خبرنگار:

ویژه نوروز 1403؛

نماینده مجلس: مگر می‌شود یک تیم اقتصادی کاردان روی کار باشد و مملکت با این همه چالش دست و پنجه نرم کند؟

نماینده ایرانشهر در مجلس گفت: اگر بنا داریم مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم، هر مسئولی در گفتار و عملکردش باید دقت‌ نظر داشته باشد که کارش تاثیر منفی در ابعاد مختلف کشور و مخصوصاً اقتصاد نگذارد.

نماینده مجلس: مگر می‌شود یک تیم اقتصادی کاردان روی کار باشد و مملکت با این همه چالش دست و پنجه نرم کند؟
بیشتر بخوانید:

عبدالناصر درخشان، نماینده ایرانشهر در مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار «منیبان» در خصوص تورم و آشفتگی اقتصادی در ایران گفت: متاسفانه اقتصاد ما به شدت به نرخ ارز و دلار وابسته است. از طرفی ما وقتی راجع به اقتصاد صحبت می‌کنیم تنها منظورمان مفاهیم اقتصاد نیست و باید قبول کنیم مولفه‌ها و مفاهیم دیگر هم بر وضعیتی که امروز دچار آن شدیم اثرگذار است.

او افزود: مثلاً رییس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر کشور و هر مقام دیگری در هر جایی صحبتی می‌کنند یا روی به موضع‌گیری می‌آورند همان‌طور که پیامدهای سیاسی و اجتماعی دارد پیامدهای اقتصادی هم به دنبال دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: حمایت از تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان جزو شعارهایی است که بارها شنیده‌ایم. حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان، تنها به مواقع خاصی برنمی‌گردد چون هر تولیدی نیاز به علم دارد و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان همیشگی و پررنگ است.

درخشان اظهار کرد: حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌ بنیان با حرف صورت نمی‌گیرد. من معتقدم دولت نمی‌تواند حمایت‌های جدی داشته باشد چون منابع کافی در اختیار ندارد.

نماینده ایرانشهر در مجلس افزود: از طرفی مشکل مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور کاملاً مشهود است و از سوی دیگر نبود نقدینگی لازم برای برنامه‌ریزی‌های حمایتی عیان است. به هر حال عمده درآمد ایران از صادرات نفتی بوده و تحریم‌ها، فروش نفت و حتی برگرداندن ارز به کشور را با چالش‌های اساسی روبرو کرده است و همین امر کار حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان را کُند کرده است.

او تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود مدیریت اشکال دارد این‌طور نیست که خیلی سریع و فوری بتوان ایراد را حل و اقتصاد مملکت را شکوفا کرد چون این یک مسیر بلندمدت است. ما باید در طی سالیان سال از ظرفیت نخبگان کشور به نحو احسن استفاده می‌کردیم. این افراد باید با اختیارات لازم وارد میدان عمل می‌شدند و هر مدیری سر جای خودش می‌بود. وقتی این کارها با ایرادات فراوانی آن هم طی سالیان سال صورت گرفته است حل آن در کوتاه‌ مدت رقم نمی‌خورد.

درخشان گفت: ما اطلاعات درستی از جامعه نخبگانی کشور نداریم. یعنی افراد متخصص در گوشه گوشه کشور حضور دارند که نامی از آن‌ها نیست. در خیلی از مواقع زمانی که یک مدیر در راس کار قرار می‌گیرد برای انتخاب افراد خود روی به کسانی می‌آورد که با او محرم هستند. محرم بودن به تنهایی کافی نیست. ما باید افراد متخصص و متعهدی که به کشور و نظام حساس هستند را روی کار بیاوریم، ولی به قدری این اطلاعات محدود است و فقدان آن احساس می‌شود که یک مدیر لیست این افراد را ندارد که با یک مطالعه و تحقیق، آنها را به کار بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: برای موفقیت در هر عرصه‌ای از جمله اقتصاد نباید درگیر شعار دادن و یا بزرگ‌نمایی کارها شد. من به شخصه به خیلی از نقاط دنیا سفر کردم مخصوصاً در کشورهایی که به دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای رسیدند، دیدم که درگیر بزرگ‌نمایی کارهای خود نشدند ولی ما در ایران خیلی سعی می‌کنیم کارها و تلاش‌ها را بیش از حد بزرگ نشان دهیم.

او افزود: برای پیشرفت باید مسئله را شناخت و بررسی کرد که چرا موفق نشدیم. ما خیلی از مواقع در همان ابتدای کار سطحی از کنار مسئله عبور می‌کنیم و فکر می‌کنیم زمان، مسئله را حل می‌کند. آدم‌هایی با پتانسیل بالا و نخبه در ایران کم نیستند و تا زمانی که آن‌ها را بر سر کار نیاوریم و نگذاریم آن‌ها مشکلات را بررسی و با مطالعه دقیق برای آن نقشه راه ارائه دهند شرایط به نفع مردم تغییر خاصی پیدا نمی‌کند.

درخشان خاطرنشان کرد: ما در کشور مشکلات اقتصادی زیادی داریم و اگر از همین امروز با حمایت دولت همه اقتصاددانان پای کار نیایند شرایط نامساعد اقتصادی که چند سالی است درگیر آن هستیم ادامه پیدا می‌کند. تیم اقتصادی دولت، منسجم و قوی عمل نکرده است و البته این انتقاد تنها متوجه دولت سیزدهم نیست. مگر می‌شود یک تیم اقتصادی کاردان و متخصص روی کار باشد و مملکت با این همه چالش دست و پنجه نرم کند؟ علاقه‌مندم باز هم تاکید کنم که درمان اقتصاد، تنها به مفاهیم و مولفه‌های اقتصادی و حضور اقتصاددانان در سیستم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برنمی‌گردد اگر بنا داریم مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم، هر مسئولی در گفتار و عملکردش باید دقت‌ نظر داشته باشد که کارش تاثیر منفی در ابعاد مختلف کشور و مخصوصاً اقتصاد نگذارد.

ت ت
کدخبر: 206987 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها