واکنش رسمی وزارت خارجه به احضار سفیر سوئیس برای نخستین بار به جای وزارتخارجه به سپاه| دو مرکز نظامی و اطلاعاتی اسرائیل هدف قرار گرفتند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسراییل، مشاور وزیرکشور در سخنانی ادعا کرد که سفیر سوئیس برای نخستین بار به جای وزارتخارجه به سپاه احضار شد، گفت: سخنان مشاور وزیر کشور را سایر مقامات مربوطه تکذیب کردند.

واکنش رسمی وزارت خارجه به احضار سفیر سوئیس برای نخستین بار به جای وزارتخارجه به سپاه| دو مرکز نظامی و اطلاعاتی اسرائیل هدف قرار گرفتند
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: در فواصل مختلف برنامه هایی داشتیم و سعی کردیم هماهنگی با سایر قوا و نهادهای رسمی را در ارتباط با تحولات جاری خدمت ملت و رسانه ها عرض و اطلاع رسانی کنیم. اقدام اسراییل علیه مقرر دیپلماتیک ایران در سوریه شهر دمشق یک رخداد کاملا غیرقانونی، نقض آشکار و قوانین بین المللی، نقض کنوانسیون وین و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی ایران بود. این اقدام جنایت کارانه را در سطوح مختلف مورد پیگیری قرار دادیم و به وظایف خود حرفه ای عمل کردیم. در کمتر از ۲۴ ساعت بیانیه تنظیم و توسط روسیه به بحث گذاشته شد، این اقدامات نتیجه اقدامات دیپلماتیک بود. سه کشور انگلیس، امریکا و فرانسه با مداخله خود باعث شدند که شورای امنیت به وظیفه قانونی خود عمل نکند و مانع تصویب بیانیه شدند. این سه کشور با نقش منفی که داشتند، باعث شدند شورای امنیت نتواند از وظیفه حداقلی خود بربیاید.

وی در واکنش به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل بیان کرد: ایران نسبت به اقدام بازدارنده در قبال رژیمی که به هیچ تعهد و مقرراتی پایبند نیست، دست زد و بیش از 30 تماس تلفنی در این مدت انجام شد. آنچه ایران انجام داد اقدام مشروع و بازدارنده در مقابل یک رژیم متجاوز بود. ایران این عملیات را در چارچوب حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای انجام داد و به هیچ وجه به دنبال دامن زدن به بحران و جنگ در منطقه نیست. دو مرکز نظامی و اطلاعاتی هدف قرار گرفتند و هدف اقتصادی نداشت و شهروندان عادی مورد هدف قرار نگرفتند. جمهوری اسلامی ایران عملیات انجام داد اما ما بدنبال ثبات و آرامش در منطقه هستیم. عملیات پایان یافته است. ایران به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در منطقه است و ایران اگر اقدام متجاوزانه دیگری از هر مبدایی صورت بگیرد یا هر کسی کمکی به این رژیم کند، پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اتفاقات اخیر در اصفهان گفت: ارزش نداشت که رژیم اسراییل بخواهد روی آن کار تبلیغاتی کند. ریز پرنده ها بدنبال حرکت ایذایی بودند و با هوشیاری و دفاع هوایی جمهوری اسلامی ایران، این ریزپرنده ها مورد هدف قرار گرفتند و از بین رفتند و‌ دشمن چیزی بدست نیاورد.

وی درباره ادعا وال استریت ژورنال مبنی براینکه مقامات دولت بایدن به ایران فشار آورند که به رژیم اسراییل پاسخ ندهد، بیان کرد: در حوزه رسانه‌ها مطالب مختلف و گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح می‌شود که نیازمند پاسخ و موضع گیری رسمی نیست. اگر اظهارنظر رسمی از سوی مقامات دولتی صورت بگیرد اظهارنظر می‌کنم. سنت ما نیست که پاسخ رسمی بدهیم. گمانه زنی های  متعددی مطرح می شود که نیازمند واکنش و موضع گیری رسمی نیست.

ناصر کنعانی درباره ادعای فعالیت غیرصلح آمیز هما در مسیر روسیه و غرب آسیا تاکید کرد: چنین چیزی را قطعا تایید نمی کنم. ما ملتزم به رعایت سازوکارهای بین المللی هستیم. هما و سایر خطوط هوایی در چارچوب کنوانسیون و در راستای انتقال مسافرین، محموله ها و بار تجاری در مسیرهای بین المللی است.

سنگوی وزارت امور خارجه با اعلام یک خبر گفت: رئیسی پس از پاکستان، عازم کشور سریلانکا می شود.

ناصر کنعانی در پاسخ به منیبان درباره حمله صورت گرفته به بخش کنسولی سفارت ایران در فرانسه اظهار کرد: اقدام انجام شده یک اقدام فردی بود که سال گذشته هم یک اقدام تعرض امیزی را شاهد بودیم. طبق اطلاعاتی که ما دریافت کردیم این شهروند دچار اختلالات روانی است. او پس از ورود ادعا کرد که لوازم همراه او منفجره است که پس از بررسی مشخص شد، اینگونه نبوده است. در حال حاضر فعالیت سفارتخانه در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسراییل، مشاور وزیرکشور در سخنانی ادعا کرد که سفیر سوئیس برای نخستین بار به جای وزارتخارجه به سپاه احضار شد، گفت: سخنان مشاور وزیر کشور را سایر مقامات مربوطه تکذیب کردند. سوئیس مهم‌ترین کانال تبادل پیام‌های دیپلماتیک دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران و برعکس بوده است. در این زمینه ارتباط مستمر میان دستگاه دیپلماسی و سفیر سوئیس در تهران وجود داشت.

ناصر کنعانی درخصوص تصویب کمک مالی به رژیم صهیونیستی برای تدوام جنگ در غزه از سوی کنگره آمریکا اظهار کرد: اگر حمایت های نامحدود و بدون قید و شرط دولت آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی امکان تداوم حتی یک روز جنگ علیه ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه را نداشت. مصوبات جدید دولت آمریکا در ارائه کمک های هنگفت مالی و نظامی به رژیم صهیونیستی چیزی جز پاداش دولت آمریکا به یک رژیم جنایتکار که بیش از هفت ماه متوالی است مرتکب نسل کشی در سرزمین های فلسطینی می شود، نیست. جهان نسبت به این اقدام دولت آمریکا قضاوت خواهد کرد. دولت آمریکا اعتبار ملت خود را در کنار رژیم غاصبی قرار داده که تا امروز هیچ پیروزی ای در سرزمین های فلسطینی، به جز برجای گذاشتن بیش از ۱۰۰ هزار کشته، مجروح و مفقود از شهروندان فلسطینی، کسب نکرده است. دولت آمریکا بر روی طرف بازنده شرط بندی کرده و ادامه این کمک ها، کمکی به رژیم بازنده صهیونیستی در جنگ ظالمانه آن در نوار غزه نخواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است. کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند. لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا  نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود.

وی درباره نشست اتحادیه اروپا پیرامون تحریم ایران گفت: در ارتباط با برخی ادعاها و تحرکات و نشست ها به منظور وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی‌ایران، اولاً اگر چنین اقدامی انجام دهند، این یک پاداش به رژیمی متجاوز خواهد بود و نیز اقدام غیرقانونی علیه دولتی که صرفاً در چهارچوب قوانین و مقررات بین المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی عمل کرده است.جای تأسف است که اتحادیه اروپا علیه رژیمی که هفت ماه مرتکب جنایت جنگی شده، حدود ۳۵ هزار شهروند فلسطینی را قتل عام کرده، مراکز بیمارستانی و درمانی را مورد حمله قرار داده، بیماران، مجروحان و کادر درمانی را در داخل بیمارستان و در محوطه بیمارستان اعدام کرده و از محوطه بیمارستان ها به عنوان قبرستان های دفن دسته جمعی قربانیان استفاده کرده، هیچ گونه اقدام تحریمی انجام نداده است، اما صحبت از اقدام تحریمی علیه دولتی می کند که جز در چهارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم متجاوز عمل نکرده است.

وی در خصوص گفتگوی وزیر امور خارجه با همتای اردنی در نیویورک گفت: ما از ابتدای بحران جاری فلسطین با اردن به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی که مواضع مشترکی با ما در ارتباط با ضرورت توقف فوری حملات علیه نوار غزه دارد، مذاکرات دو جانبه در سطح وزرای امور خارجه داشتیم. اجلاس نیویورک فرصت دیگری بود که دو وزیر در حاشیه آن گفتگو کنند. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برای مسئله فلسطین اهمیت درجه اول قائل است. همان طور که مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند، اگر کشورهای اسلامی از امکاناتی که در اختیار داشتند استفاده کرده و شریان های حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع می کردند، رژیم صهیونیستی قادر به ادامه جنایت نبود. برای ما رایزنی با کشورهای اسلامی، ایجاد یک موضع متحد و یک راهکار مشترک اجرایی برای تنبیه متجاوز و بازدارندگی رژیم از جنایات، یک اولویت است. ما در این زمینه با کشورهای عربی و اسلامی مشورت کردیم. هدف رژیم صهیونیستی ایجاد تفرقه میان کشورهای اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران در طراحی رژیم صهیونیستی عمل نمی کند.

کنعانی مخالفت آمریکا با پروژه خط لوله انتقال گاز به پاکستان بیان کرد: سخنگوی محترم دستگاه دیپلماسی پاکستان پیش از این دو یا سه بار اظهار کردند که دولت پاکستان نسبت به اجرای پروژه توافق شده با جمهوری اسلامی ایران مصمم است و عملیات اجرایی بخش اول پروژه کلید زده شده و اعلام کردند که ما در این ارتباط متناسب با منافع ملی خود عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بسته جامع تحریمی ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان گفت: دولت و نهادهای آمریکایی به تحریمها عادت کرده اند و به قول ما ایرانی ها "ترک عادت موجب مرض است". در ارتباط با این گونه اقدامات تحریمی، همانطور که بارها اعلام کرده ایم و در عمل هم اثبات شده، سیاست تحریم ها، سیاست شکست خورده‌ای است. طبیعتاً اذیت و آزارهایی برای ملت ایران ایجاد می کند، اما برای تحریم کننده هم هیچ منفعتی نخواهد داشت. لذا دست به اقدامی می زنند که از قبل تجربه کرده اند و نتایج آن را دیده اند. آنهایی که از تحریم های فلج کننده صحبت می کردند، اکنون از پیشرفت های حیرت انگیز جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلفِ فناورانه انگشت حیرت به دهان می گیرند. از گذشته درس بگیرند؛ این توصیه ای است که ما به مقامات دولت آمریکا و به نهادهای قانون گذاری این کشور داریم که از تجارب شکست خورده قبلی درس بگیرند و برای خود و دیگران هزینه غیرضروری تولید نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های تلفنی اخیر حسین امیرعبداللهیان با هاکان فیدان  همتای ترکیه‌ای خود و اینکه آیا ترکیه در موضوعات منطقه‌ای در مدت اخیر بین ایران و آمریکا به تبادل پیام پرداخته و میانجیگری کرده است؟ گفت: نمی‌توانم تایید کنم که ما از طریق ترکیه اقدام به ارسال پیام کرده‌ایم.

 وی گفت:  دولت آمریکا در این سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی‌های تحولات و عزم جدی ایران برای پاسخ قطعی به متجاوز، پیام‌های متعددی را از کانال‌های مختلف دیپلماتیک ارسال کرده  و پاسخ‌های لازم را از مسیر کانال‌ها دریافت کرده است .

کنعانی تاکید کرد: مهمترین کانال ارسال پیام‌های دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در طی دو هفته گذشته ، سفارت سوئیس در تهران  به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است، البته دولت آمریکا از کانال‌های دیگر دیپلماتیک نیز  غافل نشده است و پیام‌هایی را ارسال کرده است  و پاسخ های دیپلماتیک هم از طریق آن کانال‌ها  به آنها منتقل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف قطار تجاری افغانستان در ایران که راهی ترکیه بوده است، اظهار کرد: شرکت راه آهن به عنوان مرجع مسئول و ذیربط چنین خبری را تکذیب کرده است و از اساس این موضوع صحت ندارد.

 کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با رایزنی‌های حضوری و تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و اردن و اینکه آیا تهران در این گفت‌وگوها در مورد اقدام اردن در رهگیری برخی از پهپادها و و موشک‌های ایران با طرف اردنی صحبت کرده است؟ گفت: با اردن به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی که در مجاورت سرزمین‌های فلسطینی و کرانه باختری رود اردن قرار دارد  و در ارتباط با مسأله فلسطین  دارای نقش است، رایزنی و گفت‌وگوی  مستمر داریم. مواضع مشترکی دو کشور ایران و اردن در ارتباط با جنایات جاری رژیم صهیونیستی در نوار غزه دارند و هر دو کشور بر ضرورت توقف فوری حملات نظامی این رژیم تاکید دارند.

وی ادامه داد: از ابتدای بحران غزه ، مذاکرات و مشورت‌های دوجانبه مختلفی را در سطح وزیران امور خارجه دو کشور داشته‌ایم . گفت‌وگوهای تلفنی و همچنین دیدارهای حضوری به ویژه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی از جمله در ژنو و نیویورک بین وزیران امور خارجه دو کشور انجام شده است.

کنعانی افزود: این اتفاق نظر در گفت‌وگوها بود که وضعیت جاری باید با تلاش‌های مشترک به سرعت مدیریت شود و تلاش برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از موضوعات فوری و درجه اول مورد گفت‌وگو و توافق بین دو وزیر خارجه بود.

وی در ادامه پاسخ به سوال طرح شده افزود: ما خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای نمی‌کنیم. ایران اعلام کرد برای مسأله فلسطین اهمیت درجه اول قائل است و کشورهای عربی و اسلامی و سازمان همکاری اسلامی وظیفه درجه اولی دارند که برای توقف جنایات جنگی این رژیم اقدام جمعی انجام دهند. در همین چارچوب تاکید بر این موضوع داریم که  با ایجاد یک موضع واحد در بین کشورهای اسلامی به یک راهکار برای تنبیه متجاوز و متوقف کردن جنایت رژیم صهیونیستی دست پیدا کنیم. با کشورهای دوست ، همسو و اسلامی مشورت کرده و می‌کنیم و  اردن هم از جمله این کشورها است.

ت ت
کدخبر: 211138 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها