در افطار عسل بخوریم بهتر است یا شکر؟

قبل از صحبت در مورد تفاوت‌های بین عسل و شکر،ابتدا باید بدانید که عسل دو نوع طبیعی و تولید شده دارد.

در افطار عسل بخوریم بهتر است یا شکر؟
بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان، عسل طبیعی محصولی است که از شهد گل‌ها به دست می‌آید و تحت هیچ گونه فرآوری قرار نگرفته است.از سوی دیگر، عسل تولید شده در کارخانه برای افزایش ماندگاری باید تحت فرآیندهای حرارتی مختلفی قرار گیرد.این باعث می‌شود که ترکیب عسل به‌دلیل فرایندهای حرارتی تغییر کند و برخی از مواد معدنی،آنزیم‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها را از بین ببرد.به‌همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که طبیعی‌ترین محصول را انتخاب کنید.

آیا عسل سالم تر از شکر است؟

اگر بخواهیم به عسل ارگانیک اشاره کنیم،باید بگوییم که میزان شیرین کنندگی این نوع عسل بیشتر از شکر تصفیه شده است و همچنین آنتی اکسیدان ها،ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می کند.بر اساس مطالعات انجام شده،همه مواد مغذی موجود در عسل ارگانیک می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی،گلودرد و آنفولانزا کمک کنند.بنابراین می‌تواند گزینه مناسبی برای شیرین کردن دمنوش‌ها و دسر ها باشد.این درحالی است که شکر تصفیه شده فقط کالری دارد.

غذاهایی که حاوی قندهای ساده هستند،باعث گرسنگی ما می‌شوند و این موضوع در دراز مدت می تواند بر سلامت ما تأثیر منفی بگذارد.تفاوت عمده بین عسل و شکر،نوع قند موجود در این دو ماده است.شکر تصفیه شده یا سفید ساکارز خالص دارد درحالی‌که عسل حاوی فروکتوز و گلوکز است.اگرچه میزان قند موجود در شکر نسبت به قندهای موجود در عسل بیشتر است اما باید بدانید که فروکتوز شاخص گلیسمی کمتری نسبت به گلوکز و ساکارز دارد.در مورد طعم،شکر به دلیل ساکارز موجود در آن شیرین‌تر است اما عسل ارگانیک به‌دلیل این‌که از شهد گل‌های مختلف گرفته می‌شود،مزه‌های متفاوتی دارد.از کاربردهای عسل در پخت و پز می‌توان به حفظ رطوبت و استفاده به عنوان چاشنی در درون سس‌ها،اشاره کرد.از کاربرد شکر در غذاها و دسرها می توان به قابلیت کاراملی شدن و استفاده از آن برای تزیین در کیک اشاره کرد.براساس مطالعات انجام شده،خواص موجود در ۱۰۰ گرم عسل و شکر به شرح زیر است:

شاخص گلیسمی: عسل (۵۸)، شکر (۶۰)

آب: عسل (۱۷ گرم)، شکر (۰.۰۳ گرم)

قندها: عسل (۸۰ گرم)، شکر (۹۹.۹۹ گرم)

کالری: عسل (۳۰۰)، شکر (۳۸۷)

کلسیم: عسل (۶ میلی گرم)، شکر (۱ میلی گرم)

منیزیم: عسل (۲ میلی گرم)، شکر (ندارد)

فسفر: عسل (۴ میلی گرم)، شکر (ندارد)

پتاسیم: عسل (۵۲ میلی گرم)، شکر (ندارد)

نظریه‌ها در مورد عسل

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که عسل در برابر بعضی از مشکلات پوستی می‌تواند به‌عنوان یک مکمل دارویی طبیعی عمل کند.همچنین این ماده به سلامت قلب و عروق کمک کرده و در بهبود زخم معده موثر است.اکثر مردم بر این باورند که عسل کالری کمتری نسبت به شکر دارد در حالی که شواهد نشان می‌دهد تفاوت زیادی بین استفاده از شکر یا عسل وجود ندارد.یک قاشق شکر معادل یک و نیم قاشق عسل است و این نشان می‌دهد میزان کالری‌ای که از طریق هر کدام از این دو ماده به بدن شما اضافه می‌شود،یکسان است.با این حال،تحقیقات منتشر شده نشان داد عسل در شرایطی که فرد به آلرژی مبتلا است،می‌تواند جذب سلول‌های التهابی را کاهش دهد و علائم این بیماری را در برخی افراد تسکین دهد.

در آخر،گزینه های زیادی برای دادن طعم شیرین به غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد و همه آنها دارای مزایا و معایبی هستند.با وجود این‌که همه چیز به تمایلات فردی ما بستگی دارد اما حقیقت این است که در بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده ما،شیرین‌کننده‌های متفاوتی وجود دارد.استفاده از عسل برای شیرین کردن دسرها و دمنوش‌ها می‌تواند راه خوبی باشد اما می‌توان از استویا،شکر نارگیل،شربت آگاو،شکر ماسکابو و یا ملاس هم استفاده کرد.این‌ها نشان می‌دهد که شیرین کردن وعده‌های غذایی با عسل یا شکر تفاوت چندانی ندارد.شما باید مزایای خاص هر دو ماده را در نظر بگیرید و یکی را که فکر می کنید برای شما بهترین است انتخاب کنید.

ت ت
کدخبر: 207516 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها