نماینده مجلس یازدهم:

دریافت مالیات از اقشار مختلف به خاطر کسری بودجه دولت نیست بلکه تشکیل‌ دهنده بودجه است

نماینده مجلس یازدهم گفت: باید بگویم دریافت مالیات از اقشار مختلف به خاطر کسری بودجه دولت نیست و در اصل این کار، تشکیل‌ دهنده بودجه است.

دریافت مالیات از اقشار مختلف به خاطر کسری بودجه دولت نیست بلکه تشکیل‌ دهنده بودجه است

به گزارش منیبان، افزایش 50 درصدی درآمد دولت از مالیات نسبت به سال گذشته که در بودجه سال 1403 لحاظ شده است، همه مردم و صاحبان کسب و کارها را نسبت به آینده نگران کرده است. اکنون مردم این دغدغه را دارند که با وجود تورم بالا در کشور و عدم‌ همخوانی دخل با خرج، بناست مالیات بیشتری را به دولت پرداخت کنند؟

در همین رابطه، قاسم ساعدی، نماینده دشت‌ آزادگان و هویزه، به «منیبان» گفت: اول از همه باید بگویم دریافت مالیات از اقشار مختلف به خاطر کسری بودجه دولت نیست و در اصل این کار، تشکیل‌ دهنده بودجه است.

او افزود: در گذشته و در کشور ما بودجه با محوریت فروش نفت بسته می‌شد اما اکنون براساس شرایط کشور در عرصه بین‌المللی و اوضاع و احوال روز مملکت با نگاه بیشتر به موضوع مالیات، بودجه سال پیش‌ رو تدوین شده است. یادمان باشد که کشورهای پیشرفته دنیا هم سال‌ها پیش چنین رویکردی را در دستور کار قرار دادند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید مدیریت کشور به گونه‌ای باشد که به معنای واقعی استقلال داشته باشیم یعنی روی پای خود بایستیم و هیچ تحریمی، باعث صدمه‌ رساندن به اقتصادمان نشود. از آن‌جایی که مسائل سیاسی و اقتصادی در دنیا پررنگ است و خیلی اوقات فروش نفت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد ما نمی‌توانیم به فروش میزان خاصی از نفت در سال دل ببندیم.

ساعدی اظهار کرد: اگر مثلاً بنا را بر این بگذاریم که قرار است روی فلان بشکه نفت را با فلان قیمت بفروشیم و براساس آن برای کشور برنامه‌ریزی کنیم و نشود، کسری بودجه به بار می‌آید و دود آن به چشم همه از جمله قشر متوسط و ضعیف جامعه خواهد رفت.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه گفت: بنا بر این است که براساس دریافتی از هرکس مالیات گرفته شود. از این‌رو خیلی جای نگرانی وجود ندارد که مثلاً فردی که دریافتی بالایی ندارد به واسطه پرداخت مالیات زندگی‌اش با چالش روبرو شود.

او افزود: یکی از اصلی و اساسی‌ترین کارهای دولت که منجر به افزایش 50 درصدی درآمد آن‌ها از مالیات خواهد شد، دریافت مالیات واقعی از مودیان و مخصوصاً کسانی که فرار مالیاتی دارند است. فرار مالیاتی همیشه در ایران پررنگ بوده است و نباید هیچ فضایی را به این فرصت‌طلبان داد زیرا این پول جزو بیت‌المال است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: قرار نیست در موضوع مالیات فقط زورمان به اقشار ضعیف و کم‌درآمد برسد. کار اصلی برخورد درست با دانه‌درشت‌ها است. امیدوارم نهادهای نظارتی در سال پیش‌رو جدی‌تر از همیشه وارد میدان شوند تا با دریافت مالیات واقعی شرایط را به گونه‌ای ایجاد کنند که شاهد رفاه عمومی در کشور باشیم.

ساعدی اظهار کرد: رضایت عمومی مردم در گرو انصاف و عدالت است. به طور مثال یک معلم زحمت‌کش نباید احساس کند که چون او حقوق‌ بگیر دولت است، رصد و از فیش حقوقی‌اش مالیات کم می‌شود اما افراد دانه‌ درشت اقتصادی به واسطه ارتباطاتی که دارند مالیات واقعی پرداخت نمی‌کنند. اگر دولت با عملکردش حس عدالت را در جامعه به وجود بیاورد رضایت عمومی را در پی خواهد داشت.

او در پایان خاطرنشان کرد: ما در مجلس، وظیفه نظارتی داریم، یعنی قرار نیست دولت از مالیات درآمد بیشتر کسب کند اما خدمات بهتری را به مردم ارائه ندهد. همان‌طور که دریافت مالیات و نگاه به این موضوع را در بودجه سالیانه مهم می‌دانیم، همان‌طور هم ناظر بر کار دولت هستیم تا با ارائه خدمات و رفاهیات بیشتر از سوی آن‌ها به مردم، رضایت را در جامعه به معنای واقعی لمس کنیم.

ت ت
کدخبر: 192693 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها