روایت امیرعبداللهیان از پیام‌های آمریکا به ایران/ وزیر خارجه: یمنی‌ها موشک، پهپاد و تجهیزات نظامی قوی دارند

وزیر امور خارجه گفت: آمریکا تاکید دارد به‌دنبال گسترش جنگ نیست، ما هم اعلام کرده‌ایم در پی آن نیستیم.

روایت امیرعبداللهیان از پیام‌های آمریکا به ایران/ وزیر خارجه: یمنی‌ها موشک، پهپاد و تجهیزات نظامی قوی دارند
بیشتر بخوانید:

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در پایان کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس امروز با حضور نمایندگان رسمی ۴۰ کشور و نمایندگانی از اندیشکده ها، مدیران و اصحاب رسانه برگزار شد و در مجموع از ۶۹ کشور شرکت کردند. این اجلاس نشان داد موضوع فلسطین، محوریت قرار گرفته است.  هدف اصلی از برگزاری این نشست، ایجاد هماهنگی سیاسی و بین المللی برای کمک به مردم فلسطین است. فلسطین متعلق به فلسطینیان است برخی کشورها تلاش می کنند به جای مردم غزه تصمیم بگیرند این خطایی است که آمریکا و متحدین آن انجام دادند. ۷اکتبر اقدام افتخارآفرین از سوی مقاومت و به صورت مشخص حماس بود و این موضوع به ۷۵ سال اشغالگری برمی گردد. برنامه ویژه ای را برای شهدای خبرنگار و اصحاب رسانه در کرانه باختری ترتیب خواهیم داد و در زمان خودش، سخنگوی وزارت امور خارجه اطلاع رسانی خواهند کرد.

حسین امیرعبداللهیان: روز گذشته و بعد از چانه زنی فراوان قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب رسید اما آمریکا حاضر نشد، توقف جنایت جنگی را بپذیرد و موافقت خود را اعلام کند. براساس اطلاعات دقیقی که از فلسطین اشغالی داشتیم، ۷ اکتبر سیستم اطلاعاتی رژیم اسراییل فرو‌پاشید اما ماشین جنگی آنها با کمک آمریکایی ها اقدام به نسل کشی کرد. با حمله زمینی، مقاومت فرصت جدیدی را برای مقابله رو در رو پیدا کرده و آن چیزی است که اسراییلی ها از آن ترس داشتند. 

وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: بیش از ۷۰۰ هزار تن از ساکنان غزه در شمال غزه زیر بمباران به حیات خود ادامه می دهند و حاضر نشدند به جنوب غزه بروند. دروغ می گویند جنوب غزه امن نیست. از منظر آمریکا و اسراییل تداوم وضعیت موجود امکان پذیر نیست. امریکا و اسراییل به اتفاق هم، به بن بست رسیدند و سخن درباره، چگونگی خروج ابرومندانه است. درگیری در کاخ سفید وجود دارد که چرا آمریکا حمایت کرد و باید الان ابرومندانه خارج شود.

وزیر امور خارجه گفت: امروز رهبران حماس طرف مذاکره برای آتش بس پایدار و تبادل اسرا هستند. ادعا می کردند به فرمانده عملیات ۷ اکتبر نزدیک شدیم اما الان سخن درباره توقف جنایت جنگی است. 

حسین امیرعبداللهیان درباره دیدار با اسماعیل هنیه در قطر بیان کرد: درباره توقف جنگ و تبادل اسرا گفتگو کردیم. زیاد نخاله و اسماعیل هنیه و دیگر رهبران ایده های مهمی را برای مراحل سیاسی در فلسطین دارند. آنها سناریوهای متعددی را برای جنگ و آینده جنگ با تحقق حقوق ملت فلسطین، دنبال می کنند. بخش عمده پیام مقامات آمریکایی و غرب به ما این بود که این جنگ مدیریت شود. حزب الله لبنان تصمیم گرفت و و‌ارد درگیری و جنگ شد. نیروهای یمنی با هدف جنایت جنگی در غزه اقداماتی را انجام دادند. صنعا و حکومت حاکم در یمن تصمیم قاطع خود را گرفت. اطلاعاتی را مرتب از امریکا دریافت می کنیم که چقدر پایگاه آنها اسیب دیده و برخورد به پایگاه های آنها صورت گرفته است. اقدامات کشورها در حمایت از فلسطین، یمنی، عراقی، سوری و لبنانی است. به صراحت به آمریکا گفتیم یمن خود تصمیم گرفته ما نه دستور داده و نه دستور خواهیم داد. 

وزیر امور خارجه درباره تبادل پیام با آمریکایی ها اظهار کرد: طرف امریکایی در پیامی که به ما داد تاکید کرده، دنبال گسترش جنگ نیستیم. ما هم بر این تاکید کردیم اما تلاش ما برای کمک به مردم فلسطین محفوظ است. با روسیه و چین انگلیس و آلمان گفتگو کردیم. مواضع اروپا متفاوت از اسراییل و آمریکا درباره مردم غزه است. انها از آتش بس و کمک به مردم غزه حمایت می کنند. 

وی درباره ائتلاف آمریکا درباره وقایع اخیر دریای سرخ گفت: یمنی ها، موشک، پهپاد و تجهیزات نظامی قوی دارند. تجهیزات نظامی از گذشته داشتند و موضوع جدیدی نیست و اقدام آنها تصمیم یمنی در حمایت از غزه است و اتهامات اخیر علیه ایران بی اساس است. ایران با ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن عین الاسد را هدف قرار داد و پذیرفتیم، اقدامات ما روشن است. ما هیچ گروه نیابتی در منطقه نداریم و نباید کار آنها به پای ایران گذاشته شود. 

وی درباره ائتلاف آمریکایی ها در دریای سرخ برای مقابله با یمنی ها اظهار کرد: آمریکایی ها بدانند این موضوع کمکی به وضعیت نمی کند. دست از محاصره انسانی و کوچ اجباری و دست از حمایت از رژیم اسراییل بردارند. دست از ائتلاف بردارند در آن صورت شرایط بهتری برای انتقال انرژی فراهم می شود. ما بدنبال گسترش جنگ نیستیم. امروز همه پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه تسلیحات به تل آویو می فرستند و برای نسل کشی کمر همت بستند. این اقدام خطای استراتژیک است. راهکار ما متوقف کردن ریختن خون سرخ زنان، کودکان و غیرنطامیان فلسطین است.

وی درباره آخرین وضعیت روابط تهران و قاهره گفت: ما در شهریور ماه توافقی را با وزیر خارجه مصر درباره بازگشت روابط ۲ کشور به حالت طبیعی داشتیم. در این مسیر دیدار سران ایران و مصر را در حاشیه نشست ریاض داشتیم. در آن‌جا توافقات مهمی بین روسای‌جمهور ۲ کشور انجام گرفت و امروز هم بخشی از حرکت ما برای بازگشت روابط ۲ کشور به حالت عادی را در چارچوب تماس تلفنی روسای جمهور ۲ کشور شاهد هستیم. ما امیدوار هستیم که در زمان مناسب و بر اساس طراحی‌ که بین وزرای خارجه ۲ کشور مورد توافق قرار دارد، بتوانیم شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات تهران و قاهره باشیم. ما پیشرفت و توسعه مناسبات را به نفع ۲ ملت، منطقه و جهان اسلام می‌دانیم.

ت ت
کدخبر: 193275 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها