روحانی اصلاح‌طلب: هزینه به رسمیت نشناختن اعتراضات را می‌دهیم

ناصر قوامی معتقد است که اگر اعتراضات مردم به رسمیت شناخته و مکان‌هایی برای آن تعیین شود، مسائلی مثل وقایع اخیر ایجاد نخواهد شد و بی‌جهت هزینه به کشور تحمیل نمی‌شود.

روحانی اصلاح‌طلب: هزینه به رسمیت نشناختن اعتراضات را می‌دهیم
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ حدود سه هفته است که کشور نا آرام است و اعتراضات در خیابان‌ها جاری است. اگر وقت اعتراض بود البته نه حرفی بود و نه جای نگرانی. مساله این است که اعتراضات مردمی به اغتشاشات آلوده شده و هم مطالبات مردم را به حاشیه برده و هم لطمات و هزینه‌هایی به مجموعه حاکمیت تحمیل کرده است. 

چگونگی برخورد با اعتراضات و مدیریت این فضا به نحوی که کمترین آسیب وارد شود، در شرایط کنونی موضوع بسیار حائز اهمیتی است اما قبل از آ باید بدانیم که وضعیت فعلی چرا بروز کرده است؟

ناصر قوامی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب وضعیت فعلی را ناشی از به رسمیت نشناختن اعتراضات مردم می‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «اگر اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسیم و بگوییم که اعتراضات در هر شهری در کدام مکان‌ها امکان برگزاری دارد و نیروی انتظامی نیز برای محافظت از معترضان مستقر شوند، هرگز چنین مسائلی پیش نخواهد آمد».

وی افزود: «متاسفانه اکنون اعتراضات مردم به رسمیت شناخته نمی‌شود و مردم نیز همین طور به خیابان می‌آیند و در این بین برخی هم شروع به موج سواری و سوءاستفاده می‌کنند. باید تکلیف خود را با اعتراضات مردم مشخص کنیم و معلوم شود که آن را می‌پذیریم یا خیر. اگر می‌پذیریم بگوییم مثلا در قزوین مردم می‌توانند در سبزه‌میدان جمع شده و اعتراضات خود را بیان کنند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چرا هر بار اعتراضاتی مطرح می‌شود به موضوع ضرورت مشخص کردن مکان های اعتراض و یا صدور مجوز پرداخته می‌شود اما بعدتر این موضوع فراموش می‌شود؟ گفت: « نتیجه ادامه این رویه آن است که مثلا در تهران و زاهدان و سنندج و ... عده‌ای کشته می‌شوند و خوراک به رسانه‌های خارجی داده می‌شود. مساله این است که ما اصلا اجازه تظاهرات را به مخالفان و منتقدان نمی‌دهیم در صورتی که اگر دموکراسی حاکم است باید امکان برگزاری تجمع را فراهم کرد. احزاب نیز اصلاح طلب یا اصولگرا مسئولیت اعتراضات خود را بپذیرند و عمل کنند. اکنون اما این اجازه داده نمی‌شود و نتیجه همین وضعیت می‌شود.»

قوامی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی برگزاری اعتراضات آزاد است و نیازی به مجوز ندارد، گفت: «آنچه اکنون جاری است رویه مناسبی نیست. مثلا باید اجازه داد که بازنشستگان و ... اعتراضات خود را بیان کنند و  دستگیر هم نشوند. اینکه کسی بگوید حقوق ما کم است که نباید این همه مساله ایجاد کند».

این نماینده پیشین مجلس به هزینه‌زا بودن این رویه اشاره کرد و گفت: «در نتیجه این رویکرد است که ما در  98 و ... عده‌ای کشته شده و دستگیر شدند. بعد از این اتفاقات از یک سو مخالفان و بیگانگان علیه ما فضاسازی می‌کنند و از سوی دیگر همه دستیگر شدگان و لطمه دیدگان تبدیل به دشمن می‌شوند. این ها همه هزینه است».

 

 

 

ت ت
کدخبر: 114169 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها