رویکرد متناقض و دوگانه پنتاگون در قبال پکن

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که به سنگاپور سفر کرده است، در سخنانی متناقض و حاکی از رویکرد دوگانه در قبال چین، مدعی تمایل واشنگتن برای روابط سازنده با پکن شد و درعین حال ادعا کرد که مواضع چین در قبال دریای جنوبی هیچ جایگاهی در حقوق و قوانین بین الملل ندارد.

رویکرد متناقض و دوگانه پنتاگون در قبال پکن
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری رویترز؛ با اینکه مقام های ارتش ایالات متحده به رغم تنش و گزافه گویی های پرحرارت، از دیرباز خواستار نگهداشتن خطوط و امکان تماس با همتایان چینی خود به منظور مهار تنش های بالقوه و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه بوده اند، اما رئیس پنتاگون به رغم تلاش ها و درخواست های چند باره از هنگام بر عهده گرفتن مقام وزارت دفاع در ژانویه (بهمن ماه)، هنوز نتوانسته با هیچ یک از مقام های بلندپایه چین، گفت وگو کند.  

آستین در عین حال در باره دیدگاه خود در باره روابط با چین بر پابیندی خود به روابط سازنده با این کشور و همکاری برای برطرف کردن و مقابله و رویارویی با چالش ها تاکید کرد .

هم زمان با سقوط روابط واشنگتن با پکن به پائین ترین سطح در چند دهه گذشته، آمریکا در سال های اخیر رویارویی با چین را در مرکز سیاست امنیت ملی خود قرار داده و دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا رقابت با پکن را مهم ترین آزمون ژئوپولیتیک خود در قرن حاضر (۲۱) دانسته است.  

آستین در بخش دیگری از سخنانش که به دلیل همه گیری کووید - ۱۹ در سنگاپور، به مدت یک ماه به تعویق افتاده بود، افزود: هنگامی که منافع ما تهدید شود، عقب نشینی نخواهیم کرد، اما خواستار رویارویی نیز نیستیم و من به پیگیری روابط سازنده و باثبات با چین شامل تماس های نیرومندتر برای کاهش بحران با ارتش آزادیبخش چین پایبند هستم. ابرقدرت ها باید نمونه شفافیت و تماس باشند.  

یک دیپلمات بلندپایه چین روز دوشنبه در مذاکرات نادر در سطح بالا با آمریکا، واشنگتن را به ایجاد دشمن پنداری برای انحراف توجه از مشکلات داخلی و اعمال فشار بر چین متهم کرد. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه و دومین دیپلمات بلندپایه آمریکا روز یکشنبه برای دیدارهای چهره به چهره و حضوری وارد شهر تیانجین در شمال چین شد.  

کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا به سخنرانی آستین با دقت توجه می کنند.  

قرار است آستین در چند روز آینده برای تاکید بر اهمیت هم پیمانی از ویتنام و فیلیپین نیز دیدار کند.

ت ت
کدخبر: 30887 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها