واکنش وزارت خارجه به لغو پروازهای عمره از سوی عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توافق درباره عمره شکل گرفته است و طرف عربستان سعودی در این زمینه خود را متعهد می داند و‌ وجود زیرساخت سیاسی در تاخیر عزیمت عمره گذاران را نفی می کنیم.

واکنش وزارت خارجه به لغو پروازهای عمره از سوی عربستان

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: متاسفانه شاهد جنایت هولناک و اقدام بزدلانه در زادگاه و آرامگاه شهید سپهبد سلیمانی قهرمان ملی و بین المللی در مبارزه با تروریسم بودیم که ده ها تن از شهروندان عزیز ما از جمله زنان و کودکان و شهروندان عزیز از کشور افغانستان به شهادت رسیدند. این اقدام تروریستی را با قوی ترین عبارات محکوم می کنیم و به روح شهدا درود و‌ برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسئلت می کنیم. به خانواده شهدای افغانستانی این حادثه تلخ را تسلیت عرض می کنیم. این جنایت موج وسیعی را از سطوح رسمی، دولتی و غیردولتی در عرصه منطقه ای و بین المللی در پی داشت. در سطوح مختلف این حادثه شوم تروریستی را با ارسال پیام محکوم‌ کردند. از همه ملت ها، دولتهای های خارجی و منطقه ای و سازمان های بین المللی که این حادثه شوم را محکوم کردند تشکر و قدردانی می کنم. تروریسم یک خطر برای همه دولت ها و ملت ها است.

وی درباره گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای فرانسوی گفت: در گفتگو‌ با وزیر خارجه فرانسه دولت این کشور موضع خود را در محکومیت این اقدام تروریستی در کرمان اعلام کرد و فرصت شد تا در مورد موضوعات مورد اهتمام منطقه ای و وضعیت بغرنج فلسطین هم بحث شود. گفتگو‌ درباره نحوه پایان دادن به این تراژدی مورد بحث قرار گرفت. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: این عملیات تروریستی بود و جهات ذیربط امنیتی در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و اقدامات تکمیلی در این خصوص در حال انجام است. دستگاه های امنیتی به عنوان دستگاه مسئول و به میزان قابل انتشار اقدامات خود را درباره حمله تروریستی کرمان به سمع و نظر ملت می رسانند. من در جایگاهی نیستم که درباره ابعاد حادثه تروریستی و اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهم. 

وی درخصوص وضعیت حج عمره اظهار کرد: مقامات ذی ربط، سازمان حج و زیارت و سازمان هواپیمایی کشوری اطلاع رسانی مبسوط انجام دادند. مشکل تکنیکی و فنی است. زیر ساخت سیاسی وجود ندارد. توافق درباره عمره شکل گرفته است و طرف عربستان سعودی در این زمینه خود را متعهد می داند. وجود زیرساخت سیاسی در تاخیر عزیمت عمره گزاران را نفی می کنیم. رییس سازمان حج و زیارت و تیم کارشناسی در عربستان سعودی بسر می برند، خوش بین هستیم و انشاالله بزودی مانع فنی و تکنیکی برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص شکایت از اسراییل بیان کرد: ما حامی استفاده از سازوکارهای بین المللی برای تعقیب مقامات رژیم غاصب اسراییل هستیم. ما از ظرفیت استفاده از دیوان بین اللملی کیفری از مقامات جنایتکار این رژیم حمایت می کنیم. 

وی با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به قطر و درخواست بلینکن برای جلوگیری از گسترش جنگ بیان کرد: این موضع را ما از ابتدا اعلام کردیم. اگر از جنایت اسراییل جلوگیری نشود جنگ گسترش می یابد. کشف جدیدی را این مقام آمریکایی انجام نداده است. جنایت در فلسطین ۹۳ مین روز را طی می کند که نتیجه اقدامات و حمایت آمریکا است. 

وی درباره تماس غیرمستقیم آمریکا با ایران درباره غزه بیان کرد: اگر دولت آمریکا و کشورهای غربی،  واقعا به شکل حقیقی و به صورت صادقانه بدنبال حل مسئله و توقف جنگ و ممانعت از دامنه جنگ هستند باید به صورت عملی هم این اقدام را نشان بدهند. در حوزه عملی شاهد اقدام موثر از سوی آمریکا و متحدان غربی آنها درباره فلسطین نبودیم. اگر بدنبال ثبات در منطقه هستند موضوع روشن است. ریشه بی ثباتی، اشغالگری است. اگر بدنبال حل بحران هستند بنابراین به ریشه بحران توجه کنند و از حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی دست بردارند.

ناصر کنعانی درباره حادثه هواپیمای اوکراینی و ارجاع این پرونده به نهادهای بین المللی اظهار کرد: ما ضمن اینکه نسبت به این حادثه دلخراش که رخ داد، یک بار دیگر با خانواده قربانیان ابراز همدردی می کنیم، در چهارچوب قوانین و مقررات ملی و در چهارچوب مقررات شناخته شده قانونی و بین‌المللی حداکثر تلاش را انجام دادیم تا بتوانیم بخشی از آلام مربوط به قربانیان این حادثه دلخراش را جبران کنیم.استفاده ابزاری برخی کشورها را برای سواستفاده نمی پذیریم و هرگونه سواستفاده سیاسی را رد می کنم. 

وی درباره تنش بین حشد الشعبی و نیروهای آمریکایی و تنش در دریای سرخ تاکید کرد: در مورد عراق و اقداماتی که دولت آمریکا اخیرا انجام داد دولت عراق مواضع خود را اعلام کرد. در مورد نیروهای نظامی آمریکا در عراق و اقدام نظامی علیه برخی جریان‌‌های عراقی انجام می‌دهند، خروج نیروهای خارجی از عراق مصوبه پارلمان عراق است و طبیعی است دولت و ملت عراق در این خصوص درباره اقدام جنایت آمیز نیروهای آمریکایی در عراق به مسئولیت ملی خودشان عمل خواهند کرد. به کرات به مقامات کشورهای منطقه از جمله دولت عراق دیدگاه خود را اعلام کردیم که استمرار حضور نیروهای آمریکایی در هر قالبی از جمله ائتلاف بین‌المللی یا تحت هر عناوین دیگری کمک به حفظ صلح و ثبات در منطقه و عراق و هیچ کشور دیگری نمی‌کند.

ناصر کنعانی درباره حادثه تروریستی کرمان بیان کرد: داعش مسئولیت پذیرفته اما من در جایگاهی نیستم که درباره ابعاد امنیتی و اطلاعاتی صحبت کنم و در زمان مقتضی دستگاه های ذیربط اطلاع رسانی خواهند کرد.

ناصر کنعانی درباره توافق جامع مشترک بلندمدت میان ایران و روسیه تاکید کرد: درخصوص این سند مدت هاست درباره مفاد آن توسط تیم های کارشناسی اقدامات لازم انجام و تدوین سند، گام های نهایی خود را طی می کند. موضوع به سرانجام برسد اطلاع رسانی خواهد شد. 

وی درخصوص پیشنهاد آمریکا به ایران برای حل و فصل موضوعات منطقه‌ای و اظهارات سفیر ایران در دمشق گفت: در جریان اظهارات سفیر جمهوری اسلامی نیستم. مسائل منطقه مربوط به دولتها و ملتهای منطقه است. بزرگترین کمک آمریکا به صلح در منطقه، خودداری از استمرار اقدامات غیرسازنده در امور داخلی کشورهای منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برکناری کابینه اسراییل و اختلافات داخلی اظهار کرد: اینها بخشی از بحران های متراکم و چند لایه در سرزمین های اشغالی است و این بحران متراکم خود را در میان ساکنان سرزمین اشغالی قبل از طوفان الاقصی نشان داد و الان لایه ها در حال متجلی شدن است. 

وی با اشاره به مذاکره تلفنی بورل و امیرعبداللهیان درباره برجام بیان کرد: گفتگوها در سطوح مختلف انجام می شود. آقای بورل، عملیات تروریستی در کرمان را محکوم و با دولت و ملت ایران ابزار همدردی کردند. گفتگو اجمالی صورت گرفت این بخشی از مشورت‌های سیاسی است که بین دو طرف انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص سفر بورل به عربستان گفت: من در ارتباط با اهداف سفر و‌ مذاکرات نیستم اما مسئله دریای سرخ معلول هست و علت نیست. علت در اشغالگری است. این جنگ ظالمانه پیامدهایی داشته و در صورت استمرار پیامدها ادامه خواهد داشت. اوضاع در منطقه و دریای سرخ معلول شرایط در فلسطین است و شرایط به قبل از طوفان الاقصی برمی گردد. باید جلوی اسراییل را بگیرند و به ریشه توجه کنند.

ناصر کنعانی درباره همکاری سایبری میان ایران و‌ روسیه بیان کرد: هفته قبل پرسیدید و‌ من پاسخ دادم. سند امضاشده در چهارچوب همکاری های متنوع با فدراسیون روسیه در جهت منافع دو کشور و دو ملت است و علیه هیچ کشوری هم نیست. در چهارچوب اسناد مورد مذاکره و توافق، امضا شده است.

ت ت
کدخبر: 195665 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها