هشدار عفو بین‌الملل به بایدن

با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد تاسیس زندان مخوف گوانتانامو، سازمان عفو بین الملل از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواست به وعده خود برای تعطیل کردن این زندان عمل کند.

هشدار عفو بین‌الملل به بایدن
بیشتر بخوانید:

به گزارش مُنیبان، تارنمای دویچه وله نوشت: زندان گوانتانامو که با هدف بازداشت مظنونان خارجی در «جنگ با ترور» آمریکا ساخته شده است، در یکی از پایگاه های آمریکا در کوبا واقع شده و به دلیل شیوه های بازجویی شدید و غیرانسانی خود به بدنامی شهرت یافته است.

به گفته منتقدان، شیوه هایی که برای بازجویی از مظنونان در این زندان استفاده می شود همانند شکنجه هایی خشن هستند.

دافِن اوییتار مدیر امنیتی برنامه حقوق بشر عفو بین الملل در بیانیه ای گفت: هر چقدر باز بودن این زندان طول بکشد و از آن استفاده شود، به همان اندازه به اعتبار آمریکا در زمینه حمایت از حقوق قشر در سطح جهان لطمه وارد می کند.

از زمان تاسیس گوانتانامو در ۱۲ ژانویه سال ۲۰۰۲، تقریبا ۷۸۰ نفر در آن بازداشت شده اند که اتهام آنها در ارتکاب به جرم هنوز قطعی نشده است.

در این بازداشتگاه هنوز ۳۹ نفر زندانی هستند که شامل خالد شیخ محمد، مظنون به طراحی حملات یازده سپتامبر به برج های دوقلوی آمریکا نیز می شود.

حتی با گذشت دو دهه از وقوع این حملات، پرونده شیخ محمد در مراحل پیش از محکومیت بسر می برد که دلیل آن تاخیرهای بی شمار در پیگیری این پرونده می باشد. همچنین تاریخ تشکیل دادگاه نظامی برای مظنونان هنوز معلوم نیست.

ماتیاس شرایبر عضو عفو بین الملل در کشور آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت: گوانتانامو سنت و الگوی خطرناکی را هم در زمینه فقدان پیشرفت در روند قوانین و هم از نظر مصونیت برای موارد جدی نقض حقوق بشر همچون شکنجه و ناپدید شدن ها بجا گذاشت. بازداشت شدگان در این زندان به روند محاکمه های عادلانه طبق قوانین دسترسی ندارند.

وی از جامعه بین المللی درخواست کرده آمریکا را وادار به تعطیلی  این زندان کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۰۹ دستور تعطیلی این زندان را صادر کرد اما در دوران ریاست جمهوری اش نتوانست به این دستور عمل کند.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به دنبال حفظ این زندان بود که به گیتمو نیز شناخته می شود.

بایدن در کارزارهای انتخاباتی خود وعده داد قبل از پایان دوران ریاست جمهوری اش این زندان را تعطیل خواهد کرد.

با این حال وی با مقاومت جدی در کنگره مواجه است. قانون همچنان به دولت فدرال در آمریکا اجازه نمی دهد زندانیان را به زندان های دیگری  در سرزمین اصلی آمریکا منتقل کند.

دسامبر گذشته قانونگذاران آمریکایی، بندی را به طرح بودجه دفاعی اضافه کردند که استفاده از منابع مالی برای انتقال بازداشت شدگان گوانتانامو را به زندان برخی از کشورهای متحد با واشنگتن یا  در داخل خود آمریکا منع می کرد.

دولت بایدن در بیانیه ای اعلام کرد که کاخ سفید از مدتها قبل بر این موضع خودپافشاری می کند که چنین مفادی توانایی دستگاه مجریه را برای تصمیم گیری درباره بازداشت شدگان گوانتانامو و این که آنها بعد از تعطیلی این زندان به کجا فرستاده شوند محدود می کند.

 شرایبر گفت: زندانیانی بیشتری می توانند از گوانتانامو به کشورهای دیگری مانند آلمان منتقل شوند که تاکنون تعداد بیشتری از زندانیان گوانتانامو را پذیرفته و می تواند تعداد بیشتری را نیز پذیرا باشد.

چندی پیش وزارت خارجه روسیه در انتقاد از ادعاهای واشنگتن درباره حمایت از دموکراسی و نقش رهبری جهان گفت: شرایط حبس بسیاری از زندانهای آمریکا تحقیرآمیز است و واشنگتن همچنان درباره شکنجه افراد در زندان گوانتانامو سکوت می کند. سازمان های اطلاعاتی امریکا مبتکر ایجاد زندان های سری در کشورهای متحد خود هستند؛ اقدامی که در جهان بی سابقه است.

ت ت
کدخبر: 59236 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها