توسط دادگستری ترکیه صورت گرفت؛

دستور بازداشت ۱۰ دریادار بازنشسته صادر شد+جزییات

دادگستری ترکیه به دلیل نامه سرگشاده صدها افسر سابق در انتقاد از پروژه کانال آبی جدید استانبول که مورد حمایت «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری این کشور قرار دارد، دستور بازداشت ۱۰ دریادار بازنشسته را صادر کرد.

دستور بازداشت ۱۰ دریادار بازنشسته صادر شد+جزییات
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، دادستانی آنکارا اعلام کرد که که ۱۰ دریادار بازنشسته تا زمان تکمیل تحقیقات در بازداشت خواهند بود. چهار افسر سابق دیگر ارتش ترکیه نیز به دلیل سن بالای آنها دستگیر نشدند، اما از آنها خواسته شد تا در سه روز آینده به مراکز پلیس مراجعه کنند.

پروژه کانال آبی استانبول که باعث تقویت موقعیت ترکیه در آبراه‌ها می‌شود ، «دریای مرمره» را با «دریای سیاه» در ضلع اروپایی استانبول متصل می‌کند. دولت ترکیه قصد دارد، این کانال را برای کاهش حرکت کشتی‌ها در تنگه «بسفر» و با حذف یک ساختمان در مسیر ایجاد کند.

دریایی مرمره در داخل خاک ترکیه توسط دو تنگه بسفر و «داردانل» به دریای سیاه و دریای مدیترانه متصل می‌شود.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اقدام دریاداران بازنشسته نیروی دریایی این کشور در صدور بیانیه انتقاد آمیز از پروژه کانال آبی استانبول را «روشی به سبک کودتا» دانست.

وزیر خارجه ترکیه این بیانیه را برابر با یک نوع «یادداشت نظامی» خواند و گفت: این روش یادآور وقوع کودتایی است که در گذشته (۲۰۱۶) انجام شده بود.  

چاووش‌اوغلو افزود: کانال آبی استانبول که ترکیه قصد افتتاح آن را دارد، روی توافق «مونترو» (در مورد حرکت کشتی‌ها از طریق تنگه‌های ترکیه) تأثیری ندارد و این توافق‌نامه نیز تاثیری روی پروژه کانال ندارد.

وی تصریح کرد: منظور امضا کنندگان این بیانیه توافق «مونترو» نیست، بلکه هدف قرار دادن اردوغان و دولت وی و حزب «عدالت و توسعه» و «حزب جنبش ملی» است.

قرارداد مونترو یکی از مهم‌ترین اسناد در حقوق بین‌الملل است که رژیم حقوقی عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل را در قلمرو ترکیه تنظیم می‌کند و به موجب آن عبور کشتی‌های تجاری و جنگی از این تنگه‌ها بدون توقف در ‎۲۹ ماده و چهار تبصره تنظیم شده است.

هدف اصلی از انعقاد این قرارداد که در بیستم جولای ‎۱۹۳۶ میلادی ( ۱۳۱۵ ) در شهر مونتروی سوئیس به امضا رسید، تنظیم حقوق و مقررات آن دسته از کشتی‌های تجاری و جنگی است که دارای ساحلی در دریای سیاه نبوده ولی قصد ورود به این دریا را دارند .

قرارداد مونترو، برای عبور کشتی‌ها در زمان صلح و جنگ و در زمان‌هایی که تهدید جنگی در نزدیکی حس می‌شود، تنظیم شده است .

این قرارداد محدودیت‌های جدی هم از نظر وزن و هم از نظر تعداد رزمناوها و مدت زمان حضور آنها در عبور از تنگه‌ها و حضور در دریای سیاه اعمال می‌کند.

کشورهایی که دارای ساحل در دریای سیاه هستند، برای عبور دادن رزمناوهای خود از این دو تنگه باید از طرق دیپلماتیک ۸ روز قبل و کشورهایی که دارای ساحل در دریای سیاه نیستند، باید ‎ ۱۵روز قبل موضوع را به اطلاع ترکیه برسانند به استثنای مواردی که در قرارداد لحاظ شده، وزن کشتی‌های خارجی که قصد عبور از تنگه را دارند، نباید بیش از ‎ ۱۵هزار تن باشد .

در این قرارداد همچنین آمده است که زیردریایی‌ها نیز باید در روز و بدون غوطه‌ور شدن در آب از تنگه‌ها عبور کنند.

ت ت
کدخبر: 12435 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها