عارف نوروزی مدیرعامل شستا:

همه کمر شکسته ایم و قابلیت بلندشدن نداریم| در ستاره خلیج فارس ۲۵ همت از سودم پرید!

مدیران بازار سرمایه در روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جلسه‌ای را با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کردند. نبض بورس بنا دارد که طی مطالبی تا انتهای هفته جاری به صحبت‌های مدیران بازار سرمایه در این جلسه بپردازد. در دومین قسمت به صحبت‌های عارف نوروزی مدیرعامل شستا خواهیم پرداخت. او در بخشی از صحبت های خود گفت: هفته پیش سه شنبه با مهندس اوجی جلسه‌ای داشتم و گفتم قشنگ بدهی خودتان به ما را می‌شمارید بعد می‌آیید یک قیمت گذاری اعلام می‌کنید و بدهی تان به ما را صفر می‌کنید.

همه کمر شکسته ایم و قابلیت بلندشدن نداریم| در ستاره خلیج فارس ۲۵ همت از سودم پرید!

به گزارش منیبان، مدیران بازار سرمایه در روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جلسه‌ای را با رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار کردند. نبض بورس بنا دارد که طی مطالبی تا انتهای هفته جاری به صحبت‌های مدیران بازار سرمایه در این جلسه بپردازد. در دومین قسمت به صحبت‌های عارف نوروزی مدیرعامل شستا خواهیم پرداخت.

عارف نوروزی:‌ همه کمر شکسته ایم و قابلیت بلندشدن نداریم

می‌گویند واعظی بالای منبر رفته بود و گفته بود کسانی که از دست زن خود راضی هستند بشینند و بقیه از جای خود بلند شوند. همه بلند شدند جز یک نفر. واعظ گفت الحمدلله یکی راضی است. فرد گفت یا شیخ امروز چنان لگدی به من زد که دیگر توان برخواستن ندارم.

ببینید آقای دکتر، ما دانه درشت‌های نهاد‌های مالی هستیم که خدمت شما رسیدیم. اگر یک نظر خواهی بفرمایید و بگویید یک نفر راضی است بلند شود کسی نیست. همه کمر شکسته ایم و قابلیت بلند شدن نداریم.

وضع قوانین خلق الساعه مصیبت است | قیمت گذاری را طوری انجام می دهید که بدهی خود به ما را صفر کنید!

نکات را دوستان فرمودند، اما من دو سه نکته را بخاطر رعایت وقت عرض می‌کنم. در قیمت گذاری هر جایی که لازم شد می‌آیند و مبنا را هاب قرار می‌دهند و هر جا هم دیدند که این جواب نمی‌دهد و به نفع دولت هست می‌آیند قیمت منطقه‌ای را می‌گیرند. الان قیمت نهاد‌های تولید علی الخصوص هزینه خوراک از متوسط منطقه بالاتر است. میانگین وزنی قیمت خوراک در منطقه بین ۵ تا ۶ سنت است و در کشور ما بالغ بر ۱۳ سنت است.

وضع قوانین خلق الساعه که اشاره فرمودند و در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ شرکت پالایش و پخش وزارت نفت آمده است و قیمت نهاده‌ها را افزایش دادند و عطف به ماسبق کردند. افزایش آن یک مصیبت و عطف به ما سبق مصیبت دیگر.

هفته پیش سه شنبه با مهندس اوجی جلسه‌ای داشتم و گفتم قشنگ بدهی خودتان به ما را می‌شمارید بعد می‌آیید یک قیمت گذاری اعلام می‌کنید و بدهی تان به ما را صفر می‌کنید.

در ستاره خلیج فارس ۲۵ همت از سودم پرید | ۶۰ همت بنزین به دولت دادم بدونی که یک ریال پول بدهد!

من در ستاره خلیج فارس ۲۵ همت از سودم پرید. آنجا ارزش جایگزینی پالایشگاه ستاره خلیج فارس امروز ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار است. من سرمایه گذار با چه حاشیه‌ای باید زندگی کنم؟ تقریبا هیچی!

آقای دکتر ظرف یکسال گذشته دولت بیش از ۶۰ همت بنزین آنجا را مصرف کرد دریغ از یک ریال پول به ما بدهد. یعنی همین هم که با این شکل با ما رفتار می‌کنند بعد پول آن را هم نمی‌دهند و ما گرفتار این وضع هستیم.

در خصوص نرخ ارز نیمایی دچار مشکل جدی هستیم

مطلب دیگر هم سیاست گذاری‌های اشتباهی است که در خصوص سرکوب نرخ ارز می‌باشد، مخصوصا سرکوب نرخ ارز نیمایی. این باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌شود. واقعا هم در این خصوص دچار مشکلات جدی هستیم. اخیرا هم بانک مرکزی آمده است و گفته است نرخ سپرده‌ها ۳۰ درصد. ببینید حضرتعالی به عنوان عضوی از دولت، چون هستیم خدمت شما عرض می‌کنم. نتیجه این است که پول از بازار سرمایه خارج می‌شود و می‌رود به سمت سپرده گذاری و افزایش هزینه مالی تا نرخ ۴۵ درصد را ما شاهد هستیم و واقعا این دارد واحد‌های تولیدی را از پا در می‌آورد.

جهش تولید با این اوضاع منتفی است

این نکته‌ای که برخی از دوستان تصور می‌کنند امسال با مشارکت مردم، رونق یا جهش تولید اتفاق می‌افتد من به عنوان کسی که شرکت‌های تولیدی متعددی را دارم الان مدیریت می‌کنم این موضوع را منتفی می‌دانم. چرا؟ چون وقتی که لازم می‌دانند گاز را قطع می‌کنند. دولت سرمایه گذاری نمی‌کند. وقتی که لازم می‌دانند برق را قطع می‌کنند و هر کجا هم که لازم دیدند نرخ گذاری دستوری می‌کنند. همه این موارد به اضافه موضوع مالیات که اشاره کردند را نگاه می‌کنیم همه تاثیر منفی در شرکت‌هایی دارد که در بازار سرمایه حضور دارند و واقعا همان گونه که خدمت شما عرض کردم یک نفر از این مدیران بازار سرمایه شما پیدا نخواهید کرد که بگویند ما ممنونیم از این سیاستی که دارد تدوین و ابلاغ می‌شود.

ما آقای دکتر می‌رویم مجمع برگزار می‌کنیم. در مجامع با تخم مرغ گندیده و سیب زمینی و میوه گندیده از ما پذیرایی می‌شود. رسما دیگر به ما توهین می‌شود که شما چه کاری در این بنگاه‌ها انجام می‌دهید؟ و این نرخ سپرده‌های ۳۰ درصد رشد نقدینگی را بالاتر می‌برد و امکان اینکه تورم در حد ۲۰ درصد کنترل شود شوخی است. این جاده یک طرفه جواب نمی‌دهد.

منبع: نبض بورس

ت ت
کدخبر: 215103 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها