​ما را به نام خانم‌ جلسه‌ای می شناسند | زنان خیلی بهتر از مردان می‌توانند روضه بخوانند/چه ایرادی دارد مداح لباس برند بپوشد

​۲۵ سال است که مداحی می کند. سنتی شروع به کار کرده و این حرفه ارثیه ای است که از آبا و اجدادش برایش به یادگار مانده. می‌گوید مادربزرگ مادرش معلم آیت‌الله گلپایگانی بوده و خواندن قرآن را در مکتب به او آموزش داده است. خودش هم از هشت سالگی در صفِ مدرسه قرآن می‌خوانده.

​ما را به نام خانم‌ جلسه‌ای می شناسند | زنان خیلی بهتر از مردان می‌توانند روضه بخوانند/چه ایرادی دارد مداح لباس برند بپوشد
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان به نقل از عرشه، با اینکه معتقد است اولین روضه و مرثیه‌خوان عالم  یک بانو آن هم حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها بوده اما مداحی همه مردان را گوش می‌دهد و از همه آنان الگوبرداری می‌کند: «آقای حدادیان حماسی می‌خواند و آقای سیب‌سرخی بلبل امام حسین (ع) است. آقای هلالی شور می‌خواند، آقای مقدم سینه‌زنی‌های قشنگی دارد و آقای کریمی مولودی‌های زیبایی می‌خواند و من سعی می‌کنم از همه آنان الگوبرداری کنم چون استفاده از یک الگو مردم را خسته می‌کند. مثل این می‌ماند که در یک سفره فقط ماست بگذاریم در حالی که یک سفره‌ی همه‌چیزتمام، ماست، سبزی‌خوردن، ترشی و چیزهای دیگر می‌خواهد. به عقیده من باید برای دستگاه سیدالشهدا (ع) قشنگ‌ترین‌ها را انتخاب کرد.»

زنان خیلی بهتر  از مردان می‌توانند روضه بخوانند

«به نظر من زنان خیلی بهتر  از مردان می‌توانند روضه بخوانند اما چون در این زمینه محدودیت‌های شرعی وجود دارد، این کار به آقایان محول شده است. الحمدلله در این زمینه مداحان موفقی هم داریم و خودم به عنوان کسی که در این راه خاک خورده‌ام، گریه کرده‌ام، گریه دیده‌ام، مقتل خوانده‌ام و مقتل دیده‌ام، وقتی می‌بینم یک بچه پنج‌ساله شعری از امام حسین (ع) یاد گرفته و می‌خواند با شنیدن آن شعر اشک‌هایم جاری می شود.»

این صحبت‌های انسیه اشرفی - مداح - است که بیشتر شنوندگان مداحی‌های او جوانان هستند؛ از زنانی که ناخن‌های نامتعارف کاشته‌اند تا دخترانی که پر از تتو هستند: «باید به سبک جدید در جامعه جلو آمد و جوان امروزی را با اصالتی که حفظ می‌کنیم جذب دستگاه سیدالشهدا (ع) کنیم. بسیاری از همین جوانان به من می‌گویند «چون تو می‌خوانی می‌آیم». من با دل و سبک جوانان کنار می‌آیم و در عین حال حرمت پیرغلامان را هم نگه می‌دارم. روضه‌ای که من می‌خوانم سعی می‌کنم در شأن اهل بیت (ع) باشد و زننده نباشد.»

او با ورود ابزار موسیقی به مداحی و روضه‌خوانی مخالفتی ندارد و می‌گوید: «به نظر من در دستگاه اهل بیت (ع) هر چیزی که بتواند مخاطب را جذب کند مانعی ندارد به شرطی که آسیبی به  آن وارد نکند. چه ایرادی دارد از دف یا آلات موسیقی در این زمینه استفاده کنند؟ من کسانی را دیده‌ام که در حال دف‌زدن اشک چشمانشان هم جاری شده است. هر چیزی که دل‌ها را به اهل بیت (ع) نزدیک کند موثر است. به خاطر می‌آورم چند سال پیش آقایان بنیامین و هلالی با همکاری هم قطعه «بوی سیب و حرم حبیب»  را اجرا کردند. همان موقع برخی اعتراض کردند که هر کس باید در صنف خودش فعالیت کند اما دیدیم که همین کار چقدر نظر جوانان را به دستگاه سیدالشهدا (ع) جلب کرد. در دستگاه سیدالشهدا (ع) نوآوری بسیار مهم و خوب است اما باید دقت کرد که شان اهل بیت (ع) زیر سوال نرود.»

ادامه این گفتگوی جذاب را می توانید اینجا بخوانید

ت ت
کدخبر: 41157 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    نظرسنجی

    کدام تیم قهرمان این فصل لیگ برتر می شود؟

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها