استقبال آمریکا از شروع مذاکرات وین/ ما هم شرکت می‌کنیم!+جزییات

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی اعلام تاریخ از سرگیری مذاکرات وین از سوی جمهوری اسلامی ایران، با استقبال از این مذاکرات اعلام کرد که واشنگتن در مذاکرات وین که از ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) از سر گرفته خواهد شد، شرکت خواهد کرد.

استقبال آمریکا از شروع مذاکرات وین/ ما هم شرکت می‌کنیم!+جزییات
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه شب به وقت ایران در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا)، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم های غیرقانونی و غیر انسانی، در روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه  به وقت محلی (واشنگتن) در نشست خبری در پی اعلام معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و اتحادیه اروپا مبنی بر اعلام تاریخ آغاز مذاکرات افزود که ما از اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه آنها با تمام طرفها صحبت کرده اند، استقبال می کنیم و هفتمین دور مذاکرات برای پایبندی متقابل و مشترک به تعهدات برجامی در روز دوشنبه ۲۹ نوامبر از سر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد که (رابرت/راب ) مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ریاست هیات آمریکایی را در این مذاکرات (غیر مستقیم) به عهده خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که معتقدیم چنانچه ایرانی ها جدی باشند می توانیم در مدت زمان کمی به توافق برسیم.

ند پرایس ادامه داد که معتقدیم از طریق بستن مسایلی که در پایان دور ششم مذاکرات باقی ماند بود، امکان بازگشت به پایبندی مشترک به تعهدات برجامی و اجرایی کردن آنها امکان پذیر است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد اگر قرار باشد مذاکرات به نتیجه برسد و اختلافات پیشین در طول شش دور قبلی به نتیجه برسد، باید از نقطه قبلی خود در ششمین دور از مذاکرات آغاز شوند.

وی با بیان اینکه در طول مذاکرات وین پیشرفت های زیادی بدست آمد، ادعا کرد که آغاز مذاکرات غیر از آنچه در دور ششم مذاکرات باقی ماند، سازنده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تردید افکنی ها نسبت به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به رغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که آشکارا بیان کرده ایم که این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود به خصوص اگر ایران به پیشرفت های هسته ای خود ادامه دهد.

وی ادامه داد که جو بایدن رییس جمهوری، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و راب مالی آشکارا بیان کرده اند که هنوز معتقدیم یک پنجره فرصت برای بازگشت مشترک و متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که همچنان معتقدیم این توافق دوام دارد و در راستای منافع ملی ما است زیرا بر برنامه هسته ای ایران محدودیت های قابل تایید وضع می کند.

ند پرایس همچنین گفت که ما به بررسی پیشرفت ها و وضعیت ایران با همکاران خود در گروه ۱+۵  و متحدان خود در خاورمیانه  و فراتر از آن ادامه می دهیم و بر اساس منافع ملی خود و همچنین منافع همکاران و متحدان خود تصمیم گیری خواهیم کرد.

 اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام هشتم آذر به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌ های امور خارجه‌ ایران و گروه چهار به علاوه یک، برگزار خواهد شد. ریاست این نشست بر عهده انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کرده بود روی اصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم، اتفاق نظر وجود دارد. درحال نهایی کردن ترکیب تیم هستیم. وزارت خارجه مذاکره را دنبال خواهد کرد و مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه دنبال خواهد شد و طرف‌های مذاکراتی و توافقی که انجام می‌شود در سطح وزرای خارجه کشورهای مذاکره کننده تایید و جمع بندی نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه در چارچوب نهادهای بالادستی نظام وظیفه ذاتی مذاکراتی را انجام خواهد داد، گفته بود: ملت ما باید از منافع برجام بهره مند شود. این‌که یک جز را بگیریم و یک جز را نگیریم در تضاد با نیت آنهاست که می‌گویند جدی هستیم.

امیرعبداللهیان همچنین در حساب کاربری خودر توییتر  به تازگی نوشت «مذاکره»، حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

وی اظهار داشت: کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد ولی همزمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم، تاکید کرد: هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱،  دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است،به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

ت ت
کدخبر: 47208 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها