سخنگوی وزارت امور خارجه:

آذربایجان صبر ایران را به ضعف تفسیر نکند/ این «مسیحی» که در کنار مکرون قرار گرفته شفا نمی‌دهد کور هم می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سیاست های اخیر رییس‌جمهور فرانسه در مورد تحولات داخلی ایران و دیدار وی با برخی از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: این مسیحی که رییس‌جمهور مورد اشاره در کنار آن قرار گرفته است، کور می‌کند و شفا نمی‌دهد.

آذربایجان صبر ایران را به ضعف تفسیر نکند/ این «مسیحی» که در کنار مکرون قرار گرفته شفا نمی‌دهد کور هم می‌کند
بیشتر بخوانید:

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز دوشنبه ( 23 آبان ماه)  در نشست خبری خود گفت: هفته پر کاری داشتیم. امیدواریم تیم ملی ایران با اقتدار وارد قطر شود و نتایج خوبی را کسب و دل مردم را شاد کند. تیم ملی ما یعنی پرچم ما در قطر. جوانان ایران در زمین مستطیل سبز در قطر هستند.

او افزود: انشااله قلوب مرم شاد شود. سفارت ایران با تمام قوا در میدان است و کمیته ای هم در این باره تشکیل شده است. جمعی از ایرانیان در مسابقات به عنوان بیننده حاضر می‌شوند کمیته‌ای در سفارت ایران به عنوان خدمات کنسولی مستقر است و شماره تماس اعلام شده است که هموطنان می توانند استفاده کنند.

کنعانی ادامه داد: رفتار کشورها و حتی گفتار کشورها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد و پایش دستگاه دیپلماسی است. مداخلاتی که منجر به خسارت به ایران شود و اتباع کشورهایی که در ایران مرتکب جرایم شدند و بازداشت شدند در ارتباط با انها اقدام قضایی شده و دستگاه دیپلماسی در گفتگو با این کشورها، اقدامات لازم را انجام می دهد. ما در چارچوب دیدارهای دیپلماتیک این موارد را مطرح کردیم. 

او در ادامه تصریح کرد: در ارتباط با سفارتخانه های مقیم که اقدام ساختارشکنانه داشتند اقدام کردیم. تعدادی از سفرا احضار شدند و شواهد، قرائن  و اسناد لازم به سفرا و نمایندگی ها ارایه شده و‌ درخواست پیگیری شده است. در تعدادی از ملاقات ها درباره تعدادی از شهروندان خارجی که اقدام مجرمانه کردند شواهد و مدارک به سفرا و نمایندگی های انها ارایه شده است. 

کنعانی با اشاره به حمله توپخانه ای ایران به اربیل اظهار کرد: این خبر امروز منتشر شده و نمی توانم جزییات را اعلام کنم. بارها گفتیم ما نسبت به تهدید امنیت خود و تهدیداتی که از طرف اقلیم کردستان انجام می شود و گروه های تجزیه طلب، سکوت نمی کنیم. اطلاع دقیق تر توسط دستگاه ها اعلام می شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ایران و سازمان انرژی اتمی با مقامات آژانس ادامه دارد. تایید می کنم هیاتی از ایران هفته گذشته به وین رفت. ایران به تلاش های سازنده خود در ارتباط با اژانس به منظور حل و فصل ابهامات ادامه می دهد. هیاتی از اژانس به ایران سفر می کند. بخشی از مسایل مرتبط با اژانس به مذاکرات رفع تحریم ها ارتباط دارد. برخی تلاش دارند بر روند مذاکرات فنی تاثیر گذاشته و‌ مخدوش کنند که سازنده نیست. به رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس شاهد اقدام عجولانه این کشورها و سیاسی کاری از سوی انها هستیم که جای تعجب دارد. ما با رویکرد سیاسی از سوی ۴ کشور مواجه هستیم. اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام کمکی به حل و فصل مشکلات نمی کند و در روند مذاکرات فنی اختلال ایجاد می کند. ما طرف های اروپایی را به رفتار توام با دیپلماسی دعوت می کنیم. 

کنعانی با اشاره به ادعای حمله ایران به عربستان یادآور شد: ما ادعاهایی رسانه ای که با اهداف سیاسی و ایران هراسی صورت می گیرد رد می کنیم. امنیت کشورهای منطقه ای، امنیت ما هست. ایران بدنبال ایجاد تنش در منطقه نیست. قطع میانجیگری دولت عراق را در مذاکرات میان ایران و عربستان تایید نمی کنم.

کنعانی با اشاره به سخنان خصمانه باکو و اظهارات الهام علی اف بیان کرد: ما در این ارتباط مطلع هستیم و واکنش رسمی نشان دادیم. سفیر اذربایجان احضار و شدیدا این موضوع را محکوم کردیم. سیاست اصولی ایران گسترش روابط با همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قایده مستثنی نیست. از سکوت ما برداشت اشتباه نکنند. این سکوت و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست بلکه برامده از رفتار مسئولانه کشور بزرگ و احساس مسئولیت نسبت به همسایگان هست. ما دچار رفتارهای احساسی نمی شویم، کسی صبر ما را به ضعف تفسیر نکند. تاریخ ما شفاف هست و قابل تحریف نیست. تاریخ را درست بخوانیم و قرایت کنیم. سیاست ما مبتنی بر حسن همسایگی است. مواضع خود را مدیریت می کنیم. اظهارات رسانه ای برای دو کشور مرزی کمک کننده نیست. می توانیم در چارچوب دیپلماتیک گفتگو کنیم. دست هایی در خارج از منطقه برای تخریب روابط ایران و برخی همسایگان، تلاش می کنند. ما بر سیاست حسن همسایگی تاکید داریم این کشور هم بر عدم دخالت داخلی در امور ایران اقدام کند.

کنعانی با اشاره به اظهارات ضد ایرانی مقامات آلمانی و اروپایی گفت: تحریم ایران برای کشورهای اروپایی هزینه خواهد داشت. ایران توانایی اقتصادی عظیمی دارد. ایران شریک سازنده برای طرف های منطقه ای و فرامنطقه ای است. رویکرد این کشورها که از ابزار غیر دیپلماتیک استفاده می کنند کمکی به این کشورها در منطقه و مردم انها نخواهد کرد. اگر تحریم کنند ایران واکنش مقتضی نشان می دهد. اعضای پارلمان المان به گذشته خود نگاه کنند. کشوری که سابقه تاریک نقض حقوق بشر دارد در جایگاهی نیست که در موضوعات حقوق بشری ما را تحریم کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافق برجام اظهار کرد: ایران برای پیش برد روند گفتگوها و جمع بندی توافق برجام، ابتکارات جدید و سازنده ای اعلام کرده است. تبادل پیام ادامه دارد و از ظرفیت موجود به مسیر و میز مذاکرات ادامه می دهیم. مسیر باز هست گفتگویی میان امیرعبداللهیان و‌ بورل انجام شد که ناظر بر همین گفتگوهاست. 

او تاکید کرد: رابطه ایران و لبنان دوستانه و برای کمک به مردم لبنان هست. تحریم سوخت در شرایطی که به سمت سرما می رویم و لبنان نیاز به سوخت دارد تحریم دولت لبنان نه، بلکه تحریم ملت لبنان هست. رژیم امریکا از ابزار تحریم به صورت غیرقانونی استفاده می کند.

این دیپلمات با اشاره به اظهارات مکرون درباره برجام و دیدار با افراد معاند گفت: ایران مسیر مذاکرات را مرتبط با هیچ تحولی نمی داند. کشورهایی که مذاکرات را بر تحولات داخلی گره زدند بر اسب بازنده شرط بستند. تجربه غلط گذشته را تکرار نکنند. این مسیحی که در کنار مکرون هست کور می کند و شفا نمی دهد. در کنار ملت ایران قرار بگیرند و توجه کنند و‌ به منافع بلندمدت دقت کنند. این کشورها به روند مذاکرات اهتمام جدی نشان دهند. حمایت از اغتشاشگران برای این کشورها مسئولیت بین المللی دارد. فرانسه، المان و انگلیس در کنار امریکا مسئول برجام هستند اگر به تعهدات خود عمل می کردند برجام این چنین نمی شد. 

کنعانی با اشاره به اقدام المان و ایسلند درباره تشکیل جلسه ویژه درباره ایران گفت: استفاده سیاسی از حقوق بشر را رد می کنیم. برخی کشورها با ادعای حقوق بشر از فشار سیاسی استفاده می کنند. رابطه ایران و آلمان طولانی است. به مقامات آلمان که اقدامات تندی را علیه ایران رقم می زنند تذکر می دهیم که منافع بلندمدت را قربانی منافع سیاسی نکنند. صدور قطعنامه حقوق بشر علیه ایران را رد و از طریق دیپلماتیک پیگیر هستیم. گفتگو را با اعضای شورای حقوق بشر ادامه می دهیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر غریب آبادی به نیویورک گفت: باتوجه به اهمیت مسایل مطروحه در کمیته سوم مجمع عمومی همه ساله هیاتی از ایران به نیویورک سفر می کند تا از این تریبون برای بیان مواضع و دیدگاه های ایران استفاده کند. این سفر هم‌ در همین راستا صورت گرفت. 

کنعانی با اشاره به اظهارات رعنا رحیم پور و درخواست ورود شهروندان به ایران گفت: شهروندان ایرانی برای ورود به کشور محدودیت ندارند و هر فردی که علاقمند به سفر به ایران باشد زمینه فراهم هست.  البته اگر جرمی مرتکب شده باشند باید پاسخگو باشند.

کنعانی با اشاره به تهدیدات نتانیاهو تاکید کرد: تهدید و اقدامات ثبات زدا از ماهیت رژیم اسراییل هست. ایران در ارتباط با اسراییل موضوع جدیدی نمی بیند که پاسخ بدهد. 

کنعانی افزود: از من چند بار پرسیدند موضع ایران درباره توافق ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اسراییل چه هست باید بگویم، نگاه ما نسبت به اسراییل روشن هست. اسراییل اشغالگر هست. حقی برای اسراییل در منطقه قایل نیستیم اما از احقاق حقوق ملت لبنان استقبال می کنیم. اسراییل فقط زبان مقاومت می فهمد. مقاومت ملت بزرگ لبنان بود که در سال ۲۰۰۰ از اشغال خارج و حاکمیت لبنان، حفظ شد. ما به دولت و ملت لبنان در راستای ایستادگی انها تبریک می گوییم و از این توافق استقبال می کنیم.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در ارتباط با برگزاری دور جدید گفت‌وگوها میان آذربایجان و ارمنستان نیز گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگوهای دیپلماتیک و پیشبرد راهکارهای سیاسی بین آذربایجان و ارمنستان برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند و این موضوع برای ایران در اولویت قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رای ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص فلسطین نیز گفت: ما  در بحث فلسطین جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و در ارتباط با حمایت قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی ازجمله سازمان ملل استفاده کرده ایم .

وی تصریح کرد: ایران هزینه‌های سنگین حمایت از فلسطین در طول سالیان متمادی پرداخت کرده چون معتقد است مسئله فلسطین مسئله جهانی و مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

ت ت
کدخبر: 121259 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها