوگند یاد کرد

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه برای چهارمین دوره متوالی برای این سمت سوگند یاد کرد و این اقدام ساعاتی پس از آن انجام شد که ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه چندین مقام دولت او اعمال کردند.

رئیس جمهوری که برای چهارمین بار سوگند یاد کرد
بیشتر بخوانید:

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری رویترز،‌ «دانیل اورتگا» در انتخابات ریاست جمهوری هفتم نوامبر که واشنگتن آن را "ساختگی" می‌خواند، به پیروزی رسید. اما اورتگا پیش از آن مهمترین رقبای سیاسی خود را راهی زندان کرده بود که این اقدامش با محکومیت گسترده‌ای مواجه شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این انتخابات را "پانتومیم" توصیف کرده و این چریک سابق مارکسیست و دشمن جنگ سرد ایالات متحده را به رشد حاکمیت استبدادی متهم کرد.

بیشتر کشورهای غربی و منطقه‌ای در مراسم تحلیف عصر دوشنبه حاضر نشدند، با این حال رهبران چپگرایی چون نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا و میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا برای اعلام حمایت در آنجا حضور یافتند.

چین هم که به تازگی مناسباتی با نیکاراگوئه برقرار کرده است، یک هیات اعزام کرد.

اورتگا در سخنرانی هدفمندی که عمدتا روی تاریخچه قیام جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستا علیه دیکتاتور سابق تحت حمایت ایالات متحده به نام «آناستازیو سوموزا» متمرکز بود، قول دارد تا به "رویاهای رو به رشد و ساخت جاده‌ها" برای مردم نیکاراگوئه ادامه دهد.  

پیش از آن ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مقام‌های نیکاراگوئه به ویژه وزیر دفاع این کشور اعمال کردند. این تحریم‌ها به دنبال دیگر اقداماتی انجام می‌شود که واشنگتن با هماهنگی با متحدانش در ماه‌های اخیر برای افزایش فشار بر اورتگا و همسرش که معاون اوست، انجام داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه گفت که محدودیت‌ روادید علیه ۱۱۶ مقامی که به ظن او در "تضعیف" دموکراسی در نیکاراگوئه دست داشتند، از جمله شهردارها، دادستان‌ها، روسای دانشگاه‌ها و همچنین مقام‌های پلیس‌، زندان‌ها و ارتش اعمال می‌شود.  

اورتگا در واکنش به این اقدامات در سخنرانی خود گفت که ایالات متحده و اتحادیه اروپا از مجوز اخلاقی برای اعمال تحریم برخوردار نیستند. او تاکید کرد: آنها به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند.

ت ت
کدخبر: 59824 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها