آمریکا بازهم ناتوان شد!+جزییات

نهادهای اطلاعاتی آمریکا با انتشار نسخه جدید و مبسوطی از احتمال انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان و درز این ویروس از آزمایشگاه به بیرون، اعلام کردند ممکن است هرگز نتوانند منشا اصلی کووید – ۱۹ را شناسایی کنند.

آمریکا بازهم ناتوان شد!+جزییات
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ به نقل از رویترز، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در یک گزارش از طبقه بندی خارج شده تاکید کرد که منشا طبیعی و درز آزمایشگاهی هر دو فرضیه های قابل قبولی در مورد نحوه انتقال ویروس SARS-COV-۲ به انسان است.

این دفتر در عین حال یادآور شد که تحلیل گران در مورد اینکه کدامیک محتمل تر است یا اینکه آیا می توان ارزیابی قطعی در این زمینه داشت، اختلاف نظر دارند.

این گزارش همچنین برخی فرضیه ها مبنی بر منشا ویروس کرونا به عنوان یک سلاح زیستی را رد کرد و افزود طرفداران این فرضیه، به انستیتو ویروس شناسی ووهان دسترسی مستقیم ندارند و به اشاعه اطلاعات غلط متهم شده اند.

این گزارش نسخه به روزشده یک بازنگری ۹۰ روزه است که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ماه اوت (مرداد) درحالی منتشر کرد که کشمکش سیاسی سختی بر سر این مساله وجود داشت که تا چه حد باید چین را به خاطر تاثیرات این همه گیری جهانی سرزنش کرد به جای آنکه دولت ها را به دلیل سرعت عمل نداشتن در محافظت از شهروندان مقصر دانست.

چین ضمن انتقاد از این گزارش اعلام کرد: اقدام آمریکا برای اتکا به دستگاه اطلاعاتی اش به جای دانشمندان برای ردگیری منشا کووید – ۱۹، یک لودگی سیاسی کامل است.

چین تاکید کرد که این کار صرفا مطالعات علمی برای کشف منشا ویروس را تضعیف می کند و مانع از تلاش جهانی برای یافتن مبدا ویروس می شود.

برخی آژانس های جاسوسی آمریکا از این توضیح که ویروس از طبیعت نشات گرفته است، به شدت حمایت کرده بودند، اما اثبات کمی برای این مساله وجود دارد و در ماه های اخیر، ویروس در سطحی گسترده و به طور طبیعی در میان حیوانات وحشی گسترش یافته است.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد که چهار آژنس جاسوسی ایالات متحده و یک بدنه چند سازمانی اطمینان کمی دارند که کووید – ۱۹ از یک حیوان آلوده یا یک ویروس مرتبط سرچشمه گرفته باشد.

اما یک آژانس خبر داد که اطمینان نسبی دارد که اولین مورد ابتلا به کووید – ۱۹ در انسان به احتمال زیاد نتیجه یک اتفاق آزمایشگاهی و احتمالا شامل آزمایش یا جابجایی حیوانات توسط موسسه ویروس شناسی ووهان بوده است.

نهادهای جاسوسی آمریکا معتقدند که نمی توانند توضیحات قطعی در مورد منشا کووید ارائه دهند بدون آنکه به اطلاعات جدیدی دسترسی داشته باشند که نشان دهد ویروس مسیر خاصی را از حیوانات به انسان ها طی کرده یا اینکه لابراتواری در ووهان قبل از ظهور کووید – ۱۹، با ویروس یا یک ویروس مرتبط سر و کار داشته است.

چین به دلیل نداشتن همکاری کامل تر در تحقیقات در مورد منشا کووید – ۱۹، با انتقادهای بین المللی روبه رو شده است.

ت ت
کدخبر: 46395 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها