سخنگوی وزارت امور خارجه:

اقدامات آمریکا مانع بهره‌برداری ایران از برجام شد/ از موضع نیاز مذاکره نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات امریکایی می دانند که ایران زیر فشار و تهدید حاضر به مذاکره نیست.

اقدامات آمریکا مانع بهره‌برداری ایران از برجام شد/ از موضع نیاز مذاکره نمی‌کنیم
بیشتر بخوانید:

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود درباره اینکه اولویت آمریکا مذاکرات نیست، گفت: تناقض رفتاری و گفتاری در مواضع اعضای غربی و آمریکا امر جدیدی نیست. همین تناقض به تعهدات برجامی از سوی امریکا بود که، روند نامناسبی را ایجاد کرد و مانع بهره برداری ایران از مزایای برجام شد. مقامات امریکایی می دانند که ایران زیر فشار و تهدید حاضر به مذاکره نیست. مذاکره و توافق منطق خودش را دارد موضع ما در برجام روشن است. ایران به تعهدات خود عمل کرد و انها به تعهدات خود پس از خروج امریکا از برجام عمل نکردند. ما از موضع نیاز مذاکره نمی کنیم. نیاز انها کمتر از ما نیست پس نباید منت بگذارند. توافق در دسترس است. آمریکا و اروپا می توانند تعلل کنند و هزینه ان را بپردازند. اما توصیه می کنیم که خود را معطل آمریکا نکنند و هزینه نپردازند.

کنعانی با اشاره به ادعا جدید درباره توقیف کشتی ماهیگیری ایرانی در مسیر دریایی یمن برای ارسال سلاح افزود: این ادعا را از منابع خبری شنیدیم. ادعا بی پایه و اساس که برای بهره برداری سیاسی مطرح می شود. همین رفتار مسبب فجیع ترین اتفاق در یمن شده است. سیاست ما درباره یمن مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و عربستان و اقدامات شبکه ایران اینترنشنال گفت: بهبود مناسبات ایران و عربستان را هم در راستای منافع دوجانبه و هم منافع منطقه می دانیم. موضع ایران در این ارتباط کاملا روشن است. گفتگو و مذاکره سیاسی برای حل و فصل اختلافات می تواند زمینه ساز از سرگیری روابط دو کشور در چارچوب منافع مشترک و منطقه ای شود. در همین چارچوب عمل کردیم و پنج دور مذاکره کردیم. باید ببینیم در طرف مقابل گام عملی چه خواهد بود. دولت عراق تلاش های سازنده ای انجام داده است و اعلام کردند برای تکمیل این روند در چارچوب تلاش های خود آمادگی دارند و ایران از این نقش و روند استقبال می کند

وی افزود: موضع ایران در قبال آن رسانه کاملا روشن است نقش این رسانه به عنوان رسانه تروریستی در دامن زدن به بی ثباتی و اغتشاشات داخلی کامل روشن است و اقدام ایران کاملا حقوقی و قانونی است و اقداماتی صورت گرفته و جزییات آن در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد و مجموعه ظرفیت های ایران برای برخوردهای حقوقی و قانونی با این شبکه و کشور میزبان آن و هم با حامی و حامیان مالی آن حتما انجام خواهد شد.

کنعانی با اشاره به تحولات داخلی و‌ تاثیر ان بر سیاست خارجی خاطرنشان کرد: این اتفاق داخلی است اما برخی طرف های خارجی سو استفاده سیاسی کردند. استفاده سیاسی مردود و محکوم هست تعدادی از کشورها برای اهداف خود پیگیری سیاسی کردند و ما واکنش نشان دادیم. ایران با هوشیاری درباره اقدامات دولتهای مشخص واکنش نشان داده است. گفتگوهای امنیتی و همکاری های ما و تبادل هیات های نظامی ما دال بر این هست که ایران خارج از فشارها در چارچوب دو جانبه مناسب دیپلماتیک خود را پیگیری می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برنامه همکاری جامع ایران و چین بیان کرد: رابطه ایران و چین کاملا رو به رشد و نمونه خوبی از همکاری های موفق دو کشور در یک رابطه دوجانبه است. تحریم های غیر قانونی واقعیتی است که امکان همکاری های متعارف و به ویژه علنی با برخی از کشورها را با محدودیت و مشکل مواجه می کند، اما روابط ایران و جمهوری خلق چین خوشبختانه در حوزه های مختلف برقرار است و رایزنی های مستمری هم برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد. آمار و ارقامی که از حجم مبادلات و همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور منتشر می شود، دلیل روشنی بر موفق و رو به پیشرفت بودن همکاری های دو کشور است. اقتضائات فعالیت در شرایط جاری، به خصوص در شرایط تحریم های آمریکا مانع از علنی کردن بسیاری از همکاری های دوجانبه ایران با برخی کشورها می شود. روند اجرای توافقات دوجانبه ایران و چین، هم در چارچوب برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله و هم سایر توافقات دوجانبه، روندی رو به جلو است و این روند مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور رو به پیشرفت خواهد بود.

وی در خصوص تداوم جدی مناسبات دیپلماتیک ایران با سایر کشورها علی رغم تلاش های سیاسی برخی طرف های خارجی اظهار کرد: ما معتقدیم آنچه در دو ماه گذشته در کشور ما رخ داده، موضوعی داخلی است. از نظر ما استفاده از تحولات داخلی کشورها برای پیگیری منافع سیاسی امری مردود، غیر قابل قبول و محکوم است. متاسفانه تعدادی کشور مشخص، در این زمینه اقدامات غیر قانونی و مداخله جویانه انجام دادند و  طبیعتاً ج.ا.ایران واکنش لازم را در حوزه دیپلماتیک و سایر زمینه ها نشان داده است. در پرتو هوشمندی دولت و دستگاه دیپلماسی، مناسبات ما با کشورهای مختلف دنیا در حال پیگیری است؛ سفرهای دیپلماتیک، تماس های تلفنی در سطوح مختلف، سفرهای دوجانبه هیات های عالی رتبه، میزبانی نشست های گسترده اقتصادی، فعالیت های فرهنگی، گفتگوهای امنیتی مقامات ایرانی با سایرکشورها و تبادل هیات های نظامی با دیگر کشورها دال بر این است که ج.ا.ایران خارج از فشارهایی که از سوی برخی طرف های مشخص بر ما وارد شده، و در چارچوب های دوجانبه و بین المللی، مناسبات دیپلماتیک و روابط خارجی خود را با جدیت و اهتمام پیگیری می کند.

وی درباره تلاش ها برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت: هر گونه سوء استفاده از تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیر قابل قبول است. ایران به عنوان عضو سازمان ملل متحد، در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی، با  کسب ۴۳ رای از ۵۴ رای و بیشترین رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک، عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. این اقدام آمریکا قبل از آن که اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، اقدامی علیه رای آزادانه کشورها در تشکل ها و ساختارهای بین المللی است. این اقدام اگر محقق شود، هم سلب عضویت قانونی جمهوری اسلامی ایران در این تشکل است، هم سلب حق رای آزادانه و مستقل کشورهای عضو یک مجموعه است و هم به کارآمدی یک سازوکار بین المللی در ارتباط با حقوق بشر خدشه اساسی وارد می کند. جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت های سیاسی و دیپلماتیک خود در حال استفاده است که از یک رویکرد غیر قانونی و سیاسی منفعت طلبانه جلوگیری کند و در این ارتباط به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به روند عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی منشاء بی ثباتی در منطقه است. حضور رژیم صهیونیستی در منطقه برای هیچ طرفی امنیت ساز نیست. مصالحه و سازش با رژیم صهیونیستی کمکی به احقاق حقوق ملت فلسطین نمی‌کند. فلسطینی ها و ملت مظلوم فلسطین به درستی معتقد هستند که روند عادی سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی خیانت به آرمان ملت فلسطین است.  موضع ملت‌های منطقه نیز روشن است. هم مردم بحرین در این روزها، همزمان با سفر مقام رژیم صهیونیستی به این کشور، دیدگاه مخالفشان در رابطه با عادی سازی روابط با رژیم تروریستی صهیونیستی را علناً اعلام کردند و هم در صحنه بزرگ تر، در جمع تماشاگران میادین بزرگ ورزشی چون جام جهانی قطر، صحنه آشکاری از ضدیت و تنفر ملت‌های منطقه و جهان با رژیم صهیونیستی را شاهد بودیم. این مهم نشان دهنده آن است که عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای منطقه به معنای پذیرش این رژیم  از سوی ملت های منطقه نیست.

ت ت
کدخبر: 125243 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها