واکنش وزارت خارجه به اتهامات دیوید کامرون علیه تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعاهای اخیر دیوید کامرون علیه تهران اظهار کرد: مشابه ادعاهای دولت آمریکا، ادعاهای دیوید کامرون بی اساس، تکراری، نخ نما و مردود است و‌ در چهارچوب حمایت از رژیم صهیونیستی انجام می شود.

واکنش وزارت خارجه به اتهامات دیوید کامرون علیه تهران
بیشتر بخوانید:

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: در برخی مناطق در فلسطین و‌ در زادگاه عیسی مسیح، مسیحیان برای ابراز همبستگی با ملت فلسطین مراسم جشن عید کریسمس را تعطیل کردند. صهیونیست ها حتی در این روزها و شب میلاد حضرت عیسی مسیح دست از جنایت برنداشتند و به کشتار مردم فلسطین ادامه دادند و در شب میلاد شاهد تصاویر دردناک و کشتار وحشتناک در اردوگاه المغاضی در مرکز نوار غزه بودیم. در این بمباران وحشیانه بیش از ۷۰ نفر از شهروندان، کودکان و زنان را یک جا به خاک و خون کشیدند.

وی افزود: در قطعنامه شورای امنیت نقش حمایتی تمام عیار آمریکا از رژیم اسراییل عیان شد و در هیچ بندی از مفاد قطعنامه دایر برای تلاش برای توقف درگیری درج نشد. آمریکا مانع درج چنین بندی شد و رای ممتنع داد. آمریکا رای به ادامه جنگ داد. آن چیزی که شورای امنیت انجام داد چیزی نیست که ملت فلسطین نیاز دارند. ۱۵۳ کشور در مجمع عمومی سازمان با رای مثبت خواستار توقف فوری حملات رژیم اسراییل شدند و مردم جهان هم در دو و نیم ماه گذشته حمایت خود را از مردم فلسطین نشان دادند. خواسته جامعه جهانی مشخص است و دولت آمریکا در قطعنامه مصوب کرد خواستار ادامه جنگ و حامی جنایت است. ایران تلاش های گسترده ای انجام داده و در سازمان های بین المللی، سازمان همکاری اسلامی و سازمان شانگهای عدم تعهد که امکان بیان موضوع بود همواره تلاش کردیم. میزبانی کنفرانس تهران هم برای حمایت از مردم فلسطین با حضور نمایندگان ۶۰ کشور برگزار شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص حمله به کشتی اسراییلی و اتهام زنی آمریکا به ایران گفت: اتهام زنی آمریکا بی پایان است. بزرگترین متهم در جریانات اخیر دولت آمریکا است. آمریکا از منظر بین المللی، حقوقی و اخلاقی در جایگاهی نیست که ادعاهایی را مطرح کند. ما این ادعاها را بی ارزش تلقی می کنیم. ایران همواره بخشی از تامین امنیت در آبهای بین المللی و آبراهای بین المللی بوده و نقش مهمی در امنیت دریانوردی و آبراه های بین المللی داشتیم. دولت آمریکا در جایگاهی نیست که اتهاماتی را متوجه ایران کند. 

وی با اشاره به ادعاهای اخیر دیوید کامرون علیه تهران اظهار کرد: مشابه ادعاهای دولت آمریکا، ادعاهای دیوید کامرون بی اساس، تکراری، نخ نما و مردود است و‌ در چهارچوب حمایت از رژیم صهیونیستی انجام می شود. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. رژیم کودک کش از انگلیس به عنوان دوست خود یاد کرد.  دیوید کامرون چیزی را مطرح می کند که رژیم صهیونیستی میخواهد. انگلیس در جایگاه متهم قرار دارد. انگلیس به مسئولیت خود توجه کند. این رژیم از منظر حقوقی و اخلاقی جایگاهی ندارد که اتهاماتی را مطرح کند. منطقه غرب اسیا شاهد بی ثباتی بوده و انگلیس در این راستا ایفای نقش کرده و باید به مسئولیت خود توجه کند. 

ناصر کنعانی درخصوص بیانیه روسیه و کشورهای عربی درباره جزایر سه گانه گفت: با هیچ کشوری تعارف نکرده و نمی کنیم. مفاد بیانیه را مردود شناختیم و صریح ترین عبارات را به این بیانیه ابلاغ و اعلام کردیم. ایران درباره حاکمیت ارضی خود با کسی مساحمه نمی کند و بی پاسخ نمی ماند. اقدامات دیپلماتیک ایران قاطعانه و مسئولانه و در چارچوب منافع ملی بوده و همه ابعاد منافع ملی مدنظر قرار می گیرد.

وی درخصوص آینده روابط ایران و مصر اظهار کرد: در آینده خیلی اتفاقات ممکن است رخ بدهد و پاسخ وزیر خارجه روشن بود. نقشه راه در دیدار وزیر خارجه در نیویورک تعیین و همچنین گفتگوی دو رییس جمهور در حاشیه سران کشورهای عربی در ریاض انجام شد. دو کشور در مسیر خوبی قرار دارند. این رخداد به نفع دو کشور خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به لغو روادید ایران با ۳۳ کشور بیان کرد: روند به تصویب رسیده و در چهارچوب صنعت گردشگری انجام شده است و به حوزه گردشگری، اقتصادی و دیپلماسی عمومی کمک خواهد کرد. همواره در مناسبات و مراودات به تسهیلات مورد نیاز مردم توجه کردیم و خواهیم کرد. در قالب نشست های کنسولی این موضوع مدنظر قرار دارد. در جریان روند سخت برخی کشورها، برای صدور روادید برای شهروندان ایرانی و دانشجویان هستیم. هرکجا متوجه شدیم ورود کردیم و با آن سفارتخانه صحبت کردیم و این مسئله مورد توجه دستگاه دیپلماسی است. در اراتباط با ایتالیا و دو کشور دیگر بخش کنسولی ورود کرده و در گفتکوی سطح عالی هم در صورت لزوم وزیر خارجه ورود می کند، در این زمینه همواره اهتمام داشته و تلاش ها ادامه دارد. 

ناصر کنعانی درباره اظهارات سردار نقدی درباره بسته شدن مدیترانه و جبل الطارق گفت:  نشنیدم و تایید نمی کنم.

وی در مورد جلسه اخیر دادستانی ایران و آذربایجان که به صورت آنلاین برگزارشد و آخرین وضعیت پرونده فرد حمله کننده به سفارت باکو در تهران گفت: این گفت‌وگو بخشی از تلاش‌های دو کشور برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در روند روابط دو کشور و پرونده سفارت آذربایجان در تهران است. روند طی شده تاکنون مثبت بوده و بسیاری از جوانب این پرونده طی شده است.

کنعانی با بیان این که در این زمینه نقشه راهی برای بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران  تدوین شده و تلاش ‌ها در این زمینه به خوبی به پیش رفته است، تصریح کرد: ما در سایر زمینه‌های مربوط به روابط دو کشور هم ، شاهد اقدامات و تلاش‌های مشترک هستیم و اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان این که در حوزه تجارت و اقتصاد  هم شاهد همکاری‌های خوبی بین دو کشور هستیم، افزود: روند تحولات بین دو کشور مثبت است. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

وی درباره دیدار هیات طالبان با وزیر خارجه در تهران گفت: در چارچوب همکاری های دو طرف و نشست‌های تخصصی انجام شده ، مدت زمان قابل توجهی است که رخداد مرزی نامطلوبی را در مرزهای مشترک دو کشور ایران و افغانستان شاهد نیستیم و امیدواریم این روند به بهبود و تقویت همکاری‌های مرزی و رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در مرزهای دو کشور منتهی شود. سفر امیر خان متقی به منظور مشارکت در کنفرانس تهران بود و گفتگوی دوجانبه با آقای امیرعبداللهیان انجام شد. همچنین درباره موضوعات مورد علاقه گفتگو شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تداوم اقدامات مخرب زیست محیطی کشورهای همسایه و بحث سدسازی‌ها از جمله توسط ترکیه گفت: در خصوص ترکیه و منابع آبی و رودخانه‌های مرزی جزو گفت‌وگوهای دو کشور در سطوح مختلف بوده است و در گفت‌وگوهای عالیرتبه دو کشور منابع آبی و رودخانه‌های مشترک مرزی همواره تبادل نظر قرار گرفته است. پاسخ‌های مثبتی از مقامات ترکیه در گفت‌وگوها دریافت کرده‌ایم، ولی موضوعات حقوقی و فنی تکنیکی و زمان‌بر است و جزو موضوعات در دستورکار دستگاه دیپلماسی است و به این موضوع بی توجه نیستیم.

ناصر کنعانی درخصوص اقدامات ایران پس از حمله تروریستی راسک و گفتگو با کشور پاکستان بیان کرد: موضوعات مرزی و‌ امنیتی ایران و پاکستان در چهارچوب دستگاه های امنیتی و سازوکار دو کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار دارد. وزارت خارجه هرکجا اقتضائاتی بوده، ورود کرده است. هر زمان نیاز به ورود وزارت خارجه باشد ما به وظایف ذاتی خود عمل خواهیم کرد. 

ناصر کنعانی درباره مذاکره حماس و قاهره تاکید کرد: اخبار متنوعی درباره رفت و امدهای سیاسی منتشر و مطرح می شود که ممکن است مورد تایید نباشد. در کنار روند تجاوزکارانه علیه غزه گفتگوهای سیاسی هم در جریان است. ما در ارتباط با گروه های مقاومت هستیم و اطلاعات را با ما در میان می گذارند و مشورت می کنند. با کشور مصر ارتباط داریم. هر موضوعی که به شکل گیری و پایان بخشی جنگ کمک کند، ما هم تلاش می کنیم. 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به عدم صدور روادید توسط عربستان و امارات برای ورزشکاران بیان کرد: صدور روادید برای ورزشکاران سازوکار مشخصی دارد و‌ از طریق ساختارهای ورزشی و سندیکاها و فدراسیون ها انجام می شود. در بسیاری از موارد نیاز به ورود وزارت خارجه نیست. در مواردی که دچار مشکل می شوند و کمک می خواهند تعلل نکردیم. ما و نمایندگی های ایران برای صدور روادید ورزشکاران دیگر کشورها برای سفر به تهران حداکثر همکاری را انجام می دهیم. برخی ملاحظات و بداخلاقی های ورزشی برای به هم ریختن روحیه ورزشکاران صورت می گیرد. گاهی اخلاق ورزشی رعایت نمی شود. من درباره کشور خاصی صحبت نمی کنم و عمومی می گویم، برخی نگاه های سیاسی را‌ در صدور روادید دخیل می کنند. 

ناصر کنعانی درباره میدان نفتی آرش گفت: ما ترجیح می دهیم این موضوع خارج از چهارچوب و مکانیزم رسانه ای میان دو کشور مطرح شود. میدان نفتی آرش تخصصی، فنی و حقوقی است و طرح موضوع در رسانه ها کمک کننده نیست. در دیدار وزرای خارجه در ژنو و اجلاس اخیر ژنو این موضوع مطرح شد و مورد پیگیری ما بوده است. تاکید‌ داریم سوتفاهم با همسایگان از طریق گفتگو حل و فصل شود. اگر این موضوع به صحنه عمومی و رسانه ای کشیده شود و در قالب بیانیه ثالث مطرح شود نتیجه آن پیچیده شدن مذاکرات فنی است. در مقطعی گفتگو انجام شده و خواهان استمرار مذاکرات میان تیم های حقوقی و فنی هستیم. بیش از این مایل نیستم در این چهارچوب و در این تریبون صحبت کنم. ما ملاحظات دقیق فنی و حقوقی داریم و در آن چهارچوب مطالب را بیان می کنیم.

ت ت
کدخبر: 193513 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها