ویراژی به قیمت بردن آبروی فوتبال/وقتی ایران بر سر فوتبالیست‌ها آوار شد

آیا یاد دارید که امثال کریستیانو رونالدو و لیونل مسی لم بدهند روی یک صندلی و با تبختر از درآمدهای میلیارد دلاری خود حرف بزنند؟ هرگز چنین اتفاقی در دنیای فوتبال نیفتاده اما کسی مثل کنعانی زادگان که به قول امیرمحمد یزدانی حتی بلد نیست اسم خودرویی که با رانت وارد کرده را درست تلفظ کند، روبروی دوربین با خونسردی و بی تفاوتی حرص درآور، از دارایی میلیاردی خود می گوید!

ویراژی به قیمت بردن آبروی فوتبال/وقتی ایران بر سر فوتبالیست‌ها آوار شد
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ فقط یک نفر مثل محمدحسین کنعانی زادگان می تواند با یک اظهارنظر عجیب و نسنجیده کاری کند که در عرض چند ساعت کل ورزش ایران و حتی بخش زیادی از هواداران فوتبال را علیه این رشته محبوب بسیج کند. یادمان نرفته که کنعانی زادگان همان بازیکنی است که به سرعت نور رنگ عوض کرد و از یک استقلالی متعصب تبدیل شد به بازیکنی که از دوران کودکی پرسپولیسی بوده!یادمان نرفته که کنعانی زادگان همان بازیکنی است که بعد از افشای یک فایل صوتی از او که می خواسته میهمانی را به اتوبوس تیم ملی ببرد به جای عذرخواهی از مردم و ساحت مقدس پیراهن تیم ملی، شویی عجیب و مسخره در فضای مجازی به راه انداخت که سیاوش یزدانی پشت پرده این داستان بوده است. کنعانی زادگان همان بازیکنی است که به تازگی محرومیت انضباطی که امیر قلعه نویی به درستی برای او در نظر گرفته بوده تمام شده اما هنوز خاطره رفتار زشتش در بازی تیم ملی مقابل ازبکستان از یادها نرفته بود که دوباره گندی بزرگ بالا آورد.

وقتی ایران بر سر فوتبال آوار شد!

چند شب پیش بود که ویدیویی از این بازیکن پرحاشیه در فضای مجازی پخش و خیلی زود وایرال شد که نه تنها اهالی فوتبال را به شوکی سنگین فرو برد بلکه آتش خشم سایر ورزشکاران رشته های دیگر را که از قضا از کنعانی زادگان پرافتخارتر هستند شعله ورد کرد.کنعانی‌ زادگان که در این سال‌ها ثابت کرده در به زبان آوردن صحبت‌های خام و مشکل‌ ساز توانایی منحصر به‌ فردی دارد، این‌بار هم دسته گل به آب داد. او در مصاحبه اخیرش در پاسخ به این سوال که آیا ارزش خودروی نارنجی رنگش که با آن برای عقد قرارداد با پرسپولیس به محل این باشگاه رفته بود، ۱۰۰ میلیارد تومان است؟ با افتخار و آرامشی خاص و البته با چاشنی فخرفروشی تاکید کرد که این ماشینش ۱۰۰ میلیارد تومانی نیست، بلکه یک ماشین دیگر وارد کرده که آن ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت دارد!

اینکه یک ورزشکار در شرایط اقتصادی امروز مردم بیاید و درباره خودرو ۱۰۰ میلیاردی‌اش مانور بدهد قطعا کاری کودکانه محسوب می‌ شود. آن هم از طرف فوتبالیستی بی افتخار که تنها دستاوردش در عرصه ملی صعود به جام جهانی بوده و حتی در جام جهانی هم مهره ای فیکس نبوده و مشغول سفت کردن پیچ و مهره های نیمکت بوده است! فخرفروشی مشمئزکننده کنعانی زادگان به اندازه ای زننده بود که حتی اهالی فوتبال هم به لب به انتقاد از او گشودند و یکی مثل حسین ماهینی به صراحت اعلام کرد عقل او به اندازه یک آدم 18 ساله است! رفتار زشت کنعانی و حرف های نسنجیده اش باعث شد بحث همیشگی تبعیض بین فوتبالیست ها و قهرمانان سایر رشته ها داغ شود و در این میان کشتی گیران در نکوهش این فخرفروشی نسنجیده کم نگذاشتند و با انتقادات تند به کنعانی به او یادآوری کردند که ویراژش با رانت دولتی، فقط داغ دل ورزشکارانی را تازه می کند که ماهها و سالها زحمت می کشند و مدال می آورند و افتخاراتی کسب می کنند که کنعانی یک صدم آنها را هم ندارد اما خبری از این رانت های چندصد میلیاردی نیست و تقدیر و تشکر از آنها در نهایت خلاصه می شود به چندرغاز کارت هدیه! در ویدیوی وایرال شده حسین کنعانی ‌زادگان لم داده روی صندلی و در سیمایی که ملی نام دارد با فخر می‌گوید بازیکن پرسپولیس زشت است با ماشین بد برود سر تمرین و کمی بعد از ماشین ۱۰۰ میلیاردتومانی‌اش می‌گوید تا داغ دل مردم و ورزشکاران را تازه کند و باعث شود هجمه ها و فشارها علیه فوتبالیست ها بیشتر از همیشه شود و بحث اینکه حق همه فوتبالیست ها این درآمدهای میلیاردی نیست تازه شود. البته در اینکه درآمد فوتبالیست ها در همه جای دنیا بیشتر از سایر ورزشکاران است شکی نیست چون هیچ ورزشی از نظر محبوبیت قابل مقایسه با فوتبال نیست اما آیا یاد دارید که امثال کریستیانو رونالدو و لیونل مسی لم بدهند روی یک صندلی و با تبختر از درآمدهای میلیارد دلاری خود حرف بزنند؟ هرگز چنین اتفاقی در دنیای فوتبال نیفتاده اما کسی مثل کنعانی زادگان که به قول امیرمحمد یزدانی حتی بلد نیست اسم خودرویی که با رانت وارد کرده را درست تلفظ کند، روبروی دوربین با خونسردی و بی تفاوتی حرص درآور، از دارایی میلیاردی می گوید!

100 میلیارد برای خوردن 6 گل؟

البته دادن حواله خودرو به ملی پوشان آن هم بابت صعود به جام جهانی خود جای سوال و ابهام زیادی دارد.اگر برای اولین بار بود ایران به جمع ۳۲ تیم جام جهانی راه پیدا کرده بود چنین هدیه‌ای تا اندازه ای قابل قبول بود، اما این دوره ششم بود که ایران به جام جهانی می رفت. نکته دیگر این است که دستاورد تیم ملی در جام جهانی هم چندان خاص نبود و در میان ۳۲ تیم ایران به مقام بیست و ششم رسید، از گروه مقدماتی هم که صعود نکرده بود و در بین ۴ تیم به مقام سوم رسید. اضافه کنیم در همین دوره سنگین‌ترین شکست تاریخ تیم ملی در جام جهانی مقابل انگلستان با خوردن ۶ گل رقم خورد.  تنها نکته قابل توجه برد ایران مقابل تیم ولز بود که آن هم با گل‌های دقیقه (۹۰ + ۹) و (۹۰ + ۱۱) صورت گرفت. خود محمدحسین کنعانی زادگان در این ۳ بازی فقط یک نیمه مقابل انگلستان به زمین رفته و بازی کرده است که در همان ۴۵ دقیقه هم تیم ایران ۳ گل خورده است. منتقدان این اتفاق علاوه بر نکوهش رفتار و گفتار زشت بازیکن ملی پوش پرسپولیس، سوالشان این است که این مجوز ورود خودرو‌های لاکچری که به فوتبالیست‌ ها داده شد برای چه بوده است؟ برای فوتبالی که بازی کردند؟ مثلا عربستان با جذب رونالدو و آن همه ستاره، یک اتفاق را هم در داخل کشورش و هم در عرصه جهانی برای فوتبالش رقم زده است که نتایج آن را قطعا سال‌ها بعد خواهیم دید، ولی این هدیه لاکچری مجوز ورود خودرو برای این فوتبالیست‌ها چه اتفاقی را در جامعه ورزشی ایران رقم می‌زند؟ غیر از تبعیض، دلخوری و ... اگر در فوتبالشان و نمایشی که داشتند باعث می‌شدند که فوتبال این مملکت یک گام رو به جلو می‌رفت یا باعث ترغیب و ایجاد انگیزه در کودکان و نوجوانان برای پیوستن به این رشته ورزشی می‌شدند، ۱۰۰ میلیارد که سهل است هزار میلیارد هم نوش جونشان، ولی واقعا کلاه تان را قاضی کنید که چه کردند؟  این ماشین ۱۰۰ میلیارد تومانی اگر تنها با دستمزد‌های کنعانی‌ زادگان در این سال‌ها به‌دست آمده بود، تنها ایراد موجود «پز دادن» و خام صحبت کردن کنعانی‌زادگان بود. ملی‌پوش موردنظر، اما عنوان کرد این ماشین اشرافی با حواله‌ای که دولت به ملی‌پوشان اهدا کرد، به او رسیده است. آیا چنین امتیازی برای جوانان نخبه دیگر رشته‌های ورزشی و غیر ورزشی هم قائل هستید؟  آیا برندگان مدال‌های المپیاد‌های جهانی ریاضی، کامپیوتر، فیزیک و ... از چنین مواهبی بهره‌مند خواهند شد؟  کشتی گیران چی؟ وزنه بردارن، تکواندو کاران و ... که همیشه طلا‌های المپیک حاصل زحمات این رشته‌هاست، آیا اصلا پاداش‌های تعلق گرفته به آن‌ها با قیمت یک چرخ این ماشین‌ های لاکچری قابل مقایسه است؟  عدالت و انصاف کجاست؟  این تصمیمات شما چرا تا این حد خام، هیجانی و ناپخته است؟ اصلا باید از چه کسی این پرسش‌ها را پرسید؟ فدراسیون فوتبال؟ کمیته المپیک؟ دفتر ریاست جمهوری؟

ماجرای اصلی حواله ها چه بود؟

البته اهدای حواله واردات خودرو به ملی‌پوشان موضوعی است که بار‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ به اعضای تیم یک حواله واردات خودرو اهدا شد، حواله‌ای که ارزش آن چند میلیارد تومان تخمین زده شد. تصاویر خودرو‌های لوکس و گران‌قیمت متعلق به ملی‌پوشان که در گمرگ به صف درآمده بودند، هم چندی پیش منتشر شد تا دوباره این موضوع، مورد توجه قرار بگیرد. در اهدای این جایزه هنگفت دو مساله مورد نقد قرار گرفت؛ نخست اینکه چرا باید به ملی‌پوشان چنین پاداش میلیاردی داده شود، چرا که این پاداش علاوه بر پاداش‌های مصوبه فدراسیون برای صعود به تیم ملی بود و از آن مهم‌تر مجوز ورود خودرو یک امتیاز ویژه است و چرا باید به این ورزشکاران به عنوان پاداش یک «رانت» داده شود. در همین اهدای رانت هم حرف و حدیث درآمد؛ برخی افرادی که در صعود تیم نقش داشتند، مانند دراگان اسکوچیچ سرشان بی‌کلاه ماند و حالا شایعه شده چند نفری که در صعود تیم ملی حضور نداشتند از این رانت سود بردند. در این ماجرا هم مانند اتفاقات مشابه کسی پاسخگو نبوده و نیست.واکنش فدراسیون و آن‌هایی که این خودرو‌ها را وارد کردند هم مشخص است؛ این پاداش در دوره قبلی هم داده شده است! عجب استدلالی! چون ۸ سال قبل کار اشتباهی صورت گرفته پس تکرار آن مجاز است!فراموش نکنیم به بازیکنان تیم ملی به واسطه بردهای‌شان در مقدماتی جام جهانی، صعود به جام جهانی و برد مقابل ولز، ده‌ها هزار دلار پاداش داده شده و حتی اعضای هیات‌رئیسه هم از این سفره بهره بردند و بعد با ژستی طلبکارانه این دلار‌ها را حق خودشان دانستند! اضافه کردن یک پاداش چند میلیارد تومانی به پاداش‌های دلاری، آن‌هم از منابع دولتی یک اقدام انتقادآمیز بود که بار‌ها درباره آن صحبت شد و کسی هم به آن توجه نکرد. همین بی‌اعتنایی به نظرات مردم و رسانه‌ها باعث شده تا یک بازیکن تیم ملی بیاید و با افتخار از اینکه یک خودروی رانتی ۱۰۰ میلیاردی سوار می‌شود، صحبت کند.

واکنش حیرت انگیز یحیی گل محمدی

البته در این میان واکنش برخی از اهالی فوتبال هم دردآور و ناامید کننده بود. آتش دعوای بین فوتبال و کشتی را کنعانی زادگان ناخواسته روشن کرد هرچند که خیلی زود مجبور به عدرخواهی شد اما جواد کاظمیان با استوری های سخیف و کل کل طور این آتش را شعله ور کرد. بازیکنی که هیچ افتخاری در عرصه ملی و حتی باشگاهی ندارد و اتفاقا خیلی زود هم از عرصه فوتبال محو شد اما مدال های کشتی گیری مثل امیرمحمد یزدانی را زیر سوال برد و تنها می توان به حال او و هر آنکه از اظهارات سخیف کنعانی حمایت کرد، تاسف خورد. اما باید عنوان واکنش حیرت انگیز هفته را به یحیی گل محمدی اعطا کنیم که در کمال تعجب از مدافع پرحاشیه تیمش حمایت کرد و مثل دایی جان ناپلئون، از توهم توطئه گفت و اینکه عده ای مشغول لجن پراکنی علیه ستاره! تیمش هستند. جالب است که همین بازیکنی که آقا یحیی سینه برایش سپر کرد در دیدار اخیر پرسپولیس با استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا با سروش رفیعی درگیری لفظی پیدا کرد به طوری که سرمربی پرسپولیس ترجیح دادبین دو نیمه این دو بازیکن اصلی تیمش را تعویض کند. خلاصه که آش آقایان بدجور شور شد و رفتارشان چنان آواری بر سر فوتبال خراب کرد که حالا حالاها از یاد نمی رود!

*نویسنده: پریسا اسلام زاده

ت ت
کدخبر: 183346 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها