دامیننس تتر چیست?

دامیننس تتر چیست؟ چرا بررسی دامیینس‌ تتر مهم است؟ در ادامه ضمن بررسی تتر، دامیننس تتر و تحلیل بازار از طریق دامیننس تتر و مقایسه آن با دامیننس بیت کوین، به دو سوال اساسی که مطرح شده پاسخ کاملی خواهیم داد.

دامیننس تتر چیست?
بیشتر بخوانید:

تتر (Tether)، بزرگترین استیبل کوین دنیای ارزهای دیجیتال به دلیل مزیت‌ها و ویژگی‌های خاصش زیربنای مالی دنیای ارزهای دیجیتال است، تتر به دلیل پیوند نزدیک با ارزهای سنتی فیات و پشتوانه ۱: ۱ با دلار آمریکا، شفافیت، امنیت بالا، همچنین ثبات قیمت، معاملات را سهولت بخشیده و بعنوان اصلی‌ترین ابزار معادله در این بازار عمل می‌کند، بنابراین بررسی شاخصهای مرتبط با تتر یکی از اصلی‌ترین روش تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال است.

تتر (USDT) چیست؟

تتر، یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین است که توکن‌های در گردش آن با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. توکن‌های بومی شبکه تتر، توسط صرافی ارز دیجیتال بیت‌فاینکس (BitFinex) توسعه یافته‌اند، و تحت نماد USDT معامله می‌شوند. هم اکنون تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ بازار با ارز بازار ۸۳ میلیارد دلار است.

 هدف اصلی تتر، ثابت نگه داشتن ارزش گذاری ارزهای دیجیتال است، برخلاف نوسانات گسترده مشاهده شده در قیمت سایر ارزهای رمزپایه محبوب مانند بیت کوین و اتریوم. که سرمایه‌گذاری در آنها سود سوداگرانه‌ای به دنبال دارد، تتر به‌عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش است.

تتر به طور خاص به دسته استیبل کوین‌های دارای وثیقه فیات تعلق دارد، و برخلاف استیبل کوین‌هایی که با وثیقه ارز‌های دیجیتال پشتیبانی می‌شوند و یا استیبل کوین‌های بدون وثیقه با یک یک ارز فیات مانند دلار آمریکا، یورو یا ین، پشتیبانی می‌شود.

تتر به طور خاص برای ایجاد پل لازم بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال و ارائه ثبات، شفافیت و حداقل هزینه تراکنش به کاربران طراحی شده است.

خرید تتر

با توجه به اینکه خرید تتر برای کاربران ایرانی از صرافی‌های خارجی معمولا با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است، خوشبختانه بستر خرید و فروش آن توسط صرافی‌های معتبر ایرانی فراهم شده است، و می‌توان براحتی پس انتخاب صرافی معتبر، تکمیل احراز هویت و ثبت نام، همانند ثبت نام بیت کوین، عمل کرد که در واقع خرید تتر نیز آخرین مرحله قبل از خرید کامل بیت کوین یا هر آلت کوین دیگر است، هرچند اکثر صرافی‌ها زمینه خرید و فروش ریالی را فراهم کرده اند، با این حال تتر همچان کاربرد‌ها و مصارف مهمی مانند نقل و انتقالات و همچنین حفظ امن و مناسب موقعیت نقدی، برای کاربران دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط CryptoCompare، ارائه‌دهنده داده‌های بازار ارزهای دیجیتال، در فوریه ۲۰۲۱، ۵۷ درصد از کل معاملات بیت کوین با تتر انجام شد ه است. و تتر منبع اصلی نقدینگی برای بازار ارزهای دیجیتال است.

1ff02a7f-eb8f-4b2f-b7c3-92a2e2129cb2

دامیننس تتر (Tether Dominance) چیست؟

معنای لغوی دامیننس (Dominance) در زبان فارسی، تسلط، سلطه و غلبه می‌باشد که تسلط مناسب‌ترین معنی برای مفهوم دامیننس است، در تعریف کلی دامیننس یک دارایی نسبت تسلط این دارایی به کل بازار می‌باشد.

دامیننس تتر را نیز می‌توان نسبت ارزش بازار (marketcap) تتر به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال (total market cap) تعبیر کرد. دامیننس تتر به دلیل مزایای و ویژگی‌های خاص آن که اشاره شد و همچنین عمومی بودن تراکنش‌های تتر یکی از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین ابزارهای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال است.

دامیننس تتر و تحلیل بازار

با توجه به نقش واسطه‌ای تتر در معاملات بازار ارزهای دیجیتال، و به دلیل نوسانات متعدد در حجم و نقدینگی حاصل از خرید تتر فروش تتر در بازار، دامیننس آن هر لحضه در حال تغییر است.

عمومی‌ترین تحلیل از افزایش دامیننس تتر اینست که، نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل فروش سرمایه گذاران افزایش یافته است؛ بنابراین قیمت دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین و آلت کوین‌ها به دلیل تقاضای کم در چنین دوره‌هایی کاهش می‌یابد.

برعکس زمانی که سرمایه گذاران و معامله گران، شروع به خرج کردن تتر‌های خود می‌کنند، دامیننس تتر کاهش می‌یابد، و به معنای اینست که تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال به سرعت بالا می‌رود، به عبارت دیگر، چون استیبل کوین‌های کاربران معمولا برای خرید ارزهای دیجیتال هزینه می‌شود، پس کاهش ارزش بازار تتر نسبت به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به معنای جابجایی ارزش از تتر به ارزهای دیجیتال است.

همچنین می‌توان؛ نتیجه گرفت، اگر دامیننس تتر افزایش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد، اما اگر دامیننس آن کاهش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد. دامیننس تتر در تردیینگ ویو با علامت اختصاری USDT.D مشخص شده و به راحتی می‌توان به نمودار آنلاین آن جهت تحلیل بازار از طریق دامیینس تتر دسترسی پیدا کرد.

59bab11a-65cc-4d0a-b558-33e2ad8df9bb

دامیننس تتر در مقابل دامیننس بیت کوین

علی رغم، افزایش روز افزون استفاده از دامیننس تتر در تحلیل بازار، همچنان به ندرت با تسلط تتر در بازار ارزهای دیجیتال مواجه هستیم، زیرا تمام توجهات معطوف به بیت‌کوین است. با توجه به نقش تثبیت‌کننده‌ای که تتر، در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند، دامیننس آن می‌تواند بینش منحصر بفردی از وضعیت بازار، به‌ویژه در زمان معکوس شدن روندها، ارائه دهد.

دامیننس بیت کوین اطلاعاتی را درباره ترجیهات سرمایه گذاران نشان می‌دهد، یا به عبارت دیگران بیانگر اینست که سرمایه گذاران از بین هزاران آلکتوین و بیت کوین به کدامیک تعلق خاطر بیشتری دارند. اما اطلاعات دامیننس تتر در واقع نبض بازار را نشان می‌دهد. همانطور که انتظار می‌رود، مردم ارزهای دیجیتال خود مانند بیت کوین و آلتکوین را در زمانی که اعتماد به بازار پایین است یا احسات معامله گران به بازار منفی است به تتر تبدیل می‌کنند، از طرفی زمان که بازار از خوش‌بینی مناسب در احساسات برخوردار است و مردم به صعود بازار اعتقاد دارند، خرید ارزهای دیجیتال افزایش یافته و چون این خرید معمولا با استیبل کوین‌ها انجام می‌شود، دامیننس تتر کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم، تتر بعنوان بزرگترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال زیربنا و بستر معاملات ارزهای دیجیتال است، بنا براین تغییرات در حجم تتر و ارزش بازار آن حاوی اطلاعات مهمی از وضعیت بازار و روند آنست، به گونه ای که در عمومی‌ترین بینش حاصل از دامیننس تتر، کاهش دامیننس آن نشان دهنده افزایش معاملات سایر آلت کوین‌ها و بیت کوین است و همچنین افزایش ارزش بازار و به تبع آن، افزایش دامیننس تتر بیانگر کاهش تقاضا و پایین بودن حجم سایر معاملات در بازار ارزهای دیجیتال است، همچنین لازم بذکر است هر چند تحلیل بازار از طریق دامیننس بیت کوین رایج تر است ولی تحلیل بازار از دامیننس تتر نیز به دلیل ارائه اطلاعات کامل و کلی از وضعیت بازار ارزهای دیجیتال روز به روز بیشتر می‌شود.

ت ت
کدخبر: 83619 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها