یک جرقه تا آغاز روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی!

در روزهای اخیر نشانه‌های رابطه علنی میان سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی بیشتر نمایان شده، به حدی که اگر در همین روزها بشنویم که سفارت این رژیم در ریاض افتتاح شد، نباید تعجب کرد.

یک جرقه تا آغاز روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی!
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ پس از سازش دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور سال گذشته (۱۳۹۹) که با هدایت سعودی‌ها و دلالی "دونالد ترامپ" رییس جمهوری سابق آمریکا صورت گرفت، اشتهای برقراری رابطه علنی میان دو رژیم سعودی و صهیونیستی بیشتر و بیشتر شده و هر دو رژیم برای برقرای رابطه علنی لحظه شماری می‌کنند.

هر چند گفته شده که در زمان «ملک سلمان» شاه کنونی عربستان احتمال دارد این اتفاق نیفتد، اما "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی خود را آماده برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی در اولین فرصت کرده و گفته شده که مقدمات این رابطه و سازش خیلی وقت می‌باشد که آماده است.

تاکنون اخبار مختلفی از سفر محرمانه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان و دیدار وی با ولیعهد سعودی و همچنین سفرهای پی در پی و محرمانه هیات‌های سعودی به تل آویو منتشر شده که همگی گویای آمادگی دو رژیم برای سازش می‌باشد.

یکی از اخباری که در روزهای اخیر منتشر شده و نشان از احتمال برقرای رابطه و سازش میان تل آویو و ریاض در آینده نه چندان دور دارد، تعیین اولین خاخام یهودی‌ها در عربستان می‌باشد!.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در مطلبی به نقل از خاخام "یعکوف یسرائیل هرتزوگ" خاخام صهیونیست نوشته است که وی به زودی اولین خاخام یهودیان در عربستان خواهد شد.

خبری که تا این لحظه مقامات رژیم صهیونیستی و سعودی آن را تکذیب یا تأیید نکرده‌اند.

"تسویکا کلاین"، نویسنده صهیونیست نیز در مقاله‌ای برای روزنامه عبری‌زبان "مکور ریشون" در معرفی این خاخام یهودی نوشت: «یعکوف یسرائیل هرتزوگ ۴۴ ساله متأهل و پدر هفت کودک از ساکنان محله "رمات شلومو" در قدس است که در نهادهای دینی صهیونیستی بزرگ شده و از جامعه ارتدکس افراطی به مدرک خاخامی دست یافته است. زمانی که از وی درباره نقشش در عربستان که بارها به آن سفر کرده، پرسیده شد، وی خودش را خاخام اصلی آنجا دانست و گفت که مسئولان عربستانی او را به این شکل می‌شناسند».

در این مقاله همچنین آمده است، «اقلیت یهودی از سال‌ها قبل در عربستان ساکن هستند، اما در قرن گذشته حضور این یهودیان تقریبا به طور کامل ممنوع شد و یعکوف هرتزوگ که در قدس زندگی می‌کند، اولین خاخام اصلی یهودیان در عربستان خواهد بود و بی‌تردید به زودی صفحه جدیدی از روابط میان عربستانی‌ها و یهودیان گشوده خواهد شد».

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، یهودیان زیادی در عربستان سعودی حضور دارند که عمده آن‌ها به واسطه حضور نظامیان یهودی - آمریکایی، در این کشور مستقر هستند. در عربستان، یهودیان زیادی زندگی می‌کردند که در یک قرن اخیر تعداد آن‌ها کاسته شده و در انزوا قرار گرفته‌اند.

به نوشته این روزنامه، «عربستان سعودی بزرگترین کشور شبه جزیره عربی است و ۳۵ میلیون جمعیت دارد، صدها یهودی در این کشور حضور دارند که اکثرشان نظامیان یهودی - آمریکایی، کارمندان سفارتخانه‌ها و تاجران یهودی هستند که در سال‌های اخیر با گشایشی که میان اسرائیل و جهان عرب رخ داده، به عربستان رفته و شعبه شرکت‌ خود را در این کشور تأسیس کرده‌اند».

روزنامه مکور ریشون به نقل از این خاخام ساکن قدس اشغالی نوشت: «در ۲۵ سال‌ گذشته بارها به عربستان سفر کرده‌ام و بذر انواع محصولات کشاورزی را از اسرائیل به عربستان سعودی صادر کرده و مسئولان سعودی او را با عنوان اصلی‌ترین خاخام عربستان می‌شناسند!».

او گفته است که ساکنان عربستان نظرات مختلفی درباره اسراییل دارند و به علت مسأله فلسطین، به این رژیم به دید دشمن می‌نگرند، اما در سال‌های اخیر اوضاع کمی تغییر کرده است.

به گفته وی، یهودیان در سال‌های گذشته برای سفر به عربستان با مشکل رو به رو بودند و باید به هنگام دریافت ویزا دین خود را اعلام می‌کردند، اما امروزه اظهار دیانت دیگر برداشته شده و یهودیان بدون مشکلی می‌توانند به عربستان سفر کنند.

این خاخام صهیونیست در ادامه گفت: در زمان جنگ کویت در سال ۱۹۹۱، عربستان سعودی به نظامیان یهودی - آمریکایی اجازه نداد که در خاک خود به عبادت بپردازند و آن‌ها مجبور شدند مناسک دینی خود را در داخل کشتی انجام دهند، اما اکنون یهودیان در عربستان آزادی عمل دارند و شرایط در این کشور به نفع یهودیان شده است و دولت سعودی تلاش دارد شرایط را برای یهودیان بهتر نیز کند.

هرتسوگ تأکید کرد که در پنج سال گذشته (از زمان ولیعهدی محمد بن سلمان) تعداد یهودیان در عربستان که در بخش‌های فناوری و مالی این کشور مشغول به کار هستند، افزایش یافته و پیش‌بینی می‌کند که تعداد آن‌ها در سال‌های پیش رو بیشتر نیز شود.

وی در این باره به ساخت شهر «نئوم» اشاره کرده و افزود: «در این شهر قرار نیست احکام اسلام اجرایی شود که این مسأله مجال حضور بیشتر یهودیان را در آن فراهم می‌کند».

این خاخام صهیونیست تاکید کرد که اکنون با صدها یهودی ساکن عربستان در ارتباط است و می‌خواهد در ماه سپتامبر (شهریور) با خانواده‌اش به عربستان سعودی سفر کند.

وی تصریح کرد که تمام نهادهای سعودی از جمله وزارت کشور و خارجه عربستان او را می‌شناسند و مجوز برگزاری نماز یهودیان برای ۱۲۰ یهودی را دریافت کرده و گام بعدی این است که مجوز ساخت «کنیسه» یهودیان در عربستان را بگیرد و پیش‌بینی می‌کند، در دو یا سه سال آتی در عربستان نیز همانند امارات متحده عربی، مرکزی مخصوص یهودیان ساخته شود.

او همچنین در پاسخ به احتمال سازش میان عربستان و اسراییل نیز گفته که نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد، اما تحولات رخ داده در عربستان و احتمال اینکه شرایطی همچون سازش امارات و بحرین با اسراییل با عربستان هم پیش آید، زیاد است.

با قدری تامل در مطلب بالا و اخبار منتشر شده در ماهها و سال‌های گذشته به راحتی می‌توان به رابطه غیرعلنی و مخفی سران سعودی و مقامات صهیونیست پی برد، رابطه‌ای که برای علنی شدن فقط نیاز به یک جرقه کوچک و یا یک رویداد دارد تا پسرعموهای صهیونیست – سعودی یکدیگر را در آغوش بکشند

ت ت
کدخبر: 15829 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها