خبرنگار:

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

اصلاح‌طلبان در مبارزه با فساد با دولت رئیسی اشتراک نظر دارند/ برای پیگیری مطالبات اصلاح طلبانه در صحنه جامعه باقی می مانیم

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: دولتی که زمام امور را به دست ‌می‌گیرد براساس خط مشی سیاسی تعریف شده برای خود وعده‌هایی را می‌دهد و فصل ممیزی را نسبت به جناح‌های رقیب برای خود تعیین می‌کند. در این رابطه اما اشتراکاتی بین اصلاح‌طلبان و دولت فعلی وجود دارد.

اصلاح‌طلبان در مبارزه با فساد با دولت رئیسی اشتراک نظر دارند/ برای پیگیری مطالبات اصلاح طلبانه در صحنه جامعه باقی می مانیم
بیشتر بخوانید:

سعید شریعتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی منیبان درخصوص مواضع اصلاح‌طلبان پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، اظهار داشت: فارغ از اینکه درخصوص نحوه روی کار آمدن دولت مستقر و انتخاباتی که منجر به پدید آمدن این دولت شد و همچنین موضعی که جبهه اصلاحات در این رابطه گرفت چه دیدگاهی داریم، ما براساس ایجابات قانون اساسی، ملتزم به وضعیت حاکم بر کشور هستیم و به عنوان یک جریان سیاسی و خود شخص بنده به عنوان یک فعال سیاسی، برنامه‌‌های دولت مستقر را به سه دسته تقسیم می‌کنیم.

شریعتی با اشاره به این موضوع که دسته اول مربوط به وظایف عادی و روتین هر دولتی است که روی کار می‌آید، گفت: تفاوتی ندارد دولت مستقر اصلاح‌طلب باشد و یا اصولگرا، وظایفی برای همه دولت‌ها تعیین شده که از جمله وظایف جاری است. برای مثال می‌توان به تامین مایحتاج عمومی مردم، پرداخت حقوق کارمندان دولت، مباحثی که مرتبط با منافع ملی و مصالح جمعی را در بر دارد، اشاره کرد. هر دولتی که براساس قانون اساسی روی کار می‌آید موظف است از آن تمکین کند و امیدواریم دولت در انجام این بخش از وظایفش موفق باشد تا کمترین آسیب به منافع و حقوق جامعه وارد شود، همچنین مردم بیشترین نفع را ببرند.

شریعتی ادامه داد: دولتی که زمام امور را به دست ‌می‌گیرد براساس خط مشی سیاسی تعریف شده برای خود وعده‌هایی را می‌دهد و فصل ممیزی را نسبت به جناح‌های رقیب برای خود تعیین می‌کند. در این رابطه اما اشتراکاتی بین اصلاح‌طلبان و دولت فعلی وجود دارد، برای مثال می‌توان به وعده مبارزه با فساد در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد که عبارت است از مبارزه با فساد ساختاری، فساد اقتصادی و همچنین فساد اداری. ما به عنوان یک جریان ریشه‌دار هیچ‌گاه با این دسته از وعده‌ها مخالف نیستم، بلکه مبارزه با فساد همواره در زمره شعارهای جریان اصلاحات بوده است.

این فعال سیاسی اصلاحطلب با عنوان این موضوع که در روش ها و راه‌هایی که برای مبارزه با فساد اتخاذ می‌شود شاید اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، تصریح کرد: ما با کارهای نمادین و نمایشی برای مبارزه با فساد، پرونده سازی و مبارزه با مفسد به جای فساد مخالفیم و اعتقاد داریم  به صورت ریشه‌ای باید پرچم مبارزه با هر فسادی را برداشت. مبارزه با مفسد کار قوه قضاییه است که باید همراه با عدالت و در چارچوب رعایت حقوق متهمین و آیین دادرسی عادلانه باشد تا حقوقی از متهم تضییع نشود. در این زمینه نیز برای آقای رئیسی آرزوی توفیق داریم.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یادآورشد: شخص آقای رئیسی به عنوان رئیس دولت اما نباید یادشان برود که روش‌های فسادستیزی باید مبتنی بر شفاف سازی، عدالت اطلاعاتی و گردش آزاد اطلاعات باشد و برخورد با رانت های موجود در دولت، برخورد با نظام چند نرخی در کالاهای اساسی و دارایی ها سرمایهای کشور و همچنین ساماندهی نرخ ارز که یکی از مهمترین مبادی برای به وجود آمدن فساد در این حوزه چند نرخی بودن آن است انجام شود، ما هیج مخالفتی با وعده‌های داده شده نداریم و حتی اگر دست یاری هم به طرف ما دراز شود، دریغ نخواهیم کرد.

شریعتی در ادامه با اشاره به این مبحث  که در زمینه عدالت و آزادی های اجتماعی هرکسی قدمی بر دارد، جریانی مانند جریان اصلاحات از آن حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: در این زمینه اگر از ما کمک بخواهند قطع به یقین همکاری لازم را خواهیم داشت و هر موضوعی که در راستای منافع ملی و مصالح کشور باشد، مخالفتی نخواهیم داشت و این موضوع نشات گرفته از مشی اصلاحطلبی ماست که به ما اجازه نمی دهد منافع جناحی را بر منافع ملی ارجع‌تر بدانیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که بخش جداکننده اصلاح‌طلبان و دولت فعلی کدام مورد خواهد بود، گفت: بخشی که جدا کننده جریان اصلاحات  و جریان مقابل که در حال حاضر آقای رئیسی به نمایندگی از آن سکان هدایت دولت را در اختیار دارد، موضوع اقتدارگرایی است. مشخص است که اصلاح طلبان با جریان اقتدارگرا زاویه جدی دارند. برای مثال اگر فرض کنیم در مسائل و مشکلات اقتصادی مانند تورم، رکود و بیکاری با جریان روبه‌روی خود اشتراکاتی داریم، اما در سه سطح با اقتدارگریان اختلاف داریم. در سطح اول اگر نگاهی به برنامه‌های این جریان بیاندازیم درلایه‌های مربوط به مشکلات و پیچیدگی های اجتماعی به هیچ عنوان با آن‌ها هم نظر و همسو نیستم. آن‌ها با آزادی انتخاب سبک زندگی توسط خود شهروندان موافق نیستند، بلکه به دنبال القا و تحکیم سبک خاصی از زندگی برای شهروندان بر اساس ترویج الگویی خاص هستند.

او ادامه داد: در سطح دوم و در حوزه مسائل فرهنگی جریان اصلاحات با سانسور، ممیزی و محدود کردن تولیدگنندکان محصولات فرهنگی مانند هنرمندان، فرهنگیان، اهل قلم، روزنامه نگاران و اقشار مختلف دیگر مخالف است. در زمنیه ارتباطات مجازی نیز به همین شیوه، اما جریان اقتدارگرا در این زمینه با ما اختلاف نظری جدی دارد و به دنبال تمامی موارد ذکر شده در راستای محدودسازی است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد در پایان با اشاره به سطح سوم اختلافات اصلاح‌طلبان و جریان اقتدارگرا عنوان کرد: سومین سطح مورد اختلاف در حوزه مطالبات سیاسی است. به طبع ناراضیان سیاسی که تحت لوای قانون اساسی مشغول به فعالیت هستند، خواستار مسائلی جدی مانند انتخابات آزاد، آزادی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، آزادی حق اعتراض و اعتصاب هستند که جریان مقابل، مخالف طرح شدن این موضوعات است و فیلترینگ در این زمینه‌ها را اولویت می‌داند. ما به عنوان جریان اصلاحات با این روش‌ها مخالفیم و هیچ آرزوی موفقیتی را برای جریان اقتدارگرا و دولت مستقر که به نمایندگی از این جریان زمام‌دار امور است نمی‌کنیم بلکه تلاش می‌کنیم مطالبات جامعه را که بنظر می‌رسد بیشتر آن‌ها خواسته‌های اصلاح‌طلبانه باشد را تا جایی که توان داشته باشیم و امکان و فرصت فعالیت داده به ما داده شود پیگیری کنیم، همچنین انحراف دولت از این مطالبات را مطرح و نقد آن را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهیم.

ت ت
کدخبر: 40722 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها