مردم معترض به خیابان‌ها ریختند/ 19 نفر زخمی شدند+جزییات

درگیری امروز پنجشنبه بین پلیس سودان و تظاهرکنندگان در برابر پارلمان در شهر "ام درمان" ۱۹ زخمی برجای گذاشته است.

مردم معترض به خیابان‌ها ریختند/ 19 نفر زخمی شدند+جزییات
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ از شبکه خبری الجزیره، هفت تن از این افراد به دنبال شلیک گاز اشک آور از سوی پلیس سودان به تظاهرکنندگان زخمی شدند.

این تظاهرات بمناسبت سالگرد نخستین قیام مردمی در سودان که ۲۱ اکتبر سال ۱۹۶۴ که حکومت نظامی ژنرال ابراهیم عبود و شورای نظامی‌اش را برچید، برگزار شد.

همزمان با این تظاهرات هواداران حکومت نظامی نیز به اعتصاب خود در برابر کاخ ریاست جمهوری ادامه دادند.

ارتش تمام راه‌های منتهی به مقر فرماندهی در مرکز خارطوم را با چیدن موانع سیمانی و استقرار نظامیان مسلح به کلاشینکف بسته است.

از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش سودان نیز شب گذشته اعلام کرد که برای حفظ سلامتی دانشجویان و دانش آموزان، تمام مدارس سودان روز پنجشنبه تعطیل است.

صدها جوان سودانی حامی دولت غیر نظامی با برافراشتن پرچم کشورشان شعارهایی همچنون "دولت غیرنظامی انتخاب ملت"، "انقلابیون انسان‌های آزاده‌ای هستند" و "مسیر خود [به سوی دمکراسی] را تمام خواهیم کرد، به حکومت نظامیان بر کشورشان اعتراض کردند.

در همین راستا، هزاران روزنامه نگار نیز با راهپیمایی، پلاکارت‌هایی با مضمون "قدرت از آن ملت است" دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه عبدالفتاح البرهان" رییس شورای حاکمیت انتقالی سر دادند و اعلام کردند که وی باید قدرت را تحویل دهد.

شهرهای بورتسودان (در ساحل دریای سرخ) و "عطبره" در ۳۵۰ کیلومتری شمال خارطوم و شهر "مدنی" در ۱۸۵ کیلومتری جنوب پایتخت نیز شاهد تظاهرات مشابهی بوده است.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹  از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد.

ت ت
کدخبر: 45008 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها