میزان مالیات بر حقوق اعلام شد /چه کسانی معاف می‌شوند؟ +جزئیات

در این مطلب جزئیات محسبه مالیات بر حقوق در سال 1403 را مشاهده می‌کنید.

میزان مالیات بر حقوق اعلام شد /چه کسانی معاف می‌شوند؟ +جزئیات
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان ؛  مالیات بر حقوق، ازجمله مهم‌ترین مالیات‌های دریافتی دولت از افراد است که هر ساله و با افزایش میزان دستمزد ماهانه شاغلین، تغییر می‌کند. یکی از معیارهای تاثیرگذار بر میزان مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۳ را می‌توان تصمیمات مالیاتی هر ساله دولت دانست.

حقوق کارمندان دولت امسال حداکثر ۶۵ میلیون است. معافیت مالیات تا سقف ۱۰ میلیون، شامل همه می‌شود و شخصی با دریافتی ۱۵ میلیون، تنها بابت پنج میلیون مازاد، ۵۰۰ هزار تومان مالیات می‌دهد.

در تعیین مالیات بر حقوق، چه عواملی تاثیرگذار هستند؟

یک مبحث مهم دیگر در مالیات‌های وضع‌شده بر حقوق و دستمزد افراد، عوامل تاثیرگذار در تعیین میزان آن است. هر کشور متناسب با شرایط و وضعیت خاص خود معیارهای مهمی را در نظر می‌گیرد. طبق قانون مالیاتی ایران، دو معیار مهم در تعیین مالیات بر حقوق نقش دارد که عبارت‌اند از:

وضعیت تاهل فرد شاغل

تعداد افراد تحت تکفل

باتوجه‌به دو معیار ذکرشده، می‌توان گفت که هر فرد شاغل باید میزان و درصد مشخصی از درآمد خود را براساس جدول مالیات حقوق ۱۴۰۳ و تحت‌عنوان مالیات بر حقوق، به دولت واگذار کند. اصلی‌ترین شیوه برای تعیین میزان آن نیز توجه به این دو معیار ذکرشده است.

چه مواردی شامل معافیت مالیاتی می‌شوند؟

معافیت مالیاتی به مواردی اشاره دارد که دولت هیچ مالیات بر حقوق خاصی روی آن‌ها تعیین نکرده و این کار نیز بیشتر جنبه حمایتی دارد. این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

حقوق نیروهای مسلح

سنوات خدمت کارکنان

مزایای غیرنقدی معادل دو دوازدهم معافیت سالانه

پاداش یا عیدی‌های آخر سال

هزینه‌های سفر و هزینه‌های فوق‌العاده ماموریت

هزینه‌های درمانی (شامل دو هفتم بیمه تامین اجتماعی شاغلین و بیمه‌های تکمیلی خود فرد یا اعضای خانواده)

دستمزد و حقوق افراد تا سقف ۱۲ میلیون تومان (اگر دستمزد ماهانه فردی کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد، مالیات بر حقوق روی آن اعمال نخواهد شد)

براساس جدول مالیات حقوق ۱۴۰۳، برخی موارد نیز وجود دارند که دولت بر آن‌ها مالیات بر حقوق تعیین کرده است که شامل موارد زیر هستند:

پرداختی‌های مستقیم به کارمندان مثل کمک‌هزینه مسکن و خواربار، بن‌کارت یا سایر مزایا

دستمزدهای پرداخت‌شده به مدیرعامل یا اعضای هیات‌مدیره هر شرکت یا سازمان

دستمزد و حقوق افراد شاغلی که مشمول قانون کار نیستند؛ مثل کارکنان سازمان‌های دولتی

تا اینجا با موارد مشمول یا معاف از دریافت مالیات بر حقوق آشنا شدیم. در بخش بعدی نیز با نحوه محاسبه معافیت یا مشمولیت مالیاتی آشنا خواهیم شد.

چگونگی تعیین معافیت یا مشمولیت مالیاتی

طبق قوانین مالیاتی و براساس جدول مالیات حقوق 1403، دولت شرایط خاص و مشخصی را برای معافیت یا مشمولیت مالیاتی تعیین کرده است. این شرایط به شرح زیر است:

جدول مالیات حقوق ۱۴۰۳

حقوق تا ۱۲ میلیون تومان: کاملا معاف از مالیات

حقوق ۱۲ میلیون تومان تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان: ۱۰ درصد مالیات

حقوق ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون تومان: ۱۵ درصد مالیات

حقوق ۲۷ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان: ۲۰ درصد مالیات

حقوق ۴۰ میلیون به بالا: ۳۰ درصد مالیات

بیشتر بدانید | سقف حقوق قابل پرداخت به کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳، طبق قانون رقم ۶۵ میلیون تومان است. دریافت‌کننده این رقم بالاترین میزان مالیات حقوق را می‌پردازد که چیزی حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار  تومان برآورد می‌شود. به این ترتیب حقوق او نهایتا پس از کسر مالیات به ۵۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد رسید

محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۳ به زبان ساده

محاسبه مالیات حقوق کارمندان برخلاف آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، عدد ثابت ۱۰ درصد، ۱۵ درصد یا ۱۵ درصد و ۳۰ درصد نیست. برای محاسبه مالیات حقوق کارمندان دست‌کم پنج پله در نظر گرفته‌اند. پله اول تا سقف ۱۰ میلیون تومان حقوق در ماه است. فرقی ندارد کمتر یا بیشتر از سقف معافیت مالیاتی ۱۰ میلیون تومان دریافتی کنید، چون به‌هرحال بابت آن مالیات پرداخت نمی‌کنید. مازاد درآمد ۱۰ میلیون تا سقف ۱۴ میلیون، روی پله دوم قرار می‌گیرد و از آن ۱۰ درصد مالیات طلب می‌کنند. پله بعدی از درآمد ۱۴ تا ۲۳ میلیون در ماه تشکیل شده و مالیات در این پله با نرخ ۱۵ درصد محاسبه خواهد شد. پله چهارم در بازه حقوق ۲۳ تا ۳۴ میلیون تومان تعریف شده و به آن مالیات با نرخ ۲۰ درصد تعلق می‌گیرد. آخرین پله حقوق بالای ۳۴ میلیون است که مالیات ۳۰ درصد را شامل می‌شود.

محاسبه مالیات حقوق را می‌توان به‌راحتی بر اساس همین فرمول پلکانی انجام داد. اگر حقوق ماهیانه شما کمتر از ۱۰ میلیون است، مالیاتی پرداخت نمی‌کنید. فرض کنیم حقوق ۱۵ میلیون تومانی دریافت می‌کنید؛ قانون ۱۰ میلیون از این ۱۵ میلیون را معاف از پرداخت مالیات می‌داند، چهار میلیون را در پله دوم و یک میلیون باقیمانده را در پله سوم قرار می‌دهد.

محاسبه مالیات حقوق در پله دوم با نرخ ۱۰ درصد و مالیات پله سوم با نرخ ۱۵ درصد به‌شکل جداگانه انجام می‌شود. یعنی یک ۴۰۰ هزار تومان و یک ۱۵۰ هزار تومان که روی هم رفته به ۵۵۰ هزار تومان می‌رسد و با عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شده در روش غلط، فاصله چشمگیری دارد.

مالیات حقوق کارمندی با دریافتی ماهیانه ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، طبق قانون پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. این مالیات از جمع ۱۰ درصد مالیات متعلق به مازاد ۱۰ تا ۱۴ میلیون، ۱۵ درصد مالیات متعلق به مازاد ۱۴ تا ۲۳ میلیون، ۲۰ درصد مالیات متعلق به مازاد ۲۳ تا ۳۴ میلیون و ۳۰ درصد مالیات متعلق به رقم بالای ۳۴ میلیون تشکیل شده که به ترتیب ۴۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هستند. مالیات محاسبه شده در روش غلط، به کل ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق و احتساب ۳۰ درصد، معادل عدد شگفت‌انگیز ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.

ت ت
کدخبر: 212845 تاریخ انتشار
منبع فرارو
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها