شورش پرسپولیسی ها علیه پرسپولیس!

پیروزی حیرت‌انگیز سپاهان مقابل آلمالیق نکته‌های مهمی برای نماینده ایران داشت.

شورش پرسپولیسی ها علیه پرسپولیس!
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ سپاهان بازی رفت را در خود ازبکستان ۳ بر یک از آلمالیق برده بود و کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسید که زردها در مسابقه برگشت هم کار آسانی در پیش داشته باشند؛ ولو با وجود ضربه روحی ناشی از حکم کمیته انضباطی AFC و با وجود برگزاری مسابقه در تهران. با این حال هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد زردپوشان بازی با آلمالیق را با چنین نتیجه‌ای پشت سر بگذارند؛ ۹ بر صفر. مرور چند نکته به جا مانده از این مسابقه خالی از لطف نیست.

۱۶گل در ۲بازی!

سپاهان در حالی بازی دوشنبه‌شب را ۹بر صفر برد که ۳گل دیگر این تیم از سوی سیستم کمک‌داور ویدئویی مردود اعلام شد. این ۳گل را فرشاد احمدزاده، محمدجواد حسین‌نژاد و محمد دانشگر به ثمر رساندند. سپاهان در بازی رفت هم ۳ بر یک برنده شد و به جز آن، یک گل مردود توسط میلاد زکی‌پور زد. به این ترتیب طلایی‌پوشان درمجموع ۲بازی ۱۶گل به ثمر رساندند که ۱۲تا از آنها پذیرفته شد! این نتیجه عجیب غیراز قدرت نماینده ایران، ضعف عجیب تیم ازبکستانی را هم نشان می‌دهد. آلمالیق هر ۴مسابقه‌اش در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را با شکست پشت‌سر گذاشته است.

بالاخره گل نخوردند

شاید باورکردنی نباشد اما سپاهان بعد از برتری خفیف یک بر صفر مقابل استقلال در ورزشگاه نقش جهان اصفهان در تمامی مسابقاتش گل خورده بود. آنها به‌ترتیب در بازی با پیکان، نیروی هوایی عراق، نفت آبادان، آلمالیق، نساجی و ملوان موفق به ثبت کلین‌شیت نشدند و در این بین حتی در بازی دوستانه مقابل زنیت هم ۴گل دریافت کردند. نهایتا اما در بازی برگشت با آلمالیق نوبت به کلین‌شیت رسید؛ دستاوردی که با توجه به صفر ضربه داخل چارچوب تیم رقیب، آنقدرها هم دشوار نبود!

یک لشکر گلزن

۹گل پذیرفته‌شده سپاهان مقابل آلمالیق را ۷بازیکن مختلف به ثمر رساندند؛ آنچه بیش از هر چیز دیگری نشان می‌دهد اغلب بازیکنان سپاهان از شم گلزنی بالایی برخوردارند. غیراز محمدجواد حسین‌نژاد و عیسی آل‌کثیر که دبل کردند، ۵گل دیگر طلایی‌پوشان توسط فرشاد احمدزاده، رضا اسدی، محمد قربانی، رامین رضاییان و شهریار مغانلو به ثمر رسید.

حیف از آن حکم

سپاهان با این پیروزی ۷امتیازی شد و بعد از الاتحاد ۹امتیازی در رده دوم جدول رده‌بندی قرار گرفت. نیروی هوایی عراق هم با برتری شگفت‌انگیزش مقابل الاتحاد، ۷امتیازی است تا شاهد یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌ها برای صعود باشیم. طبیعتا تکلیف این گروه در ۲مسابقه پایانی روشن خواهد شد. با این حال دوباره باید افسوس خورد بابت حکمی که کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه سپاهان صادر کرد. الاتحاد در حالی صاحب ۳امتیاز مفت آن بازی شد که در ۷مسابقه آخرش فقط ۲برد به‌دست آورده است، با ۲تساوی و ۳شکست. واقعا بعید بود سپاهان در جو مخوف ورزشگاه نقش جهان مقابل تیمی که تازه کریم بنزما را هم در اختیار نداشت، بازنده شود. درصورتی که آن مسابقه برگزار می‌شد و حتی به تساوی می‌انجامید، الان معادلات گروه کاملا برای سپاهان متفاوت می‌بود. فقط می‌شود گفت حیف.

همه رکوردها زرد شد

تیم سپاهان در مصاف با آلمالیق آنقدر موقعیت گل داشت که به امید گل ۴.۴۶ رسید؛ عددی که از زمان محاسبه امید گل در فوتبال ایران دیده نشده بود. در مسابقه‌ای که تیم مهمان به وضوح از هم پاشیده بود و گل‌های متوالی دریافت می‌کرد، تیم مورایس به آمار ۲۳شوت، ۱۲شوت داخل چارچوب و ۹گل رسید. درحالی‌که آلمالیق فقط یک‌بار توانست به سمت دروازه سپاهان ضربه بزند و آن یک ضربه هم داخل چارچوب نبود. زردپوشان در مالکیت توپ هم با آمار ۶۶درصد در مقابل ۳۴درصد، برتری مطلقی بر حریف داشتند. سپاهانی‌ها ۶۴۱پاس ردوبدل کردند و دقت پاس‌هایشان هم ۸۸درصد بود. اما ازبک‌ها فقط ۳۰۵پاس دادند که ۷۵درصد از این پاس‌ها درست به مقصد رسید. در مجموع سپاهان در تمام زمینه‌ها برتری مطلق داشت و این باعث شد سایت متریکا نمره ۱۰ از ۱۰ را به کیفیت فنی این تیم اختصاص بدهد. نمره تیم آلمالیق هم نمره نازل ۴ از ۱۰ بود.در جمع بازیکنان سپاهان نیز محمدجواد حسین‌نژاد تا مرز نمره ۱۰ پیش رفت. هافبک جوان زردپوشان با ۲گل و یک پاس‌گل، نمره ۹.۸۴ را از متریکا گرفت و برترین بازیکن میدان شد. بعد از او رامین رضاییان با ۸.۹۶ و عیسی آل‌کثیر با ۸.۵۵ دومین و سومین بازیکن برتر زمین بودند. جالب اینکه آل‌کثیر فقط ۲۰دقیقه در زمین بود اما با ۲گل و یک پاس‌گل توانست سومین نمره برتر را کسب کند و با اختلافی ناچیز بالاتر از رضا اسدی قرار بگیرد.

قرمزهای سپاهان، در بهترین فرم فنی ممکن به‌سرمی‌برند

در فصلی که پرسپولیس با بحران گلزنی مواجه است و در خط حمله به‌شدت با فقر بازیکن مؤثر دست‌وپنجه نرم می‌کند، بازیکنان پیشین این تیم در سپاهان غوغا به پا کرده‌اند. در حقیقت برتری تاریخی ۹بر صفر سپاهان مقابل آلمالیق در لیگ قهرمانان آسیا با نقش‌آفرینی گسترده و مؤثر بازیکنان پیشین پرسپولیس رقم خورد؛ به‌طوری که ۶گل این تیم را قرمزهای سابق زدند! غیر از عیسی آل‌کثیر که به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد و دبل کرد، ۴پرسپولیسی سپاهان هم هر کدام یک گل به ثمر رساندند؛ فرشاد احمدزاده، رامین رضاییان، رضا اسدی و شهریار مغانلو. گلزنی هر کدام از این بازیکنان، شاید مایه حسرت هواداران پرسپولیس بود، چراکه آنها در مقطعی عجیب ناچار هستند در خط حمله فقط به بازیکنانی همچون شهاب زاهدی و نبیل باهویی دل خوش کنند؛ اولی افت‌وخیزهای زیادی دارد و دومی را خود سرمربی تیم گفت برخلاف میل باطنی‌اش به او تحمیل کرده‌اند!

با این حال، درخشش پرسپولیسی‌های سابق سپاهان از یک جهت دیگر هم معنادار است؛ اینکه پرسپولیس یکشنبه آینده باید در یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مسابقات فصلش با کل این مجموعه در اصفهان ملاقات کند! قطعا رضاییان، آل‌کثیر، اسدی و احمدزاده از انگیزه بسیار بالایی برای درخشش در مقابل تیم سابق خود برخوردار هستند و در مورد میزان اثرگذاری بازیکنی همچون شهریار مغانلو هم که اصلا جای اما و اگر وجود ندارد. چه‌بسا اگر از بین اسدی و مغانلو فقط یک نفر امروز در خط حمله پرسپولیس حضور داشت، بسیاری از مشکلات این تیم حل می‌شد. با این حال، فعلا چنین اتفاقی رخ نداده و پرسپولیس برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش، بیش از هر چیز دیگری ناچار است در بازی هفته آینده دروازه‌اش را مقابل این عناصر زهردار و آشنا بسته نگه دارد؛ ماموریتی که با توجه به شناخت این نفرات از پرسپولیس، انجامش بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

ت ت
کدخبر: 185880 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها