آخرین وضعیت ابتلا به سرطان در کشور

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرطان در ایران در حال افزایش است، اما هنوز به عدد کشور‌های غربی نرسیده ایم و یک پنجم کشور‌های غربی سرطان داریم.

آخرین وضعیت ابتلا به سرطان در کشور
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری در آستانه روز جهانی سرطان گفت: کشور‌های غربی زمانی آب و مواد غذایی آلوده داشتند و آن را پشت سر گذاشتند و اکنون اثر آن را می‌بینند.

او ادامه داد: بیشتر بودن سرطان در آن‌ها چند علت دیگر نیز دارد، یکی از علت‌های آن این است که میانگین سن جمعیت آن‌ها بالاتر از ماست. متاسفانه مصرف دخانیات در کشور ما به ۱۶ درصد در افراد بالغ رسیده است، زمانی مصرف دخانیات در کشور‌های غربی به ۴۰ درصد نیز رسید، اما اکنون آن را به ۱۰ درصد رسانده اند؛ ۳۰ درصد مرگ‌ها در کشور ما با دود ارتباط دارد.

اکبری خاطر نشان کرد: سرطان‌ها بسیار پرهزینه هستند؛ اما می‌توانیم مانند همه جای دنیا بار مالی آن را کم کنیم، برای کاهش هزینه سرطان باید هر رفتار جامعه پزشکی به نفع بیمار باشد. اگر رفتاری به نفع مریض نباشد، کاری خلاف و غیراخلاقی است، برای مثال در سرطان سینه «ام آر ای» باید در موارد محدودی انجام شود، درحالی که تا ۹۰ درصد تشخیص اولیه در کشور با «ام آر ای» انجام می‌شود و علاوه بر هزینه بالا، تخلفات اجباری علمی دیگر همانند جراحی برای بیمار ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این مسائل متاسفانه باعث گرفتاری بخشی از مردم شده است، به بهره وری درمان و کاربرد آن و آزمایش برای مردم توجه نمی‌شود.

او ادامه داد: انتظار داریم وزارت بهداشت، راهنمای بالینی مشخصی را در زمینه بیماری‌های پرهزینه منتشر کند که تا امروز با وجود اینکه این دستورالعمل‌ها مکتوب شده است، اما بیمار محور و کم هزینه نیستند. آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت در زمینه سرطان سینه از نظر ابعاد علمی بسیار ضعیف بود. گروه پزشکی مکلف به ارزان سازی خدمات است. ارزان سازی کاری علمی است و هرکاری باید سودی برای بیمار داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درمان‌های سرطان سینه در مرکز ما گاهی تا یک سوم درمان‌هایی است که در جا‌های دیگر انجام می‌شود و بالاترین بقا را در بیماران مان در کشور داریم، در درمان‌های بالینی شانه به شانه کشور‌های اروپایی و آمریکایی هستیم، زیرا چارچوب‌های علمی را رعایت کرده ایم؛ اما اگر همین موارد که در ایران انجام می‌شود در آنجا انجام شود می‌گویند شما اصلا پزشک نیستید.

اکبری افزود: به وزارت بهداشت نامه نوشتم که ۳ هزار میلیارد تومان بودجه‌ای که شما برای سرطان مصرف می‌کنید، زیادی است و این پول‌ها بیهوده مصرف می‌شود.

او ادامه داد: ما درمان‌های نوینی را در مرکز تحقیقات سرطان دنبال می‌کنیم. در بیمارانی که درمان‌های دیگر برای آن‌ها به نتیجه نمی‌رسد درمان‌های نوینی را برای آن‌ها انجام میدهیم که بسیاری از آن‌ها به منصه عمل رسیده است. این مرکز تحقیقات احساس مسئولیت می‌کند که هم ارزان سازی خدمات کند و هم تاثیرپذیری اش برای مردم بیشتر باشد و از دنیا هم از نظر علمی عقب نماند.

اکبری در ادامه گفت: ما اصطلاحی به عنوان میزان سرطان بر اساس سن افراد داریم؛ در کشور ما ۱۴۵ تا ۱۵۰ به ازای ۱۰۰ هزار نفر در سال سرطان ایجاد می‌شود، ۲.۵ درصد سرطان‌ها در کودکان تا ۱۱ ساله است؛ بنابراین ۹۷ درصد سرطان در بالغین است و هرچه سن بالاتر برود میزان و انواع سرطان بیشتر می‌شود. در چند سال گذشته سن سالمندی بالاتر رفته است و به ۱۰.۵ درصد جمعیت رسیده است، این مسئله باعث افزایش سرطان شده است، به زودی سرطان درتمام خانواده‌های ایرانی پیدا خواهد شد.

او افزود: در شمال ایران سرطان معده با رقم بالایی وجود دارد و ۴۵ تا ۵۰ نفر به ازای صد هزار نفر در این استان‌ها سرطان می‌گیرند. در اردبیل، گیلان و مازندران و خراسان شمالی میزان سرطان معده بالاست. در اردبیل تقریبا ۲۱ درصد همه سرطان‌ها را فقط سرطان معده تشکیل می‌دهد. همین سرطان در بندرعباس ۹.۵ درصد است که در اردبیل حدود ۵۰ در صد هزار نفر است. یعنی مدار‌های جغرافیایی نیز در بروز سرطان تاثیرگذار است. اردبیلی‌ها چهار برابر بوشهری‌ها سرطان می‌گیرند.

اکبری ادامه داد: سال‌ها قبل سرطان معده و مری در گلستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بود. در آن سال‌ها گلستان استان پایلوت در بررسی وزارت بهداشت شد. متوجه شدیم که در گلستان سبزی فروشی و میوه فروشی به غیر از شهر گرگان بسیار کم است؛ اما با تغییراتی که ایجاد شده است اکنون وضع مانند گذشته نیست.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: آلودگی هوا از ریزفاکتور‌های مهم تهران است و افرادی که در ماشین‌ها هستند از افرادی که سر چهارراه‌ها هستند کمتر دچار سرطان می‌شوند. آب تهران از بدترین آب‌ها از منظر وجود فلزات سنگین است درحالی که قبلا از بهترین آب‌ها از این نظر بود. اکنون بیماری میکروبی در تهران نداریم، اما فلزات سنگین ناشی از فاضلاب‌های صنعتی باعث آلودگی آب می‌شود. در دشت ورامین بسیاری از آب‌های رودخانه که سبزی‌های ما را مشروب می‌کنند فلزات سنگین دارند.

او در آخر افزود: به نظر من برگشت محصولات کشاورزی ایرانی خلاف نبوده است. ما اکنون استاندارد کود را تازه در کشور شروع کرده‌‍ایم. کود‌های ما استاندارد نیست و میزان مصرف آن نیز مناسب نیست. کود نیز فلزات سنگین دارد و در مواد غذایی و خاک باقی میماند و در آینده نیز خاک را برای کشاورزی نامناسب می‌کند. در دنیا کار ارزیابی انجام می‌شود، نه اینکه به هر میزانی کود بدهیم که آفت کشی کنیم.

ت ت
کدخبر: 62656 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها