کارشناسان سازمان‌ملل:ماموران اسرائیلی به‌جرم جنایات ضدبشری مجازات شوند

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواستند تا تضمین کند افرادی که مسئول اعمال شکنجه و دیگر رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز ممنوع در حقوق بین الملل هستند، به مجازات برسند.

کارشناسان سازمان‌ملل:ماموران اسرائیلی به‌جرم جنایات ضدبشری مجازات شوند
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای رسمی سازمان ملل؛  درخواست کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر تضمین رژیم اسرائیل در به مجازات رسیدن عاملان و آمران شکنجه و یا دیگر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز ممنوع در حقوق بین الملل، پس از آن صورت گرفت که ماه گذشته دادستان کل این رژیم تحقیقات خود را درباره روش های پیشرفته بازجویی آژانس امنیتی اسرائیل علیه سامر الاربید، فلسطینی دستگیر شده در سال ۲۰۱۹ به ادعای مظنون بودن در انفجار بمب، متوقف کرد.

تارنمای رسمی سازمان ملل افزود: این کارشناسان با ابراز نگرانی از ناتوانی اسرائیل در تعقیب، مجازات و جبران خسارت شکنجه و بدرفتاری های اعمال شده علیه این فلسطینی بازداشت شده، تاکید کردند مقابله با این سوءاستفاده ها طبق حقوق بین الملل، یک تعهد مطلق است.

این تارنمای خبری یادآور شد که الاربید هنگامی که در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ پس از حمله ادعایی در کرانه باختری اشغالی در ماه آگوست دستگیر شد، در سلامتی کامل به سر می برد، اما طی ۴۸ ساعت، در اثر جراحات مرگبار ناشی از بدرفتاری در بیمارستان بستری شد و اکنون از شرایط جسمی و روانی ناگواری رنج می برد.

در ادامه این گزارش آمده است که نقص در سیستم قضایی اسرائیل به مصونیت از مجازات عملی و اقدامات تحقیقی در مورد شکنجه یا دیگر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز می انجامد.

منابع خبری به نقل از دیوان کیفری بین‌المللی گزارش دادند که این دادگاه رأیی صادر کرده که به موجب آن، صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به این دادگاه واگذار می‌شود.

براساس گزارش رسانه‌ها، این اقدام زمینه‌ را برای انجام تحقیقات احتمالی درباره این اراضی ایجاد می‌کند.

همین امر موجب خشم "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی شد و وی در واکنش به رأی این دادگاه گفت: دیوان کیفری بین‌المللی بار دیگر ثابت کرد که یک طرف سیاسی و نه یک نهاد قضایی است.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی نیز در واکنش به این اقدام دادگاه لاهه از این تصمیم به یک تصمیم دراماتیک یاد کردند که زمینه را برای انجام تحقیقات در مورد جنایت جنگی اسرائیل فراهم می‌کند.

براساس گزارش رسانه‌ها این تصمیم همچنین موجب می‌شود که مسؤولان ارشد رژیم صهیونیستی با اقدامات کیفری و حتی قرار بازداشت روبه رو شوند.

وزارت امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این تصمیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که رأی دادگاه لاهه در خصوص صلاحیت رسیدگی قضایی به اراضی اشغالی فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ یک روز تاریخی برای اصل حسابگری و مجازات [اسرائیل] است.

این وزارتخانه فلسطینی اعلام کرد که آماده همکاری برای انجام تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی است.

براساس این رأی، اراضی اشغالی ۱۹۶۷ فلسطین شامل کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوار غزه می‌شود و این رأی بعد از آن صادر می‌شود که فلسطینیان بارها از جنایت صهیونیست‌ها شکایت کرده و خواستار رسیدگی به گزارش‌های ثبت شده و برقراری عدالت در پرونده قربانیان جرایم صهیونیست‌ها شده‌اند.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت، مرزهای ۱۹۶۷، به عنوان مرز فلسطین به شمار می‌رود و شهرکسازی یا فعالیت رژیم صهیونیستی در این زمین‌ها نامشروع و غیرقانونی است.

ت ت
کدخبر: 2199 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها