این افراد فوری ایران را ترک کنند

وزارت خارجه هلند علاوه بر این، وضعیت سراسر ایران برای سفر را «قرمز» اعلام کرد و به تمامی اتباعش توصیه کرده از سفر به ایران خودداری کنند.

این افراد فوری ایران را ترک کنند
بیشتر بخوانید:

به گزارش مُنیبان، دولت هلند امروز جمعه (۷ اکتبر/ ۱۵مهرماه) از همه اتباع خود خواسته از ایران خارج شوند.

وزارت خارجه هلند علاوه بر این، وضعیت سراسر ایران برای سفر را «قرمز» اعلام کرد و به تمامی اتباعش توصیه کرده از سفر به ایران خودداری کنند.

با آنکه اغتشاشات در ایران به پایان رسیده هلند دلیل این تصمیم را «اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی» ذکر کرده است. 

ساعاتی بعد از صدور این بیانیه از سوی هلند، فرانسه نیز از شهروندانش خواست هر چه سریعتر خاک ایران را ترک کنند. فرانسه مدعی شد شهروندان این کشور در معرض بازداشت‌های خودسرانه قرار دارند.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد: «هر فرانسوی که در حال بازدید از ایران است، از جمله شهروندان دو تابعیتی در معرض دستگیری، بازداشت خودسرانه و دادگاه غیرمنصفانه قرار دارد.»

این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران اقدام به انتشار فیلمی از اعترافات دو جاسوس دستگیر شده فرانسوی که برای ایجاد آشوب در کشور تلاش می‌کردند کرده است.

وزارت اطلاعات ۲۱ اردیبهشت ماه با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت دو فرد اروپایی سازمان دهنده آشوب و بی نظمی خبر داده بود.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده بود که دو فرد اروپایی که با هدف سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و اقشار کشور و تغییر جهت مطالبات عادی به آشوب، بی‌نظمی اجتماعی و بی‌ثبات سازی جامعه وارد کشور شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و بازداشت شده‌اند.

طبق اعلام وزارت اطلاعات، دو عنصر اصلی، از اتباع یک کشور اروپایی و سازماندهی شده توسط سرویس‌های جاسوسی، از متخصصین حرفه‌ای در زمینه‌ی ایجاد شورش و بی‌ثباتی هستند که سال‌ها در چندین کشور هدف، تجربه اجرای چنین سناریو‌هایی را به مأمورین محلی خود آموزش داده بودند.

تصمیم هلند و فرانسه را می‌توان بخشی از تلاش‌های جهان غرب برای دامن زدن به آشوب‌ها و اغتشاشات در ایران دانست. تحلیلگران می‌گویند شرایط فعلی ایران موجب شده که کشورهای غربی به دنبال ایجاد اغتشاش در ایران باشند.

به گفته تحلیلگران، یکی از دلایل چنین تلاش‌هایی از سوی غرب را می‌توان به روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران نسبت داد. دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی،  با پیشبرد توامان توسعه روابط با همسایگان و سیاست نگاه به شرق فرصت‌هایی را پیش روی ایران ایجاد کرد که پیش‌تر مغفول مانده بودند.

عامل دیگر، به گفته برخی کارشناسان، نشانه‌هایی است که از احتمال تغییر نظم بین‌المللی به ویژه بعد از جنگ اوکراین وجود دارد. پس از شکست «آدولف هیتلر» و پایان دومین جنگ بین‌الملل، نظمی با محوریت ایالات متحده آمریکا در جهان شکل گرفت و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به‌شدت تثبیت شد. قواعد آمره در این نظم بین‌المللی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری حاکم بر آمریکای شمالی و اروپای غربی بود. اما آنچه پنجم اسفند ماه 1400 رخ داد، پیش از آنکه تاسیسات نظامی اوکراین را هدف گرفته باشد چنین نظمی را هدف گرفته بود. در خشت خام شلیک موشک‌های کالیبر و غرش جنگنده‌های سوخو، شاید می‌شد تغییراتی را در نظم بین‌المللی مشاهده کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌های وین از جمله دیگر عواملی دانسته می‌شود که موجب می‌شود کشورهای غربی علاقه‌مند باشند ایران را وارد فاز آشوب کنند. این مذاکرات در شرایطی متوقف شده که ایران دست برتر را در آن گفت‌وگوها در دست دارد.

 مطابق این تحلیل، واشنگتن در شرایطی که در برابر دست برتر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌های وین چاره‌ای پیش رو نمی‌بینند قصد دارند از طریق تحریک افکار عمومی و دعوت به آشوب در ایران یک اهرم فشار برای خودشان دست و پا کنند./ فارس

ت ت
کدخبر: 113689 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها