آخرین اخبار از روند مذاکرات وین/ توافقاتی که حاصل شد

در شرایطی که مذاکرات وین به صورت فشرده و رو به جلو ادامه دارد، برخی شنیده ها حاکی از توافق اولیه در زمینه رفع تحریم های مرتبط با هسته ای، کاهش غنی سازی 60 درصدی و بازگرداندن فردو به توافق مندرج در برجام حکایت دارد.

آخرین اخبار از روند مذاکرات وین/ توافقاتی که حاصل شد
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، رایزنی‌ها برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران از فروردین‌ ماه 1400 آغاز شده و تاکنون که چندین دور مذاکرات انجام شده است. علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران، هم دیدارهای دو و چندجانبه با روسای هیات‌های روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا را همزمان با دیدارهای دو و چندجانبه رابرت مالی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایالات متحده، با این کشورها پیش می برد. 

با توجه به مذاکرات فشرده میان دو طرف در قریب به دو هفته اخیر، به نظر می رسد که هیات‌ها پس از چکش‌کاری مطالبه‌های حداکثری و مبنا قرار دادن خطوط قرمز تعیین‌ شده از سوی پایتخت‌ها اکنون در موقعیت سبک و سنگین کردن داده‌ها و ستانده‌هایی هستند که می تواند توافق بازگشت به برجام را نهایی کند. همچنین تشکیل نخستین جلسه گروه ترتیبات اجرایی در دور هشتم می تواند نشانه‌ای از کاهش اختلاف‌های ایران با طرف مقابل در دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم باشد اما مقام‌های کشورهای ایران، ایالات متحده و 1+4 در ابراز خوش‌بینی و امیدواری درباره حصول توافق احتیاط به خرج داده و همچنان از باقی ماندن برخی اختلاف‌ها سخن می گویند.

همزمان با مذاکرات اعضای اولیه برجام با یکدیگر، دیدارهای حاشیه‌ای دو جانبه رابرت مالی با هیات‌های سایر کشورها از کره جنوبی تا عربستان سعودی و همچنین دیدار چندجانبه با دیپلمات‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هم ادامه دارد. اما روسای هیات‌های ایران و ایالات متحده با یکدیگر دیداری نداشته اند. علی باقری و رابرت مالی نظرات تهران و واشنگتن را به صورت مکتوب در اختیار واسطه‌ها که عمدتا انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، است، قرار داده و به این شکل مذاکره غیرمستقیم را پیش می‌برند.

شنیده های خبرنگار سیاسی منیبان حاکی از این است که تا لحظه تنظیم گزارش درباره رفع مجدد همه تحریم های مرتبط با هسته ای که در پرونده برجام قید شده، توافق شده است و ایران هم باید غنی سازی خود را که در این برهه به 60 درصد رسانده کاهش داده و به زمان برجام بازگرداند.

همچنین طبق شنیده ها قرار است که وضعیت فردو به حالت ماقبل بازگردد زیرا در پی خروج آمریکا از برجام، یک زنجیره IR6 نصب شده و در حال گازدهی و غنی سازی در فردو داریم و یک زنجیره IR6 هم در حال نصب است که به نظر می رسد که نصب آن به اتمام رسیده است و این زنجیره ها، حداقل 170 ماشین دارند. در فردو طبق برجام باید 1044 ماشین IR1 حفظ می کردیم که دو آبشارش در حال چرخش و 6 تا آبشار خاموش می ماندند اما بعد از خروج ترامپ از برجام، ایران در گام چهارم خود در  دی ماه 1398 غنی سازی زیر 5درصد را در فردو با 1044 ماشین شروع کرد. سپس بعد از قانون مجلس ایران غنی سازی 20درصد را هم در فردو در تاریخ دی ماه 1399 شروع کرد. در ادامه هم سید عباس عراقچی، معاون وقت سیاسی وزارت امور خارجه، از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فروردین ماه خبر داد که این اقدامات خلاف برجام بوده که به نظر می رسد توافق شده تا به حالت قبل یعنی زمان برجام بازگردد.

گفتنی است؛ در روزهایی که همه از ضرب‌الاجل اواسط فوریه برای رسیدن به توافق سخن می گویند و حتی یک مقام ایرانی نیز در گفت‌وگو با نیویورک تایمز برای رسیدن به توافق تا بازه زمانی گفته شده ابراز امیدواری کرده، شاید رفت‌ و برگشت رییس هیات مذاکره‌ کننده ایران به تهران بتواند به تحولی قابل توجه در مذاکرات پشت درهای بسته در چند روز آتی منتهی شود.

ت ت
کدخبر: 61268 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها