واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای ترامپ و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعای ترامپ درباره هماهنگی با آمریکا برای حمله به عین الاسد گفت: شهادت ادم دروغگو، جنایتکار و جنایت پیشه که بدنبال رقابت انتخاباتی است، مسموع نیست.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای ترامپ و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: در ۱۲۲ مین روز از آغاز تجاوز ضد انسانی اسراییل علیه غزه ۲۷۳۶۵ نفر تا دیروز شهید شدند. ۷ هزار نفر مفقود و ۶۶۶۳۰ نفر مجروح شدند. جامعه جهانی بیش از این تامل نکند و فرصت جنایت بیش از این حد را ندهد.

ناصر کنعانی درباره حملات انگلیس و آمریکا به یمن اظهار کرد: کانون بحران در منطقه تدوام جنگ اسراییل با حمایت دولت آمریکا و انگلیس در باریکه غزه است.  حمایت آمریکا دلیل واضح و روشنی دارد و این کشور مایل است دست رژیم اسراییل را برای جنایت باز بگذارد. حمله به کشورها نقض حاکمیت ارضی سوریه، عراق و یمن و تلاش ناشیانه برای انحراف اذهان عمومی از نقطه کانونی بحران یعنی فلسطین است. باید به این جنگ ظالمانه پایان داده شود. آمریکا یا دچار سرگردانی شده و یا دچار تناقص در گفتار و عمل است. جامعه جهانی نمی تواند روی نقش آمریکا حساب باز کند. آنها ترجیح می دهند منافع نتانیاهو جنایتکار شناخته شده را انتخاب و آن را به منافع ملتها، دولتها و جامعه بین المللی ترجیح دهند. انگلیس و آمریکا درک درستی از مسائل منطقه ندارند. اقدام آنها با ادعاهایشان مبنی بر اینکه بدنبال گسترش دامنه جنگ در منطقه نیستند، ناسازگار و ناهمگام است. 

 وی با اشاره به لغو روادید بیان کرد: ایران به طور یک طرفه لغو روادید جهانگردی را برای اتباع ۲۸ کشور از  دیروز عملا اجرایی کرد. این اقدام با کشورهای دوست و همسایه صورت گرفت. انتظار داریم شاهد رویکرد مشابه باشیم و چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی هم فراهم کنند.

ناصر کنعانی تاکید کرد: اقدامات و عملکرد آمریکا با ادعاهای مطرح شده این کشور ناهمگام و ناسازگار است. همچنان انگلیس و آمریکا در مسیر دامن زدن به بی ثباتی در منطقه تلاش میکنند. این اقدامات محکوم است. موضع خود را هم صراحتا اعلام کردیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص پیگیری حق آبه ایران اظهار کرد: خبر جدیدی ندارم. در چهارچوب و طبق جدول، گفتگوهای ما با مقامات سرپرستی افغانستان پیگیری می شود. تماس ها و گفتگوها ادامه دارد. موضوع حق آبه جزو مطالبات مستمر ما است. مقامات سرپرستی افغانستان در چهارچوب معاهده موجود به مسئولیت خود در تامین حق آبه جمهوری اسلامی عمل کنند.

وی گفت: ما بدنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم. اقدامات دیپلماتیک ما در ۴ ماه گذشته ثابت کرد بدنبال پیشگیری و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه هستیم. ما هیچ نیروی نیابتی در منطقه نداریم. دولتها و ملتها نسبت به حمله اسراییل به غزه اعتراض جدی دارند. نیازی به مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا نیست. پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه به ما پیام دادند و ما هم جواب آنها را دادیم. متاسفانه آمریکا بخشی از بحران است البته این ارزیابی ملتها و دولتهای مختلف جهان است و فقط ارزیابی ما نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در اظهار نظری تأکید کرده است که تنش بین ایران و آمریکا، آتش در منطقه است و آیا ایران در مورد این اظهارات با مقامات ترکیه صحبت و رایزنی کرده است، تأکید کرد: همان طور که بارها اعلام کرده ایم ما به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم. رویکرد ما تقویت ثبات در منطقه و حمایت از ثبات در منطقه است. ما به دنبال پیشگیری از دامنه بی ثباتی در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: اینکه آقای فیدان چه گفته‌اند من اطلاعی ندارم ولی همان طور که گفتم رویکرد ایران سرمایه‌گذاری برای گسترش ثبات و امنیت در منطقه است. موضوعی که به نفع کل ملت‌های منطقه است.

کنعانی گفت: آنچه که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کند اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌های جنگی خود در غزه و فلسطین و فشار به آمریکا برای قطع فشارهای‌شان به رژیم صهیونیستی است.

ناصر کنعانی درخصوص سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق گفت: این سفر در برنامه امروز است. سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه های دو کشور برای توسعه همکاری ها و در ارتباط با همکاری های مشترک امنیتی در طول مرزها و مبارزه با تروریسم و همکاری های منطقه ای انجام می شود. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با دیدار اخیر سفیر ایران در کویت با وزیر نفت این کشور و رایزنی‌های صورت گرفته بین این دو مقام در ارتباط با میدان گازی آرش تصریح کرد: علاوه بر گفت‌وگوهای سفیر ایران در کویت من نیز در یک موضع‌گیری رسانه‌ای دیدگاه‌های ایران را در ارتباط با میدان گازی آرش و مسائل مطرح شده در این زمینه بیان کردم. ما تأکید بر این داریم آنچه که در ارتباط با میادین مشترک بین ایران و کویت مطرح است در چارچوب سازوکارهای حقوقی بین دو کشور قابل حل و فصل است به نحوی که منافع دو کشور تأمین شود و به نظرم طرح این مسائل حقوقی و فنی در رسانه‌ها کمک کننده در حل موضوع نیست.

ناصر کنعانی درباره اظهارات مقامات انگلیس علیه ایران بیان کرد: آنهایی که دستشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خون ملت فلسطین و کودکان فلسطین آغشته است، نمی توانند در خصوص جمهوری اسلامی که حامی مردم مظلوم فلسطین و صلح و ثبات در منطقه بوده اظهارنظر کنند. تلاش برای نادیده گرفتن تعمدی بخشی از ویژگی های سیاست خارجی رژیم انگلیس است. انگلیس نقش فتنه انگیز را در ایجاد این غده سرطانی دارد. رژیم انگلیس بهتر است به اشتباهات خود خاتمه بدهد و پند بگیرد و سیاست حمایت از رژیم غاصب را کنار بگذارد و به جای اتهام زنی به این و آن و ایران، به رفتار بی ثبات ساز خود در منطقه فکر کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ایران همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چندجانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر و سازنده داشته و چهارچوب این سازوکارها تلاش کرده است. اطلاع دقیقی ندارم که در چه سطحی در نشست دوحه شرکت می کنیم. اما از هر چهارچوبی برای کمک به افغانستان استفاده خواهیم کرد. 

وی با اشاره به ادعای ترامپ درباره هماهنگی با آمریکا برای حمله به عین الاسد گفت: شهادت ادم دروغگو، جنایتکار و جنایت پیشه که بدنبال رقابت انتخاباتی است، مسموع نیست.

ناصر کنعانی درباره جنجال سفر یک زن آمریکایی به ایران اظهار کرد: اطلاع دقیقی ندارم. سفر شهروندان ما و سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران لزوما از طریق وزارت خارجه صورت نمی گیرد و سازوکار سفرها مشخص است. شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند. اینکه فرصت ها برابر و مساوی است مورد قضاوت قرار میگیرد. شخصا اطلاعی از این سفر ندارم.

ناصر کنعانی درباره ادعاهایی مبنی براینکه به مواضع نیروی قدس سپاه در سوریه حمله شد، گفت: انچه که اتفاق افتاد تجاوز به حاکمیت ارضی سه کشور عراق، سوریه و یمن و نقض صریح منشور است. حضور ما در سوریه مستشاری و در چهارچوب مبارزه با تروریسم و‌ به دعوت دولت سوریه است. ادعاهای تکراری مقامات آمریکا فرافکنانه و با تمرکز بر اهداف سیاسی و عدم تمرکز به بحران در منطقه انجام می شود. 

ناصر کنعانی درباره سفر وزیر خارجه سودان به ایران تاکید کرد: ایران و سودان از سالهای دور روابط نزدیک و سازنده داشتند. متاسفانه دولت قبلی سودان به دلیل اظهارات واهی و بدون مشکل، روابط خود را با ایران به صورت یکجانبه قطع کرد. با اقدامات دیپلماتیک از مهرماه سال جاری دو کشور بدنبال بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و خارطوم هستند و برای بازگشت روابط به مسیر خود تلاش می کنند. شاهد درگیری در سودان هستیم. برنامه ما کمک به ثبات در سودان، عدم مداخله خارجی و گفتگوهای سودانی سودانی است. 

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص نشست شورای امنیت درباره حمله به عراق و سوریه گفت: در سطح نماینده دایم نزد سازمان ملل متحد حضور خواهیم داشت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا بیان کرد: ایران بدنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیست و از تنش و بحران حمایت نکردیم ما باهرگونه تهدیدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی قاطعانه برخورد می کنیم و برای پاسخ پشیمان کننده ذره ای تردید نخواهیم کرد. اطلاعی ندارم که به ما هشدار داده باشند و در جایگاهی نیستند که به ما هشدار بدهند. 

ناصر کنعانی با اشاره به ترور مستشاران نظامی ایران گفت: حضور نظامیان ایرانی در سوریه مستشاری و در چهاچوب حمایت از دولت و ارتش این کشور و برای مقابله با تروریسم است. این اقدامات نشان می دهد در مبارزه با تروریسم صادق نیستند و به نیروهای تکویری کمک می کنند. 

ناصر کنعانی افزود: روابط دو جانبه ایران و مصر و گفتگوهای دیپلماتیک در جریان است. توافق برای تدوام گفتگوها وجود دارد. طرفین بر استمرار گفتگوها تاکید دارند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص ائتلاف دریایی در دریای سرخ بیان کرد: تشکیل ائتلاف تخیلی و وهمی را مفید تلقی نمی کنیم. اگر بدنبال ثبات در ابراه ها هستند به ریشه و علت بحران توجه کنند. تشکیل چنین واحدهایی را که ائتلاف می دانند کمک کننده به صلح و ثبات در منطقه نمی دانیم.

ت ت
کدخبر: 199851 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها