خیز جمهوری‌خواهان برای حمله به کنگره

"میچ مک کانل " رهبر جمهوریخواهان مجلس سنایک سال پس از شورش مرگبار در کنگره آمریکا که توسط حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انجام شد، همکاران دموکرات خود را به تلاش برای سوء استفاده از این سالگرد متهم کرد.

خیز جمهوری‌خواهان برای حمله به کنگره
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، میچ مک کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا و یکی از جمهوری خواهان ایالت کنتاکی، در بیانیه ای گفت که ۶ ژانویه ۲۰۲۱  روز سیاهی برای کنگره و آمریکا بود و از پلیس کنگره  برای خدمت شجاعانه به قانون اساسی آمریکا قدر دانی کرد.

مک کانل افزود: تلاش برخی دموکرات ها برای سوء استفاده از این سالگرد برای پیشبرد اهداف سیاسی حزبی که مدت ها قبل از این رویداد بود، خیره کننده است.

 وی ادامه داد برخی از دموکرات های سنا از اقدام اوباش برای نقض هنجارها، قوانین و نهادهای آمریکا به عنوان توجیهی برای نقض  هنجارها، قوانین و نهادهای ما استفاده می کنند  و این امر  بسیار شگفت انگیز است.

مک کانل  که در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس سنا را برعهده داشت، جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را به عنوان رئیس جمهوری این کشور به رسمیت شناخت.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مک کانل در سخنانی در آن زمان در صحن مجلس سنای آمریکا با پذیرش ریاست جمهوری بایدن اعلام کرد: امروز، می خواهم به جو بایدن رئیس جمهوری منتخب تبریک بگویم.

وی همچنین با تبریک به کامالا هریس به عنوان معاون ریاست جمهوری آمریکا، افزود: ورای تفاوت های ما، تمام آمریکایی ها می توانند افتخار کنند که برای اولین بار یک زن به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب شده است.

این سناتور جمهوریخواه بدون اشاره مستقیم به ادعاهای مداوم ترامپ در خصوص صورت گرفتن تقلب در انتخابات از خدمات چهار ساله وی در سمت رئیس جمهوری آمریکا تقدیر کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نخستین سالگرد حوادث ششم ژانویه و حمله به ساختمان کنگره، بشدت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق را به دلیل نقش وی در این حوادث مورد سرزنش قرار داد و گفت: ترامپ تنها یک رئیس جمهور سابق نیست، او یک رئیس جمهور شکست خورده است که از پذیرش خواست مردم آمریکا خودداری کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی در کنگره این کشور افزود: برای اولین بار در تاریخ آمریکا، یک رئیس‌جمهوری نه تنها در انتخابات شکست خورد، بلکه سعی کرد از انتقال مسالمت آمیز قدرت جلوگیری کند و همزمان با آن یک گروه خشن وارد ساختمان کنگره شد، اما آنها شکست خوردند.

بایدن که سخنانش از شبکه های تلویزیونی آمریکا بطور مستقیم پخش می شد، اضافه کرد: در این روز باید اطمینان حاصل کنیم که دیگر هیچ وقت چنین حمله ای رخ ندهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا به مناسبت سالگرد حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه گفت: بایدن امروز از نام من برای تجزیه و تفرقه بیشتر در آمریکا استفاده کرد.

رئیس جمهوری سابق تندروی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در واکنش به این سخنان بایدن گفت: بایدن که با سیاست های دیوانه بار مرزهای باز، انتخابات فاسد، سیاست های فاجعه بار انرژی، دستورات غیر قانونی و تعطیلی مدارس درحال نابود کردن ملت آمریکا است، امروز از نام من برای تجریه و ایجاد تفرقه بیشتر در آمریکا استفاده کرد.

ترامپ ادامه داد اینها یک تئاتر سیاسی برای انحراف اذهان از شکست بایدن است. بایدن برای منحرف کردن مردم از شکستها و ناکامی هایش سخت تقلا می کند. او به هر چیزی دست بزند خراب می شود. اینها همه از نتایج انتخاباتی است که در آن تقلب شده است.

وی با تکرار ادعاهای خود در مورد انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا گفت: چرا کمیته غیر منتخب مجلس در خصوص انتخابات ۲۰۲۰ که در ان تقلب شده، تحقیق نمی کند؟ این به این دلیل است که آنها توجهی برای آنچه اتفاق افتاد ندارند. آنها (با تقلب در انتخابات) پیروز شدند و این امر درحال تخریب کشور است.

همزمان با برگزاری آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در صحن کنگره آمریکا با حضور «مایک پنس» معاون وقت رئیس جمهوری و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) که همه جهان نظاره گر آن بود، گروهی از نژادپرستان پس از سخنرانی ترامپ مبنی براینکه درانتخابات تقلب صورت گرفته، به ساختمان کنگره یورش برده و برای ساعاتی آن را به تصرف خود در آوردند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این اقدام را حمله  به مردمسالاری در آمریکا خوانده  و حتی آن را بدترین واقعه تروریستی پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱  در خاک آمریکا دانستند.

ترامپ در پی این رخداد برای دومین بار و البته پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش، به اتهام تحریک مهاجمان استیضاح و همچون بار نخست، تبرئه شد.

مریک گارلند دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا پیش از نخستین سالگرد حمله به کنگره اعلام کرد: دادستان ها همچنان متعهد به پاسخگو کردن همه عاملان ششم ژانویه طبق قانون و در هر سطحی هستند.

ت ت
کدخبر: 58966 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها