آغاز رزمایش بزرگ در نزدیکی مرز افغانستان/هدف روسیه و تاجیکستان چیست؟

رزمایش سازمان پیمان امنیت جمعی با شرکت نیروهای روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در مرز تاجیکستان و افغانستان آغاز شد.

آغاز رزمایش بزرگ در نزدیکی مرز افغانستان/هدف روسیه و تاجیکستان چیست؟
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، یک مقام نظامی روس به رسانه های این کشور گفت: رزمایش گسترده پیمان امنیت جمعی با عنوان «گرانیتسا-۲۰۲۱» امروز آغاز شد و در آن نیروهای روسیه و چند کشور آسیای مرکزی در پایگاه های مرزی تاجیکستان، دفاع از مرز را تمرین می کنند.

مقام نظامی روس به شرکت یکهزار نیروی روسیه در این رزمایش پیمان امنیت جمعی، اشاره کرد و گفت: رزمایش «گرانیتسا-۲۰۲۱» در سه مرحله برگزار می شود که شامل عملیات مشترک نیروهای روسیه، ازبکستان و تاجیکستان برای نابودی گروه های تروریستی، نابودی تروریست های نفوذ کرده به خاک تاجیکستان و تمرین برای محافظت و دفاع از مرز تاجیکستان می شود. 

 روسیه روز پنجشنبه هفته گذشته شکاری های سوخو-۲۵ برای شرکت در این رزمایش به تاجیکستان اعزام کرد. 

سازمان پیمان  امنیت جمعی » گروهی امنیتی منطقه ای شامل ۶ کشور ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است که اول بار در سال ۱۹۹۲ در جلسه ای در تاشکند ازبکستان شکل گرفت، اما عضویت ازبکستان از سال ۱۹۹۹ به حالت تعلیق در آمد، ولی  پس از آن در سال ۲۰۰۶ به عضویت مجدد درآمد. با این وجود در سال ۲۰۱۲ این کشور با اعلام اینکه دیدگاه هایش از سوی سازمان نادیده گرفته می شود، به عضویت خود پایان داد. 

 قرار است رزمایش دیگری با عنوان حرب میدان با شرکت روسیه، ازبکستان و تاجیکستان در منطقه مرزی این کشور با افغانستان برگزار شود و بیش از ۱۵۰۰ نفر از نیروهای سه کشور در آن شرکت خواهند کرد.. 

 دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی مرکزی روسیه هفته گذشته در این رابطه اعلام کرد: رزمایش سه جانبه با شرکت نظامیان تاجیک، روسیه و ازبکستان از ۵ تا ۱۰ ماه اوت (از ۱۴ تا ۱۹ مرداد ماه) در تاجیکستان برگزار خواهد شد.

حوزه نظامی مرکزی روسیه اعلام کرد که در رزمایش سه جانبه با شرکت نیروهای روسیه، ازبکستان و تاجیکستان، یکهزار نظامی روس شرکت می کنند.

 در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به تازگی در دیدار با «شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان اعلام کرد که روسیه تسلیحات به صورت رایگان دراختیار تاجیکستان قرار می دهد و به این کشور برای مقابله با خطرات احتمالی ناشی از تنش های جاری در خاک افغانستان کمک می کند.

به گزارش ایرنا، شایگو گفت: وضعیت منطقه آسیای مرکزی و جنوب آسیا نیازمند توجه خاص است و روسیه شروع به اتخاذ تدابیر در این مورد کرده است. 

 وی افزود: همکاری برای مقابله و خنثی کردن تهدیدها از کشور همسایه (افغانستان) برای تاجیکستان در درجه اول اهمیت قرار دارد. 

وزیر دفاع روسیه گفت: خروج شتاب زده نیروهای خارجی از افغانستان، باعث وخامت اوضاع این کشور و افزایش تحرکات تروریست ها شده است. 

 شایگو در این رابطه به برگزاری رزمایش های دوجانبه و نیز در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان پاسخی برای این تهدیدها و آمادگی رزمی برای مقابله با آن اشاره و خاطرنشان کرد که مسکو بطور رایگان سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار ارتش تاجیکستان قرار می دهد. 

ت ت
کدخبر: 31464 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها