آمریکا و انگلیس با انجام این کار صدای روسیه را درآوردند!

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هشدار داد که توافقنامه امنیتی جدید انگلیس، امریکا و استرالیا موسوم به «آکوس» پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را زیر سئوال برده است.

آمریکا و انگلیس با انجام این کار صدای روسیه را درآوردند!
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ میخائیل اولیانوف در گفت‌وگو با روسیه۲۴ اظهار داشت که ۱۷ ماه طول کشید تا انگلیس و آمریکا درباره چگونگی کمک به استرالیا در زمینه انتقال فناوری فناوری لازم برای تولید زیردریایی هایی با نیروی محرکه اتمی تصمیم‌گیری کنند. وی افزود؛ این مساله به لحاظ اشاعه تسلیحات اتمی خیلی حساس است چون زیردریایی ها با اورانیوم غنای بالا کار می‌کنند که در اصل می‌تواند برای تولید سلاح مورد استفاده قرار گیرد.

به عقیده اولیانوف این توافقنامه به لحاظ سیاسی، چین را هدف قرار می دهد و آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه دارد تا تحریکات صورت گرفته در چارچوب اتحاد یاد شده را به دقت زیر نظر داشته باشد. دیپلمات روس همچنین عنوان کرد که تصمیم استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های اتمی زنگ خطر در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی را به صدا در می آورد و مصداق بدی برای ایران و کره شمالی است.

از سوی دیگر سفیر چین با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی عمیق پکن را نسبت به توافقنامه امنیتی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا اعلام کرد و آن را اقدامی خطرناک و نماد بارز اشاعه تسلیحات اتمی دانست.

 وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سخنانی که یک نسخه آن در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرار گرفت اظهار داشت یکی از اهداف اصلی و مرکزی پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری از گسترش فناوری‌های مرتبط با تسلیحات اتمی است و کشور های عضو ملزم به رعایت آن هستند. این درحالیست که به گفته وی انگلیس و آمریکا به عنوان اعضای ان‌پی‌تی و دارای سلاح هسته‌ای قرار است در زمینه تولید زیردریایی با نیروی محرکه اتمی به استرالیا کمک کنند.

سران کشورهای آمریکا، ‌انگلیس و استرالیا روز (چهارشنبه) توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد. 

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

ت ت
کدخبر: 38848 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها