روحانی:

اساس تفکرات امام(ره) در انقلاب اسلامی مردم بود

رییس جمهوری با بیان اینکه اساس تفکرات امام در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود، گفت: امام خمینی آگاهی مردم را اولین رکن اساسی را برای نهضت و انقلاب می‌دانستند.

اساس تفکرات امام(ره) در انقلاب اسلامی مردم بود
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به مناسبتهای مهم خردادماه افزود: ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ خرداد روزهای بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است. ۱۳ خرداد همان روزی است که امام آن سخنرانی معروف را عصر روز عاشورا در مدرسه فیضیه ایراد کردند. روز عاشورا در سال ۴۲ روز سیزده خرداد بود و سخنرانی معروف امام موج بزرگی در سراسر ایران به وجود آورد.

وی با بیان اینکه اساس تفکرات امام در نهضت اسلامی و در انقلاب اسلامی بر مبنای مردم بود، گفت: امام خمینی آگاهی مردم اولین رکن اساسی را برای نهضت و انقلاب می‌دانستند. آماده شدن مردم برای حرکت عمومی و سپس قیام همگانی را مسیر و حرکت نهضت اسلامی تا رسیدن به مقصد و پیروزی می دانستند.

روحانی ادامه داد: اساسا امام در نهضت اسلامی دنبال جنگ مسلحانه و چریکی نبود و راه اساسی نمی‌دانست. راه حلی که مدنظر امام بود حرکت مردم و جوشش مردم و همفکر شدن مردم با مسیر نهضت و حرکت انقلاب اسلامی بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه سیزده خرداد آغاز یک موج بسیار بزرگ در نهضت اسلامی بود، گفت: در سال ۶۸ سیزده خرداد روز دیگری بود که به عنوان رحلت حضرت امام (ره) ثبت شد. عصر سیزده خرداد حال امام مساعد نبود و شب ساعت ۱۰.۲۰ روح ایشان پرواز کرد و ۱۴ خرداد روز بسیار غم انگیزی بود و صبح و عصر آن روز شرایط جدیدی را ایجاد کرد.

وی ۱۴ خرداد ۶۸ را از روزهای تاریخ ساز عنوان کرد و گفت: صبح ۱۴ خرداد مردم مطلع شدند که امام رحلت کردند و غم سراسر کشور را فرا گرفت و اشک از گونه های مردم سرازیر بود اما علیرغم آن غم و سوگ بزرگی که مردم با آن مواجه شده بود، متانت و سکینه و وقاری را خداوند بر قلوب مردم حاکم کرده بود.

سراسر کشور آرام بود و این آرامش ۱۴ خرداد ۶۸ از عجایب تاریخ انقلاب اسلامی است و این نشان می دهد که مردم ما چقدر با عظمت بودند آن هم شرایطی که با عراق به یک آتش بس واقعی نرسیده بودیم.

روحانی یادآور شد: البته از سال ۶۷  آتش بس بود اما  نیروهای ما و عراقی سر مرز بودند و ما احتمالاتی می‌دادیم اما همه کشور آرام بود جایی نبود که بدخواهان نفوذی پیدا کنند و کاری انجام دهند. ۱۴ خرداد در تاریخ کشور روز عجیبی بود.

وی گفت: عصر در مجلس خبرگان رهبری تصمیم بسیار مهم و تاریخ سازی گرفته شد و در آن هم هدایت‌های قبلی امام تاثیر داشت و لطف و عنایت خداوند که اصل مساله بود. قبل از رای گیری نهایی برای مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب در تنفس، همه بحث‌ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد. خود من در آن لحظات خدمت مقام معظم رهبری بودم بیرون سالن در مجلس قدیم در ساعت تنفس صحبت می‌کردیم. یکی از بحث ها این بود که شورای رهبری چند نفر باشد.

 رییس جمهوری ادامه داد: بیشتر ذهن ها و فکرها این بود ۳ نفر یا ۵ نفر برای شورای رهبری انتخاب می شوند. وقتی تنفس تمام شد و برگشتند و رای گیری شد، شورایی رای نیاورد که نقطه جدیدی بود دو مرتبه در تاریخ سیاسی کشور که شورایی رای نیاورد و آنها باید برای فردی به نتیجه برسد.  

روحانی افزود: این کار در زمان کوتاهی انجام شد و قبل از این که آفتاب غروب کند ایران دارای رهبر جدید شد. موقع اذان مغرب به همه جا اعلام شد آن شب خبرگان با امامت مقام معظم رهبری نماز مغرب و عشا را برپا کردند. هیچ کس فکر نمی کرد که شب قبل امام رحلت کند و در کمتر از ۲۴ ساعت رهبر بعدی پرچم را بر دوش گرفته و به نظر من ۱۴ خرداد از آن روزهای مهم و سرنوشت ساز است.

ت ت
کدخبر: 23221 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها