هشدار درباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بالا گرفت

مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی با اشاره به تخریب سد کاخوفکا در منطقه تحت کنترل روس‌ها در اوکراین،‌ گفت که دسترسی مداوم نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به آب این سد برای جلوگیری از ذوب شدن رآکتورها بسیار مهم است.

هشدار درباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بالا گرفت
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی هشدار داد، تاسیسات زاپوریژیا به عنوان بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا، برای خنک کردن شش رآکتور خود به مخزن سد کاخوفکا متکی است. با این حال، از زمان شکسته شدن سد کاخوفکا در اوایل روز سه‌شنبه بر اثر وقوع انفجار، سطح آب ۲.۸ متر کاهش یافته است. هنگامی که سطح آب به زیر ۱۲.۷ متر برسد، نیروگاه زاپوریژیا دیگر قادر به پمپاژ آب از مخزن نخواهد بود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «از آنجا که میزان خسارت وارده به سد کاخوفکا نامشخص است، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این اتفاق می‌افتد یا اینکه زمان آن دقیقا چه موقعی است. اما با سرعت فعلی ۵-۷ سانتی‌متر در ساعت، این اتفاق می‌تواند در دو روز آینده رخ دهد.

گروسی با استناد به گزارش کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در محل حضور دارند، خاطرنشان کرد که نیروگاه زاپوریژیا تا زمانی که فرصت باشد ذخیره آب ایجاد می‌کند. این مقام قصد دارد هفته آینده از راپوریژیا بازدید کند و ناظران بیشتری را برای تقویت حضور آژانس در این تاسیسات اتمی بیاورد.

رافائل گروسی گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری، حضور تقویت‌شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زاپوریژیا برای کمک به جلوگیری از خطر وقوع یک حادثه هسته‌ای و پیامدهای بالقوه آن برای مردم و محیط زیست، در زمان افزایش فعالیت‌های نظامی در این منطقه از اهمیت حیاتی برخوردار است.

منبع: ایسنا

ت ت
کدخبر: 159343 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها