اسامی ۲۰ دروازه بان برتر ایران

در این مطلب با 20 بازیکن مطرح کشور آشنا خواهیم شد.

اسامی ۲۰ دروازه بان برتر ایران

به گزارش منیبان ؛ ایران دروازه بان های بزرگی داشته که اسم رسم آنها در سرتاسر آسیا وحتی  جهان پیچید. بعنوان مثلا مرحوم ناصر حجازی عنوان دومین دروازبان قرن ۲۰ آسیا را یدک می کشد. دروازه بان اول قرن آسیا محمد الدعیع عربستانی بود. که دهه شصتی ها خیلی خوب بیادش دارند. که  گل زدن به او را یک معجزه می دانستند یا یک سانتر خوب مهدوی کیا روی سر دایی. اگر قانون عربستان لژیونر شدن را مجاز می دانست منچستر یونایتد می خواست الدیع را به خدمت بگیرد که این مهم رخ نداد. قبل از اینکه به بحث ایران  برگردیم باید یادآور شویم محمد الدیع در جام جهانی اعتبار خودش را از بین برد وقتی ۸ گل از آلمان خورد.

10 دروازه بان برتر تاریخ ایران چه کسانی هستند؟ ما دروازه بانهای بزرگی چون حجازی( قبل از انقلاب) و عابدزاده( بعد از انقلاب) را داریم. ولی اسامی بیست دروازه بان می نویسم ده دروازه بان در لیست اول جای دارند و 10 تای دیگر در لیست top 10 جای می گیرند. از سنگربان لیست اول شروع کنیم.

۲۰- پرویز برومند: دروازه بان اسبق تیم ملی ایران. از باشگاهای بزرگی که پرویز برومند در آنها حضور داشت می توان به استقلال اهواز و تیم محبوب و پرطرفدار استقلال تهران اشاره کرد.

۱۹ – فرامرز ظلی: آقای ظلی نیز از شماره یک های تیم ملی بوده و تیم باشگاهیش پاس تهران بود. آقای ظلی هم اکنون دبیر کانون پیشکسوتان فوتبال ایران است.

۱۸- هادی طاوسی: که از تیم شاهین تهران به تیم ملی راه یافت. بعد از انحلال شاهین به پرسپولیس پیوست و در سال ۵۳ از فوتبال خداحافظی کرد.

۱۷- داوود فنایی: دروازه بان پرسپولیس تهران که ۱۰۴ بازی برای این تیم انجام داد و به تیم ملی هم راه یافت

۱۶- کریم بوستانی: دروازه بان استقلال (تاج) و تیم ملی ایران. وی مدیر دروازبانهای تیم استقلال هم هست.

۱۵- امیر آقاحسینی: با سابقه ترین دروازه بان ایران، وی با ۸۵ سال سن هنوز در قید حیات است. دروازبان شاهین بود و به تیم ملی هم راه یافت و ۴ بازی برای تیم ملی انجام داد.

۱۴- حسن رودباریان: که در سال ۲۰۰۷ به دعوت قلعنه نوعی به تیم ملی رفت و در بازیهای آسیایی در تمام بازیها مرد شماره یک تیم ملی بود. تیم های باشگاهی او پاس تهران، تراکتورسازی تبریز و پرسپولیس تهران بودند.

۱۳- نیما نکیسا: دروازه بان خوش قد و بالای تیم پرسپولیس که اکثرا نیمکت نشین عابدزاده بود. ولی وی با پشتکارش توانست  به تیم ملی راه یابد و در جام جهانی ۹۴ فرانسه در اولین بازی ایران در مقابل یوگسلاوی بازی کند ( عابدزاده مسدوم بود ) او زود از فوتبال حرفه ای ایران محو شد که خودش علت آن را دو چیز میداند. لژیونر شدن و عابدزاده. نکیسا در مصاحبه ای گفت آن زمان در ایران رسم نبود دروازبانی لژیونر اروپا شود. ولی من ریسک کردم و رفتم ولی شد آنچه نباید می شد. نکیسا دلیل رفتنش از پرسپولیس را عابدزاده می داند. وی گفت: من از پرسپولیس رفتم چون من به عابدزاده به چشم یک استاد نگاه می کردم ولی عابدزاده به من با چشم رقیب می نگریست

۱۲- بهروز سلطانی: دروازه بان بلند قد تیم پرسپولیس که اگر پایش در زمین نمی شکست و در بیست پنچ سالگی از فوتبال خداحافظی نمی کرد بدون شک به یکی از بزرگان شماره یک ایران تبدیل می شد. بهروز سلطانی الان هم  یکی از اسطوره های تیم پرسپولیس است.

۱۱- وحید طالب لو: درواز ه بان خوش اخلاق تیم استقلال که همه دوستش داشتند چه آبی چه قرمز. وحید دروازبان استثنایی بود که به گفته خیلی ها به آنچه لیاقتش بود نرسید. او در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و در بازی های آسیای ۲۰۰۷ در تیم ملی بود ولی بعنوان دروازبان دوم. وحید پنالتی گیر قهاری بود برای همین در بازی ایران کره مرحله یک چهارم نهایی به جای رودباریان به میدان رفت تا ضربات پنالتی را بگیرد.

و ده دروازبانی که در لیست Top 10 ما قرار می گیرند.

۱۰- هادی طباطبایی: دروازه بان خوش اخلاق و بی حاشیه تیم استقلال. هادی طباطبایی بی شک یکی از بهترین شماره یک های ایران است که بدون حاشیه توانست به سنگربانی تیم ملی هم برسد. او علاوه بر ستاره فوتبال بودن. قیافه و صدای خوشی دارد که از او برای دبلوری و بازیگری دعوت شد که قبول نکرد.

۹- وحید قلیچ: دروازه بان محبوب پرسپولیسی ها. اگر حجازی آن زمان اسطوره تاج بود قلیچ هم اسطوره پرسپولیسی ها بود. دروازبان که سر نترس داشت. شیرجه های بلند می زد. دروازبان جسوری که زیادی ریسک می کرد. و به همین خاطر زیادی هم گلهای ناجور می خورد. اگر ساشا ایلیچ دروازبان اهل مقدونیه پرسپولیس که به خوردن گلهای الیچی (گلهای زیبا) مشهور بود گلهایی که با شوت از راه دور به ثمر می رسید. مثل سلطانی دروزبان دیگر دیروز پرسپولیس که استاد غافلگیر شدن و خوردن گل ز راه دور بود. وحید قلیچ خیلی ناجور سوتی میداد و کم نبودند گلهای که از میان دستان و لای پای قلیچ قل خوردند و وارد دروازه شدند.

۸- علیرضا حقیقی: علی رضا حقیقی بی شک زمانی مشهور شد که وقتی فرشید کریمی در بازی با سایپا خطا کرد و اخراج شد و به جای فرشید وارد بازی شد و پنالتی یکی از بزرگترین بازیکنان ایران، علی دایی را گرفت. حقیقی در ۱۸ سالگی با پرسپولیس قرداد بست ولی مدتی دراز نیکت نشین و حتی سکو نشین مهدی واعظی و حسن رودباریان بود. ولی بلاخره شانس به حقیقی رو آورد و با مصدومیت میثاق معمارزاده و افت واعظی حقیقی دروازبان اول پرسپولیس شد. بعد مدتی حقیقی در روسیه لژیونر شد و چندی بعد دوباره به پرسپولیس بازگشت. حقیقی پس از بازگشت به باشگاه رابین کازان روسیه در نقل و انتقالات نیم فصل زمستانی ژانویه ۲۰۱۴ به صورت قرضی به اسپورتینگ کوویلیا در لیگ دسته دوم پرتغال پیوست.وی در ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ با یک قرارداد قرضی یک ساله به باشگاه فوتبال پنافیل در لیگ برتر فوتبال پرتغال پیوست. حقیقی در هر ۵ رده برای تیم ملی ایران بازی کرده.

حقیقی تنها کسی هست که به این عنوان دست یافته. با آمدن افشین قطبی حقیقی به تیم ملی دعوت شد و اولین بازی ملیش مقابل فلسطین بود. با آمدن کارلوس کیروش حقیقی دروازبان اول تیم ملی شد. و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل دروازبان شماره یک تیم ملی بود. و با مساوی صفر بر صفر در اولین بازی با نیجریه  تها دروازبانی شد که در تاریخ فوتبال ایران در بازیهای جام جهانی گلی دریافت نکرد. حقیقی بعد از جام جهانی در بازهای آسیایی استرالیا هم دروازبان اول ایران بود.

۷- ابراهیم میرزاپور: تنها دروازه بانی که در تیم های بزرگ استقلال و پرسپولیس بازی نکرد ولی به تیم ملی راه یافت و در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان در هر سه بازی سنگربان تیم ملی ایران بود. این عنوان یعنی دروازبانی در هر سه بازی ایران در جام جهانی بازی کند افتخاری بود که قبل از وی تنها مرحوم ناصر حجازی به آن دست یافته بود. ابراهیم میرزا پور هم گلهای ناجور کم نخورد. یکی از ویژگی های منفی وی این بود تا از او انتقاد می کردند افت می کرد. از تیم های باشگاهی ابراهیم به  فجر خرم آباد، فولاد خوزستان، استقلال اهواز، استیل‌آذین،سایپا، پیکان قزوین  و شهرداری تبریز می توان اشاره کرد.

۶-بهزاد غلامپور: بهزاد غلامپور دوازه بان تیم های پاس سایپا و استقلال تهرانبود او در تیمی که بعد از انقلاب بعنوان بهترین تیم ملی ایران شناخته شد و در جام ملتهای ۱۹۹۶ مقام سوم رو کسب کرد  مرد شماره یک تیم ملی بود. همان تیمی که به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه هم رفت.  غلامپور در زمان مربی گری علی دایی بعنوان مربی دروازبان های تیم ملی برگزیده شد. و بعد مربی دروازبانهای تیم استقلال تهران شد. بهزاد غلامپور دروازبان تیم فوتسال هم بود و توانست با تیم ملی فوتسال به مقام چهارم جام جهانی برسد. از افتخارزات بزرگ دیگر وی قهرمانی در جام باشگاههای آسیا بهمراه تیم پاس بود. دو چیز بهزاد غلامپور،وی  را برای دهه شصتیا با دیگر دروازبانها متمایز می کرد. که زیاد هم به فوتبال ربطی ندارد. اولی سیبلش دومی شلوار ورزشی وی بود او هیچج وقت با شورت سنگربانی نکرد همیشه با شلوار و جورابهای ورزشی که روی آنها می کشید در درون دروازه می ایستاد.

۵- بهرام مودت: دروازه بان تیم پیکان و پرسپولیس تهران. وی با بسته نگه داشتن دروازه خود به مدت ۸۴۴ دقیقه رکوردی بزرگ ثبت کرد و با این رکورد در جهان به مقام ۱۲۸ و در ایران به مقام اول رسید. مودت همچنین در رده بندی دروازبانهای جهان در سال ۲۰۱۲ در ایران اول و در جهان رتبه ۱۲۴ را بدست آورد.

۴- منصور رشیدی: دروازه بان بزرگ تاج تهران (استقلال کنونی) و تیم ملی ایران. منصور رشیدی بی شک یکی از بهترین شماره یک های دیروز ایران بود. و تنها بدشانسی که آورد مدتی هم دوره شدن او با حجازی بود. این هم دورگی خود به خود او را در مقام مقایسه قرار می داد. و حجازی هم که می دانید اسطوره بود. ولی رشیدی همبازی شدن با حجازی را افتخاری برای خود دانسته و حجازی نیز همبازی و هم تیمی بودن با منصور خان رشیدی خون گرم اهل جنوب کشور را برای خود افتخار میدانست. آقای رشیدی در قالب دو المپیک پیاپی المپیک۱۹۷۲ در آلمانغربی که هر در هر سه بازی تیم ملی المپیک در درون دروازه ایستاد و المپیک ۱۹۷۶ کانادا را در کارنامه ورزش خود دارد. از دیگر افتخارات منصور رشیدی که در جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ تایلند به همراه تیم ملی با غلبه بر تیم قدرتمند کره جنوبی به مقام قهرمانی رسید را می توان نام برد.

سه دروازه بان برتر تاریخ فوتبال ایران

 شماره گذاری برای این سه ستاره فوتبال ایران کار سختی است. به گزارش خبر آنلاین سه گلر برتر ایران مهدی رحمتی، احمدرضا عابدزاده و مرحوم ناصر حجازی هستند. در آمارگیری که برنامه نود ترتیب داد عابدزاده بعنوان برترین شماره یک های ایران انتخاب شد. ولی ناصر حجازی بعنوان دومین دروازه بان قرن آسیا انتخاب شده. پس من برای این سه سنگربان برتر شماره نمی گذاریم و به ترتیب کسوت و سابقه از کوچک به بزرگ خلاصه ای از این سه دروازه بان بزرگ ایران را برایتان می نویسم

سید مهدی رحمتی:  دروازه‌ بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و کنونی استقلال تهران است. رحمتی با ۷۷ بازی ملی بعد از احمدرضا عابد زاده دومین دروازه‌بان با بیشترین بازی‎های در تیم ملی ایران است. او همچنین در تیم‌های مطرح ایران بازی کرده است و با ۴ قهرمانی یکی از پر افتخارترین بازیکنان لیگ است. او در خرداد ۹۳ از استقلال جدا شد اما در تیر ۹۴ به استقلال برگشت. رحمتی همچنین در سال ۲۰۱۰ بهترین دروازه‌بان آسیا و در سال ۲۰۱۳ دومین دروازه‌بان برتر آسیا شد. مهدی رحمتی در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۲–۱۳۹۱ با تیم استقلال از ۳۴ بازی برگزار شده در لیگ برتر توانست ۲۱ بار دروازه خود را بسته نگه دارد همچنین وی از چهار بازی برگزار شده در جام حذفی توانست در ۳ مسابقه دروازه اش را بسته نگه دارد که در مجموع ۳۸ مسابقه‌ای که در لیگ برتر و جام حذفی انجام داد توانست در ۲۴ مسابقه دروازه خود را بسته نگه دارد، که در  تمام دوره های گذشته تاریخ فوتبال ایران ثبت چنین آماری از سوی یک دروازه‌بان بی‌سابقه بوده است.

احمدرضا عابدزاده: عقاب آسیا لقبی که هواداران تیم پرسپولیس به وی داده اند. عابدزاده هم در استقلال تهران بازی کرده و هم پرسپولیس تهران ولی همگان او رابعنوان  یک پرسپولیسی می شناسند. عابدزاده در اوایل دهه ۶۰ در تیم هلال احمر اصفهان بازی می‌کرد؛ سپس سال‌ها در تیم تام اصفهان زیر نظر حسین چرخابی بازی کرد. ۱۸ سال بیشتر نداشت که به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شد و در اواخر همین سال عضو ثابت تیم ملی گردید. سپس به تهران آمدسال ۱۳۶۶ عابدزاده برای انجام خدمات سربازی به تیم ژاندارمری تهران رفت و پس از دو سال در سال ۱۳۶۸ مجدداً به تام بازگشت؛ و پیراهن استقلال تهران را به تن کرد وی در همین سال ازدواج کرد. وی سپس به تیم سپاهان اصفهان رفت و بعد به تیم پرسپولیس تهران منتقل شد و از دوم دی ماه ۱۳۷۳ دروازبان اول پرسپولیس تهران شد.

او پس از حوادث شهرآورد سی و هشتم تهران در دی ماه سال ۱۳۷۳ دو سال از حضور در زمین فوتبال محروم شد. در سال ۷۴ با رکورد ۱۸ بازی با خوردن ۵ گل رکورد به جای گذاشت. وی در ۷۸ بازی ملی شرکت نموده و مجموعاً ۵۲ گل دریافت کرده است که از این جهت رکورد باقی گذاشت. وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از عوامل اصلی موفقیت تیم ملی در راه صعود به جام جهانی ۹۸ فرانسه بود.عابدزاده همچنین یک سکته مغزی را پشت سر گذاشت. در آن روزها طرفداران این اسطوره فوتبال ایران در تمامی مدتی که عابدزاده در بیمارستان بود پشت پنچره برایش دعا می کردند و شعار می دادند.

شادروان مرحوم ناصر حجازی:حجازی هم شماره یک تاج بود هم نامبر وان تهران بود. ناصر حجازی دیگر تکرار نمی شود. اگر بشود چیزی شبیه معجزه باید رح دهد. او زود به تیم ملی راه یافت و در جام جهانی آرژانتین در هر سه بازی سنگربان تیم ملی بود. ستاره بودن در زمین بازی. و اخلاق پهلوانی و شخصیت بزرگ او را به یک اسطوره تبدیل کرد.او دروازه‌بان اول تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۱۳۵۰ بود و ۲ قهرمانی در جام ملت‌های آسیا، ۱ قهرمانی در بازی‌های آسیایی و شرکت در المپیک و جام جهانی فوتبال را در کارنامه دارد. او هم‌چنین به هم‌راه تیم تاج قهرمانی در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های آسیا را تجربه کرده‌است.

فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال حجازی را دومین دروازه بان برتر قرن بیستم قاره آسیا پس از محمد الدعایه عربستانی معرفی کرده‌است ناصر حجازی، غلامرضا تختی و علی پروین تنها چهره‌های ورزشی هستند که نام آنها در مجموعه کتاب در دست چاپ مفاخر و نام آوران ایران زمین در کنار نام‌هایی چون ابوعلی سینا، سعدی شیرازی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، عطار نیشابوری، امیر کبیر، کمال الملک، جلال آل احمد، پروین اعتصامی، پروفسور محمود حسابی، دکتر علی شریعتی و دکتر جعفر شهیدی قرار گرفته است. وی در روز ۲ خرداد ۱۳۹۰ پس از تحمل مدت‌ها رنج ناشی از بیماری سرطان ریه در بیمارستان کسری تهران درگذشت و در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۹۰ خورشیدی در «قطعه نام‌آوران» بهشت زهرا به خاک سپرده شد . ایشان به عنوان بزرگترین اسطوره باشگاه استقلال شناخته میشوند .

 

ت ت
کدخبر: 213199 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها