نتایج یک نظرسنجی در پرتغال؛

برگزاری انتخابات منجر به بی‌ثباتی می‌شود

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، انتخابات سراسری زودهنگام در پرتغال که فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود، منجر به بی‌ثباتی در عرصه سیاست این کشور خواهد شد، زیرا هیچ حزب سیاسی نخواهد توانست به تنهایی به قدرت برسد و همچنین مشارکت مردم در این انتخابات به دلیل شیوع کرونا پایین خواهد بود.

برگزاری انتخابات منجر به بی‌ثباتی می‌شود
بیشتر بخوانید:

به گزارش مُنیبان از خبرگزاری آناتولی، در همه نظرسنجی‌هایی که نتایجشان طی یک هفته گذشته در مطبوعات پرتغال منتشر شد، درصد آرای اختصاص یافته به حزب حاکم سوسیالیست (PS) و حزب راست‌گرای مخالف سوسیال دموکرات (PSD) برابر بود.

حزب سوسیالیست پرتغال که از نوامبر ۲۰۱۵ در این کشور در راس قدرت است، نتوانست بودجه ۲۰۲۲ را در پارلمان به دلیل شکست در جلب حمایت احزاب چپ و کمونیست که خارج از دولت اقلیت از این دولت حمایت می‌کردند، تصویب کند. این کشور قرار است شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام باشد و آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال، در هفته‌های اخیر با افول آرای خود مواجه بوده است.

کاستا این هفته گفت: به نظر می‌رسد که مردم پرتغال اکثریت یک حزب در پارلمان را نمی‌پسندند. صرف‌نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز شود، پس از انتخابات نیاز به جلب حمایت احزاب دیگر وجود دارد.

یک هفته قبل از این انتخابات، نظرسنجی‌ها نشان دادند که حزب سوسیال دموکرات با اختلاف اندکی پیشتاز است.

کاستا، نخست‌وزیر کنونی و رهبر حزب سوسیالیست به همراه روی ریو، رهبر اپوزیسیون اصلی پرتغال، دو نامزد قدرتمند هستند. آنها به دلیل همه‌گیری در فاصله بین ۲ تا ۱۵ ژانویه ۳۰ بار در گفتگوهای رو در روی حضوری ۲۵ دقیقه‌ای در تلویزیون شرکت کردند.

در طول کمپین مربوط به این انتخابات، احزاب سیاسی بر مسائل مالیات، توزیع بودجه از سمت اتحادیه اروپا، پایه دستمزد، سرمایه‌گذاری در نظام سلامت و آموزش و شرکت هواپیمایی TAP که در بحران اقتصادی به سر می‌برد، تمرکز کردند.

نکته قابل توجه این است که روی ریو، رهبر حزب راست‌گرای سوسیال دموکرات، وعده داده است که تغییراتی در قانون مهاجرت مشابه مدل "گرین کارت" در آمریکا را با اعمال سیستم امتیازدهی معرفی کند.

همچنین دو حزب دیگر شامل حزب "مردم-حیوانات-طبیعت" (PAN) و حزب "کافی" (Chega) نقشی کلیدی در پارلمان پرتغال که ۲۳۰ کرسی دارد، خواهند داشت. اگر پیش‌بینی‌ها محقق شوند، حزب "کافی" که در حال حاضر هفتمین حزب بزرگ پارلمان پرتغال است، سومین حزب با بیشترین تعداد نماینده خواهد شد.

این حزب که به سیاست‌های ضد اسلامی و ضد مهاجرتی شهرت پیدا کرده، قول داده قوانینی بر اساس قومیت و نژاد وضع کند. آنها همچنین قول داده‌اند "وزارت خانواده را برای تضمین بازسازی خانواده از نظر اخلاقی، مدنی، فرهنگی یا اقتصادی ایجاد کنند."

پیش‌بینی می‌شود نرخ مشارکت در این انتخابات سراسری پرتغال با توجه به برگزاری آن در دوره همه‌گیری کاهش یابد. در این کشور نزدیک به یک میلیون نفر، معادل ۱۰ درصد از جمعیت کشور، به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در قرنطینه خانگی هستند.

میزان مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۹ پرتغال، ۴۸.۵۷ درصد بود و در انتخابات ریاست جمهوری در ژانویه ۲۰۲۱ این میزان به ۴۰ درصد کاهش یافت. مطبوعات پرتغالی تأکید می‌کنند که میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه با خطر کاهش بیشتر مواجه است.

حدود ۳۰۰ هزار تن از جمله نخست وزیر پرتغال، پیش از این در صندوق های رای که در ۲۳ ژانویه در برخی شهرهای بزرگ مانند لیسبون و پورتو برای افزایش مشارکت برپا شده بودند، رای داده‌اند.

در حالی که هم‌اکنون ۹ حزب سیاسی در پارلمان پرتغال حضور دارند، ۲۱ حزب سیاسی در رقابت این انتخابات شرکت می‌کنند و در مجموع ۱۰.۸ میلیون فرد ثبت نام شده به عنوان رای‌دهنده برای این انتخابات وجود دارد.

ت ت
کدخبر: 63509 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها